Телемедицината превръща прегледа в игра за децата
С напредване на технологиите въпросът за електронното здравеопазване става все по-актуален. И докато сме още далече от системното приложение на дигиталните услуги в медицината, в община Пловдив вече работи пилотен проект, който помага на педагозите и родителите да се чувстват по-спокойни за здравето на малчуганите. Повече за него разказва Анелия Божанова, директор на ДГ "Малкият принц", едната от двете, в които той се прилага. Другата е ДГ „Чучулига".
- Г-жо Божанова, какво представлява проекта?
- От няколко месеца използваме устройство за телемедицина, което позволява дигитално да снемем диагностика на детето – температура, дишане, снимка на гърло, на ушния канал, на кожата. Всичко това като файл се изпраща до личния лекар на детето, за да може при остро състояние да реагираме максимално бързо и адекватно. Устройството позволява в рамките на няколко минути медицинската сестра да снеме състоянието на детето и изпрати линк с изследванията към личния лекар и да се обади. Можем да го използваме например при кожно раздразнение, за да се прецени какъв е случая. При нас, откакто имаме устройството много бързо и лесно изпращаме данни до личния лекар и той, ако прецени, че въз основа на тях има нужда от допълнителна консултация, ни информира.
- Тоест, имате устройство, с което в случай на нужда медицинската сестра може да снеме статуса и да прати данните на детето към личния му лекар, така ли?
- Да, точно така. Това, което ни отне време в самото начало, бе точно свързването с личните лекари. Община Пловдив е инициатор на този проект, той се прилага при нас в ДГ „Малкия принц" и в ДГ „Чучулига". Ние сме образователни институции, в които се отглеждат и обучават над 400 деца – в ДГ „Малкият принц" са 240, в ДГ „Чучулига" 180 деца, тоест имаме достатъчно деца, за които полагаме грижи. След като стартира проекта, се организира обучение на самия персонал за работа с устройството. То е много лесно за работа, много интуитивно и показва дали правилно си снел статуса на детето. Самото устройство е с размер на мобилен телефон, има различни сменяеми накрайници, които позволяват да се заснеме какво е състоянието на гърлото, ушната мида, да се чуе честотата на дишането и сърцето, самият апарат показва дали записът е добър или трябва да се направи отново, както и къде точно да се постави уреда. Интерфейсът може да се използва и на български и дори да го няма медицинското лице, учителя също може да се справи с ползването на устройството. След обучението направихме справка за статуса на всички 240 деца, защото те посещават различни лекарски практики в рамките на града. Установихме кои са личните лекари, които работят с най-много от нашите деца. Установихме, че около 50-60 процента от тях посещават 5-6 лекаря, които са с близки локации до детската градина. Свързахме се с тях, защото те са специалистите, които разчитат данните и могат да поставят диагноза. Имаше една част, които казаха, че не могат да си го позволят времево, но за щастие има и такива, които се съгласиха.
- Как реагираха родителите?
- Направихме разяснителна кампания сред тях, защото всичко свързано с децата минава през информирано съгласие от родителите. Не всички се съгласиха, но 90% от тях откликнаха и дадоха своето съгласие. Най-малкото, защото начинът, по който се осъществява скрининга на детето е напълно неинвазивен. Детето познава медицинската сестра в детската градина, не се притеснява от нея, има й доверие.
- Какви са възможностите, които дава устройството и телемедицината за вас?
- Като начало започнахме профилактично снемаме здравния статус на децата, това е много полезно, защото така можем да създадем една база данни и да има проследимост за всички 4 години, през които децата са при нас. Така можем да видим дали едно дете се развива нормално, дали има нужда от профилактика. Създаването на електронно здравно досие е залегнало и на национално ниво.
- Ако има нещо притеснително в данните, които сме снели, ги уведомява лекарят, след като разчете информацията. Ние информираме родителя, ако детето се чувства неразположено или прояви определена симптоматика. Диагноза може да постави само лекарят. Медицинската сестра само снема статуса, наблюдава състоянието и ако види, че има дете, което е неразположено, тогава уведомява родителите, ако преценят да го заведат на лекар. Децата са при нас 12 часа, ако някое има затруднение с очите и не вижда добре, понякога родителите трудно ще го установят. В детската градина детето се чувства спокойно и често споделя ако нещо го притеснява, че не вижда, че има кожно раздразнение. Затова, ако забележим нещо, даваме обратна връзка на родителите, ако преценят да потърсят специалист.
- Колко остри случая сте имали вече, при които сте използвали устройството?
- За щастие не ни се налага често. Обикновено при повишена температура и влошено състояние на детето информираме родителя, той се притеснява и го води веднага в лекарския кабинет, където има опашка от още няколко души, които са с различни симптоми. В този момент детето е отпаднало, с висока температура и чака в една сравнително опасна среда за преглед. Това е възможно да се спести, ако медицинската сестра направи едно замерване на температурата, снимка на гърлото и т.н., защото така лекарят може да прецени и информира родителя кога да отиде при него на преглед. Тичането пред лекарския кабинет в първата фаза на едно инфекциозно заболяване не е най-добрия вариант.
- Какви са съветите на лекаря, след като получи данните, само по тях ли поставя диагноза?
- Не. В повечето случаи лекарите искат да видят детето на живо, но това дава възможност да е в правилния момент. В разговори с лекарите сме разбрали, че е по-добре прегледа да се извърши след първите два-три дни, за да се види дали са чисти гърдите, как се развива състоянието на детето. Освен това нашите специалисти са традиционалисти и винаги предпочитат да видят в последващ етап детето, но като една първа долекарска помощ има сериозни ползи от едно такова дигитално снемане на състоянието.
- Сега покрай взривовете на скарлатина или шарка телемедицината помага ли ви?
- Не сме имали проблеми. Боледуващи от шарка деца нямахме, а при диагностицирането на скарлатина се оказа, че най-добрият начин е гърленият секрет и няма как да стане дистанционно.
- Какви са плановете и целите ви в този проект?
- Ние сме още в началото му и предполагам, че проектът ще продължи и в бъдеще, защото устройството е на Община Пловдив. Целта на проекта е подобряване на здравната грижа в детските градини в цялостен аспект, осигуряване на възможност за бързи и интуитивни медицински изследвания и предоставяне на информация с отлично качество на медицинския специалист. Оттук насетне ще продължим да правим информационни кампании сред личните лекари и родители за възможностите, които предлага дигиталното здравеопазване.
- Имате ли вече обратна връзка от родителите, доволни ли са?- Родителите, които са дали съгласие са доволни, но тепърва предстои да разширим проекта, да го популяризираме. Все още сме в началото, но и сега се вижда възможността да се реагира бързо и да се спестят усилия. Надяваме се, че ще срещаме и все по-голямо съгласие от страна на личните лекари да се присъединят към проекта. Пожелаваме си и това устройство да ни се налага да го ползваме предимно за профилактика.
- А самите деца как възприемат дигиталната диагностика, забавляват ли се?
- Това е другото много полезно нещо. Когато детето отива на преглед в лекарски кабинет, понякога се чувства притеснено, защото попада в непозната среда, понякога и пред непознат специалист. Затова понякога лекарите трудно могат да свалят анамнеза, защото децата не дават да ги прегледат. Докато тук, те познават медицинската сестра, познават кабинета, чувстват се спокойно, самото устройство е като телефон и не е инвазивно, не ги наранява. Буквално прегледът се превръща в игра за тях, да не говорим, че когато децата видят дигитални устройства, се чувстват заинтригувани и спокойни, защото светът, в който живеем, е свят на новите технологии.