интервю

Реформа може да направи и служебен кабинет

23-01-2023 06:20
Съпричастността в болниците се среща все по-рядкo, а ние се връщаме към нея с обучение за целия ни екип, казва д-р Явор ДренскиРеформа може да направи и служебен кабинет
Clinica.bg

press@clinica.bg
В края на този парламент се заговори за здравна реформа. Има ли нужда от нея и реално ли е да се случи сега, как болниците се справят в условията на кадрови дефицит и инфлация със стар бюджет, попитахме д-р Явор Дренски. Той е мениджър на МБАЛ „Уни Хоспитaл".

- Д-р Дренски, преди броени дни в парламента се проведе дискусия за това има ли нужда страната от здравна реформа заради кадровия проблем, притиснати ли сме от този проблем?

- Откакто се помня, говорим за здравна реформа, но тя не се осъществява, защото няма приемственост. Тези, които са започнали реформата, са имали една визия, следващите я отричат и започват наново и т.н. Освен това малко ползваме чуждия опит, а се опитваме да измислим топлата вода. Но нереформираната система е непривлекателна и никой не желае да работи в нея, така персоналът застарява, а лекарите заминават навън.

- По силите на служебен кабинет ли е една реформа?

- За здравеопазването трябва да се мисли на надпартийно ниво, тук по никакъв начин не трябва да се меси политика. От тази гледна точка, ако се мисли за българските пациенти, нещата ще се решат независимо какво правителство или парламент има.

- Кой трябва да реши каква реформа ни е нужна – служебният кабинет, партиите, съсловието?

- В случая служебният кабинет. На база опита, програмите на партиите до този момент, той може да постави важните теми и да каже: Така трябва да се постъпи. Съществуват множество програми в страната, по някои са предприети стъпки, но всичко това трябва да се прегледа от служебното правителство, да се прецени в каква посока да се тръгне и да започнем да работим.

- Каква трябва да е посоката – сега стана дума, че трябва да се обърне пирамидата от болничната към извънболничната помощ, това ли е?

- Болничната помощ трябва да има възможност за еднодневна хирургия и дейност, докато не се направи това, болниците ще продължат да приемат пациентите, защото не могат да предоставят услугите по друг начин. Когато има еднодневна терапия или хирургия, хоспитализациите ще намалеят.

- Какъв трябва да е моделът на реформа, така че да не го побългаряваме?

- В доболничната помощ у нас по един или друга начин се наложи световния опит – капитацията и плащане за дейност на специалист, в болничната помощ обаче остана да се реформира заплащането, а това може да стане чрез ДСГ, още повече, че системата е закупена и събира прах в МЗ. ДСГ дават възможност на лекаря да не вижда пари в пациента, а всички заболявания в него, да иска да ги излекува и да се повишава качеството, защото тогава то се контролира на изхода.

- Как се справят мениджърите в условията на инфлация и политическа криза?

- Трудно. Говорим си за всичко друго, но не и за качество, а това е един от основните елементи в нашата работа. От тази гледна точка, аз като мениджър съм убеден, че бъдещето на едно лечебно заведение е в това да се приложи програма за непрекъснато повишаване качеството на обслужване. Затова открих една програма на Американския институт по качество на обслужването , която се казва „Здравни грижи с чувство" или в по-свободен, но по-точен превод – Здравни грижи със съпричастност. Формулата на програмата е добра грижа с отношение към пациентите, високо качество и удовлетвореност. Тази програма така е направена, че обхваща обучение на всеки един от персонала на болницата - от портиера до изпълнителния директор. Тя учи на 11 прости неща:

1. Как да се представи най-добро обслужване, за да се подобри преживяването на пациента от здравни грижи;

2. Какво искат и очакват пациентите от модерното здравеопазване;

3. Как персоналът да създаде позитивна представа за себе си по време на работа с пациенти и колеги;

4. Как да оценява важността на първото впечатление, както и обратната връзка и ревютата;

5. Как да поставя пациентите на първо място;

6. Как да създава грижовни взаимоотношения;

7. Как да се научи да използва положителни комуникационни техники с пациенти и колеги;

8. Как да осигурява най-доброто обслужване на пациентите;

9. Как да надскочи очакванията и да бъде ангажиран;

10. Как да осигурява качествена грижа и за своите колеги;

11. Как да се справя с недоволни клиенти в здравните заведения;

Това е първата болница в България, която започва да прилага тази програма и съм убеден, че ще има впечатляващи резултати.

- Как тази теория се реализира на практика?

- Чрез обучение. То е интерактивно, включва видеопрограми и свободни дискусии. Резултатите ще проследяваме в процеса на работата. Самият аз съм твърдо убеден в тази философия и вярвам, че ако хората ме чуят как мисля, ще започнат да действат по същия начин.

- Каква е оценката на мениджърите за състоянието на персонала – по-уморен ли е, по-отпочинал ли е, увеличават ли се бърн аута и кадровият дефицит, които пряко влияят на грижите за пациентите?

- Увеличава се недостигът на персонал във всяка една категория. Това води след себе си до застаряването на работещия и до хронична умора, до лошо отношение и некачествено лечение. В същото време в медицинските стандарти има много безумни неща – за трето ниво хирургия трябва да имаш 6 специалисти и десет лекаря.

