Властите официално клекнаха за онколекарствата

Здравните власти официално клекнаха пред интересите на една част от фармацевтичния бизнес. Заради спрения е-търг на здравното министерство през миналата година от двамата търговци на едро, касата ще трябва да плаща на болниците онколекарствата по цените, които й фактурират, а не по най-ниските, които се постигат при провеждането на обществената поръчка. Последствията са, че разходите за онкомедикаменти на фонда ще се увеличат и най-вероятно ще се стигне до дефицит, категорични са експертите на НЗОК в официалния си анализ до Надзорния съвет, който ще го разгледа на заседанието си утре. Заради това те ще подготвят законодателни промени, които да предложат на следващия парламент.
Здравната каса не споменава конкретна цифра на нарастването на разходите за онколекарства, ако официално започне да плаща на болниците по цените, които й фактурират, но смята, че може да се формира дефицит в бюджета й. Досега, въпреки че нямаше финализиран нов е-търг и актуално рамково споразумение, касата и повечето лечебни заведения се съобразяваха с предходното. Това обаче не е регламентирано добре в законите, затова институциите трябваше да вземат официално решение как ще процедират занапред. След няколко месечно прехвърляне на топката между МЗ и НЗОК, се оказва, че най-чистият вариант е касата да плаща на болниците по каквито цени й фактурират, стига да са в рамките на пределно регистрираните в Позитивния списък. Така всичко ще е законно, но обществените разходи ще скочат или поне това е изводът от анализа на фонда към Надзорния съвет.
Кой ще плати разликата
Най-вероятно отново данъкоплатците. Според правилата, по които работи касата с фармацевтичните компании, тя няма право да надвишава годишния си бюджет за онколекарства. Ако това се случи, фармацевтичните компании, които произвеждат медикаментите, трябва да върнат разликата в бюджета й. Тоест, тази година касата разполага с около 650 млн. лв. за онколекарства, ако похарчи 750 млн., фирмите връщат 100 милиона. По тази схема на теория излиза, че няма значение на какви цени касата ще плаща лекарствата на болниците, защото разликата е за индустрията. Само че нещата не са толкова прости, за което предупреждават и самите експерти на НЗОК. Ако разликата между бюджета за онколекарства и реалните разходи станат прекалено големи, фирмите най-вероятно ще откажат да ги покрият. Касата ще заведе дела в съда, но междувременно това ще доведе до формирането на дефицит в бюджета й, обясняват експертите. Техните подозрения са съвсем основателни, тъй като отдавна големите фармацевтични компании искат да се преработи механизма, така че да връщат по-малки суми в бюджета на НЗОК.
Кой печели
Видно, това ще са търговците на едро, които снабдяват болниците и получават възможност да им продават лекарствата на по-високи цени, които ще бъдат покрити на 100% от касата. Така те ще получат по-голяма печалба за себе си. Теоретично обаче тя може да бъде споделяна с различни хора, сред които могат да се наредят представители на администрацията, лечебни заведения, на фармацевтичните производители, вероятно има и други. Тоест, не толкова явно – броят на печелившите може да се окаже доста по-голям.
Как се стигна дотук
С действия на заинтересовани търговски страни и не малка доза бездействие от страна на властите. В края на миналата година изтече първото рамково споразумение от е-търга на здравното министерство, който бе проведен през 2019 г. и имаше срок на действие две години. Затова малко късно – втората половина на 2021 г., здравните власти обявиха нова процедура, която бе обжалвана и спряна от дистрибутора „Топ Хоспитъл". През миналата година редовното правителство също обяви нова процедура, тя пък бе спряна от друг известен търговец - „Булфарма". И двата дистрибутора имаха еднакви мотиви, които уважи КЗК и ВАС, а именно, че с е-търга на МЗ се нарушава конкуренцията, защото се изисква един вид оторизация от страна на производителите и уверение, че търговците ще могат да снабдяват пазара определено количество време. На това пък държат фармацевтичните компании и властите, защото в годините често са се появявали търговци, които подбиват пазара, но нямат реално лекарства, за да го снабдяват. Крайният ефект е липса на медикаменти за пациентите.
И какво от това
Проблемът с финансирането на онколекарствата не е нов и не е от вчера. Липсата на е-търг на МЗ не е и единственият в това отношение – налице са официални доклади за криминален експорт на лекарства и съмнения за компрометиране на терапията, но подобаваща реакция от здравните власти засега няма. След година и няколко месеца тупане на топката баче, ще се наложи те да разрешат официално НЗОК да плаща на болниците онколекарствата до пределно допустимите цени. Тоест, обществените средства няма да се изразходват ефективно, но пък търговските интереси ще са защитени. Вероятно всяка страна в този спор има своите аргументи, но остава въпроса - защо властите за една година не са успели да решат проблема и не са направили никакви законодателни промени. Защо такива ще се предлагат едва тепърва и то от НЗОК, а не от МЗ или правителството, което вероятно гарантира по-голяма вероятност за приемането им.

Фармата дала 2.8 млрд. у нас

Проучват потребностите от работна сила

Отмениха правилника за Централната комисия по етика

Бюджетът бави договорите за отстъпки с фармата
Компаниите, които не са ги подписали, а без тях бюджетът на касата няма да стигне с над 500 млн. лв.

Аптеките у нас са повече от нужното
Заради високия им брой, специалистите не стигат за всички, въпреки че броят им е над средния за ЕС, казва маг. фармацевт Светослав Крумов

10 препоръки за недостига на лекарства

Пациенти искат проверка за скрити лекарства

Възраждане искат денонощна аптека във всяка област

Искаме информация в реално време за дефицита
