Полезно

12 препоръки за здравословно хранене

12-05-2023 17:05
Поддържане на добра двигателна активност е другото условие за профилактика на затлъстяването, казват от Столичната регионална здравна инспекция12 препоръки за здравословно хранене
Clinica.bg

press@clinica.bg
Наближава Европейския ден за борба със затлъстяването, който се отбелязва на 19 май. Целта на ден като този е да се помогне на хората, които отчитат, че имат този проблем, но не успяват да намалят част от теглото си, а това би им спомогнало и да се редуцира рискът от редица заболявания. Кои са факторите за неговото развитие, какви са методите за диагностика и кои са основните препоръки за здравословно хранене, разясняват от Столичната регионална здравна инспекция.
„Епидемията на 21 век"

През последните години затлъстяването се превръща в епидемия не само сред възрастното население, но и сред децата в Европа. Според данни на Световната здравна организация в повечето европейски страни между 30 и 80% от хората са с наднормено тегло, а от децата с наднормено тегло са средно 20%. Затлъстяването е резултат от нарушен енергиен баланс – съотношението между енергийната стойност на храната и енергоразхода на човека. Спазването на този баланс е от огромно значение за подобряване на здравните показатели и повишаване качеството на живот.

 

До какви рискове води


При хората с наднормено тегло се наблюдава повишен риск от сърдечно-съдови заболявания, появата и развитието на диабет тип 2, болести, свързани с обмяната на веществата, хипертония, атеросклероза, ставни заболявания, репродуктивни проблеми и преждевременна смърт. Повишената консумация на храна, особено по - богатата на калории, в съчетание с ниската физическа активност водят до негативни резултати.

 

Фактори за развитие на затлъстяването

 

- Генетични фактори: родител със затлъстяване;
- Физиологични фактори: нарушенията в обмяната на мастната тъкан, хормонални промени и други;
- Психологически фактори: хората с неовладени емоционални състояния;
- Медикаменти: приемът на някои медикаменти се свързва с увеличение на телесната маса: антидепресанти, антиконвулсанти, някои медикаменти, използвани в лечението на диабет, някои хормонални препарати, кортикостероиди и други;
- Фактори на средата: често е налице неблагоприятна среда на живот, свързана пряко с водене на нездравословен начин на живот. Примери за това са състава и качеството на храната, отсъствието на достъпни съоръжения за спорт, стадиони и велосипедни алеи.

 

Методи за диагностика и оценка на затлъстяването

 

- Индексът на телесната маса /ИТМ/ е общоприет показател, използван за оценка на затлъстяването. Той се изчислява като се раздели теглото в килограми на ръста в метри на квадрат: ИТМ=кг/м²;
- Обиколка на талията и съотношение талия - ханш. Измерването на обиколката на
талията е друг показател, който се използва при оценка на затлъстяването. Увеличената обиколка на талията е свързана със значително по-голям риск от поява на сърдечно-съдово заболяване, чрез повишение на стойностите на систолното и диастолното артериално налягане.
- Основно условие за постигане и поддържане на здравословно телесно тегло е добрият баланс между разход на енергия при физическа активност и прием на енергия с храната

 

12 препоръки за здравословно хранене

 

1. Консумирайте пълноценна и разнообразна храна. Хранете се редовно и с удоволствие в приятна атмосфера, отделяйте достатъчно време за хранене.
2. Консумирайте зърнени храни като важен източник на енергия. Предпочитайте
пълнозърнест хляб и други пълнозърнести продукти.
3. Ежедневно консумирайте над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, за
предпочитане сезонни и сурови.
4. Предпочитайте мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол.
5. Избирайте постни меса, замествайте често месото и месните продукти с риба, птиче месо или бобови храни.
6. Ограничавайте общо приема на мазнини, особено на животинските. При готвене замествайте животинските мазнини с растителни масла.
7. Ограничавайте приема на захар, захарни и сладкарски продукти. Избягвайте консумацията на безалкохолни напитки, съдържащи захар.
8. Намалете употребата на сол и консумацията на солени храни.
9. Ако консумирате алкохолни напитки, приемайте ги в умерени количества.
10. Поддържайте здравословно тегло и бъдете физически активни всеки ден.
11. Приемайте ежедневно достатъчно вода.
12. Приготвяйте и съхранявайте храната по начин, осигуряващ нейното качество и
безопасност.

 

Добра двигателна активност

 

Поддържане на добра двигателна активност е другото условие за профилактика на затлъстяването. Необходимо е ежедневно движение пеша поне по половин час, да се извършват подходящи упражнения, физическа работа на открито, туризъм или различни видове спорт. Поддържането на здравословни хранителни навици, съчетани с оптимален двигателен режим профилактика не само затлъстяването, но и намалява здравния риск от редица заболявания.


Хигиената на храните в центъра на еврокампания

Хигиената на храните в центъра на еврокампания

Според Евробарометър тя е сред основните опасения на потребителите, от тази година #EUChooseSafeFood се провежда и в България
Подсладителите стимулират апетита до вълчи глад

Подсладителите стимулират апетита до вълчи глад

Трябва да има субсидия от държавата за качествени храни за обяда на детето и за подкрепителната закуска в училище, казва проф. Донка Байкова
Изтеглиха за унищожение 1 тон храни

Изтеглиха за унищожение 1 тон храни

Това се е случило миналата седмица при проверки на БАБХ, съобщиха от институцията
Кои хормони пречат на отслабването

Кои хормони пречат на отслабването

Правилото на „калорийния дефицит" работи, ако сте здрави, имате ли метаболитно разстройство или хормонален дисбаланс, диетите и спортът са напразни усилия, казва д-р Анелия Нанкова
СЗО: Забравете за подсладителите

СЗО: Забравете за подсладителите

Те не носят дългосрочни ползи при отслабване, а дългосрочната им употреба е възможно да доведе до нежелани ефекти, съветват експертите
Унищожават 732 кг храни

Унищожават 732 кг храни

През миналата седмица са съставени са 23 акта и 112 предписания, казват от Агенцията по храните
Засилени проверки на яйца и агнешко

Засилени проверки на яйца и агнешко

Инспекция започва днес и ще продължи до 17 април, казват от Българската агенция по безопасност на храните
Манията за здравословен живот крие психоза

Манията за здравословен живот крие психоза

В медицината те вече имат и съответните термини - орторексия, бигорексия, прегнорексия, предупреждава доц. Даниела Попова 
По-строг контрол на захарта в храните

По-строг контрол на захарта в храните

С наредба на Министерския съвет влизат в сила нови изисквания за съставки върху етикетите им
Забраняват добавките в пчелния мед

Забраняват добавките в пчелния мед

В продукта не трябва да се съдържат никакви примеси,той задължително трябва да има и етикет за произход, предвижда Наредба одобрена от МС
1 2 3 4 5 ... 9 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Какви са очакванията ви от Методиката на МЗ за изработване на нова здравна карта?

Септември 2023 Предишен Следващ