- За да може здравната ни система да стигне до поносимо ниво на качествено обслужване и условия за работа на медицинските специалисти какви са спешните стъпки?

- Нужна е моментално да се ревизират медицинските стандарти, така че да се редуцират до нормални изисквания за персонала. Сега, за да оперираме рак на дебело черво, са необходими 10 хирурга без значение колко голямо е отделението, нито какви хабилитирани лица работят в него – нужно е да има десет лекари при положение, че тази дейност може да се извърши от четирима хирурзи. Тези изисквания не спомагат за качественото предоставяне на медицински грижи, защото когато редуцираш числеността на персонала, ставаш по-ефективен, можеш да създадеш по-добри условия за работа. Каквото и да се предприеме в това отношение е късно, защото медицински специалисти не се изграждат от днес за утре.

- Служебният кабинет прие Национална карта за нуждата от дългосрочни здравни грижи, посоката в нея е преструктуриране на болничната система в рамките на наличните легла, това ли е верният път?

- Да, преструктуриране със сигурност е нужно в болничната помощ, нека по-добрият да остане.

Това няма ли да помогне повече отколкото намаляването на изискванията в медицинските стандарти?

Намаляването на изискванията може да бъде бързо, а преструктурирането - не. Но и двата процеса трябва да вървят паралелно. Промени трябва да се проведат бързо, защото ситуацията се влошаваинтензивно.

- Преди няколко дни беше освободен от поста си управителят на НЗОК, защото диалогът с БЛС не е на ниво, това ще помогне и за решаване на проблемите в системата?

- Проблемите в системата са толкова сложни, че изискват диалогичност и единомислие при решаването им с всички участници в нея – лекари, професионалисти по здравни грижи, управляващи, пациенти, а не да се действа от позицията – Аз защитавам правата на пациентите, и да има диалог, защото без него няма как да защитиш това качество.

- Какво очаквате от 2023 г., бюджетът достатъчен ли е?

- Не, поради ред причини. Когато се реши да се увеличат КП, инфлацията още не беше толкова висока, сега е двуцифрена. Поставиха се условията за възнаграждения, а на тях трябва да се отреагира и да се осигури финансирането. Хубаво е, че се увеличиха КП с 25%, но никой не каза, че отново в стойността на КП не е калкулиран лекарският труд. Сега се иска 60% от приходите по КП да се разпределятат за заплати, а всички приходи покриват едва 70% от разходите на лечебните заведения. Тогава трябва да се осигурят още средства.

- Каква част от КП сега отиват за заплати?

- При нас се разпределят около 75% за заплати, което е против всякаква логика на мениджмънта. Оттук идват и проблемите.

- При този остър дефицит на медицински специалисти има ли спекулация с възнагражденията, искат ли се прекалено високи суми?

- Не, добрите лекари трябва да получават добро възнаграждение, защото тяхната работа не свършва с излизането от болницата и защото се занимават с най-ценното – здравето.


Потребителската такса при джипи да отпадне

Потребителската такса при джипи да отпадне

С увеличението й личните лекари искат ограничение в доболничната помощ, което носи голям риск за пациентите, казва Пенка Георгиева
В здравната стратегия има пропуски

В здравната стратегия има пропуски

Но неприемането й от депутатите, след като е така категоричнo, би следвало да беше станало много по-рано, за да се даде възможност за подготвяне на нова, казва д-р Диян Ганев
9 болници с наказания за доплащане

9 болници с наказания за доплащане

През миналата година Изпълнителна агенция "Медицински надзор" е извършила общо 942 проверки, открила е над 450 нарушения
Майчин дом без независим член

Майчин дом без независим член

За представител на държавата е класирана Теодора Табакова, става ясно от класирането на МЗ
Меджидиев потвърди за МЗ - местят го на Лъвов мост

Меджидиев потвърди за МЗ - местят го на Лъвов мост

Както clinica вече писа, това бе една от двете обсъждани локации, очаква се промяната да стане факт до ноември 2025 г.
НЗОК да поеме кислородолечението у дома

НЗОК да поеме кислородолечението у дома

Месечният наем за концентратор при различните фирми е различен, но средно е около 200 лева и във всички случаи пациентът си го плаща, казва Стефан Тамбуев
Израел ще ни помага за Детската болница

Израел ще ни помага за Детската болница

В техни болници ще се обучават наши медииц, освен това държавата иска да създаде у нас обучителен център за женско здраве и репродуктивна медицина
Трябва да се реимбурсира кислородотерапията

Трябва да се реимбурсира кислородотерапията

Хората с хронична дихателна недостатъчност трябва да получат това, което им се полага, казва доц. Диана Петкова
Колегите са изпратили формално писмо до НЗОК

Колегите са изпратили формално писмо до НЗОК

Нашите пациенти с хронична дихателна недостатъчност нямат нужда от дефиниция, казва проф. Коста Костов
МЗ може да направи отлична здравна стратегия

МЗ може да направи отлична здравна стратегия

Връщането й от Народното събрание за преработване няма да осуети Плана за възстановяване и развитие, казва Соня Върбанова
1 2 3 4 5 ... 404 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Има ли реалистични изгледи у нас да се проведе здравна реформа?

Януари 2023 Предишен Следващ