Качеството на обучение трябва да е под строг контрол

Електронния регистър е добро подобрение.
Липсват такива унифицирани данни за страната. Но докога специализантите ще се разхождат с хартиените „книжки на специализанта" да събират подписи и печати? Това не е добра формулировка на действащата наредба и в чл. 14 от същата трябва да се промени. Писмено се и отчитат извършените дейности от специализанта, както и всички курсове. Редно е университетът да дигитализира тази информация, за която дейност получават и държавно финансиране и максимално да улеснят обучаващите се. Иначе административно тежестта и сега пада върху специализанта.
По отношение на минималното заплащане
за мен е обидно специализантът да получава не по малко от минималното определено в ЗДОО, което е около 1045лв., а за мед. сестра да е 695 лева за 2022г. В наредба има формулировка за 2.5 минимални брутни заплати, който, за мен, отново е неправилно определен праг. Прагът за регулираните професии следва да бъде производно от средната работна заплата умножена по коефициент като се взима предвид стажа и отговорността. Така би било справедливо и стимулиращо.
Как да се подобри обучението и качеството?
Специализантът има особен статут – едновременно е нает на трудов договор и има определени задължения и права по трудовото законодателство. Специализантът е и обучаващ се, тоест повишаващ своята квалификация. Практическият въпрос идва в момента, в който специализантът има практически курс от няколко седмици, който трябва да проведе в място различно от клиниката, в която е бил зачислен за специалност, тоест неговия работодател трябва да гарантира възнаграждение на специализанта, който фактически не изпълнява дейност там, където трябва, понеже се обучава в този момент. Това поставя под въпрос и изпълнението на учебните програми в университета, т. нар теоретично обучение. По какъв начин и как ще се съвместява с работния график зависи от главния организатор на обучението на специализната, а именно ВУЗ-овете. Не е ясно колко специализанти не успяват да изпълнят учебната си програма точно поради този проблем. Личните ми впечатления говорят, че не са рядкост.
ВУЗ-овете трябва да положат усилия
теорията и практиката по специализацията да се изпълнява в пълния й обем, както и ротациите да стават факт, а не да са фиктивна административна процедура на издаване на удостоверение от съответния деканат за успешно преминало обучение.
ВУЗ-овете трябва да мотивират своите обучители, които освен че са натоварени с клинична дейност практикуват и на още няколко работни места и последната им грижа се явяват специализантите, които имат желание да учат. Затова е необходимо клиницистът обучител и ръководител на специализация да бъде не само натоварен със задължения от университета, но и да получава финансови и кариерни стимули.
ВУЗ-овете трябва да въведат и система
за обратна връзка и оценка на провежданите теоретични и практически модули. Много колеги заговориха за това, че определени модули и бази за обучение се отнасят с недостътъчното внимание и педантичност към обучителния процес, което води до лош резултат в квалификацията и до отчуждение на младия лекар от българската система на здравеопазване. Качеството на обучение в България трябва да стане обект на строг контрол от страна на ВУЗ-овете и МЗ. Това е една от основните причини за напускане на системата.

Балансираме дефицита със специализанти

Обнародваха промените в надзора на туберкулозата

14% от украинските бежанци у нас са медици

По-скъпи денталните услуги заради инфлацията

Чакаме ХЕМС през юли

Нов ръст на скарлатината

Търсят кадри за спешната помощ по въздух

85 кандидати за стипендии от БЛС

Бумът на скарлатината чак до май
