Без доплащане, ако болницата работи с НЗОК

1. Различните цени, на които болниците купуват онколекарства, а НЗОК ги плаща на 100%
В България е необходимо да започнат да се закупуват от този, който осигурява средствата за тях. Това е държавата и би следвало тя да следи целия процес. А не както е към момента, например с лекарствата за онкоболни. Болниците ги купуват, а държавата ги плаща на 100 %. В момента този, който плаща, няма пълен контрол на средствата, което би могло да създаде ситуация на злоупотреби от една страна, а от друга страна болниците веднага трябва да спрат да бъдат търговски дружества и практиката „парите следват пациента" да бъде прекратена незабавно. Когато болниците спрат да са търговски дружества, ще спрат да имат възможност да търгуват с лекарства, със здраве, с човешкия живот.
2. Стопираният е-търг на МЗ заради поредното обжалване, този път на Булфарма в КЗК
Ще коментираме комплексно проблема като изхождаме не от конкретен случай, а от цялото, тъй като говорим за здравната система, а не за конкретна сделка. Търговете трябва да се правят прозрачно по ясни критерии и утвърдена процедура, която да гарантира тяхната честност. При постигането на такива условия търговете ще се правят така, че вероятността за обжалване да е сведена до минимум и да не е причина за спиране на изпълнението.
3. Масовото използване от търговците на реда по Наредба 2 (Фонда за деца) за финансиране на лекарства за сираци на по-високи цени, отколкото ако са регистрирани в ПЛС
Ние от „Възраждане" много често сме казвали и когато нашите сънародници ни дадат доверието си и от опозиция се превърнем в управляващи, ще работим за равен достъп до здравеопазване. Лекарствата трябва да се купуват от държавата, както вече посочихме, а тя трябва да има механизъм да ги предоставя на хората от уязвимите групи на равнопоставен принцип.
Болнична помощ
1. Работа на болници в условия на кадрови дефицит, при който една сестра се грижи за половин или цяло отделение – ще се разпише ли медицински стандарт, който да посочва ясно съотношение сестра - лекар, сестра – пациенти
Изключително важно е да бъде решена кадровата криза в здравеопазването. Към момента здравните ни специалисти работят при недобри условия и това ги принуждава да търсят реализация извън пределите на страната ни. Най-важното, за да се разреши проблемът със заплащането на медицинските специалисти, е да бъде разделено заплащането на стойността на лечението от заплащането на медицинския труд.
2. Разрастване на болничната мрежа, необосновано от потребностите на намаляващото население – нови дейности и болници
Относно финансирането на заплати и заплащане на лечението с приоритет трябва да са само болници, които са утвърдени от държавата.
3. Липса на ясни критерии за качество в болниците, които да са прозрачни и да се оповестяват публично ежегодно
Критериите за качество на лечението са известни и сега. Въпросът е да се контролира изпълнението им и дали дадено здравно заведение успява да ги покрие.
4. Липса на методика за определяне на заплатите в болниците и ножицата между най-високата и най-ниската
Заплатите в болниците, работещи с Националната здравно осигурителна каса (НЗОК), ще са договорени предварително, твърди и достатъчни, като не зависят от преминалите болни. Заплащането на медицинския труд ще бъде отделно от заплащането на стойността на лечението. Медицинският труд е еднакъв, но има различни форми. Заплащането на нощния труд, на труда в празнични дни и пр., както и на квалифицирания медицински труд ще бъде основно преоценено и коригирано.
5. Въвеждане на мандатност за управление на болница и клиника или отделение, както и на ясни критерии за оценка на работата на съответния директор и нуждата от преждевременна смяна
Управлението на болниците ще бъде прерогатив на финансиращата ги институция и назначаваните от нея ръководители. Критерий ще са показателите на лечебното заведение, разходи, ефективност и пр..
Финансиране
1. На преминал болен и то без да се отчита резултата от лечение
Заплащането на медицинския труд ще бъде отделно и от заплащането на стойността на лечението. Отчитането на стойността на лечението е технически проблем. Лечението трябва да бъде максимално ефективно и без необосновано излишни разходи.
2. Толериране на доплащането в болниците, в размер близък или надвишаваш стойността на КП, при договор с НЗОК
Доплащане в болниците, работещи с НЗОК, няма да се толерира.
3. Липса на финансиране на палиативни грижи, за долекуване и рехабилитация след лечение
Всички разходи, свързани с лечението - палиативни грижи, долекуване, рехабилитация и пр., ще се заплащат отделно от заплащането на медицинския труд от НЗОК или Министерство на здравеопазването (МЗ).
4. Нищожно финансиране за профилактика и превенция
НЗОК и МЗ ще финансират профилактиката и превенцията.
5. Запазване на ниските заплати на служителите в ИАМН, РЗИ и РЗОК, както и на ниския им щатен брой, така че да няма осъществяване на реален контрол в системата
Заплатите на служителите в тези институции ще са от НЗОК или МЗ, като заплащането на техния труд ще бъде равностойно на това в другите отдели на здравната система.
В заключение - добре е държавното здравеопазване, достъпно за всички, да се финансира от един източник - МЗ или НЗОК, средствата в която да се набират от данъци или здравни вноски (задължителни). Частните болници не трябва да се финансират от този източник. За тях трябва да има частни здравноосигурителни фондове. Болничната и доболничната помощ трябва да са обединени и да работят съвместно. В доболничната помощ лекарите трябва да са обединени в екипи със съответното оборудване и материална база и да работят съвместно с болниците за осигуряване на медицинска помощ денонощно.

Шест партии в парламента

Радев призова партиите за кабинет

Проф. Михайлов се завърна в листите на БСП

Трябва ясно съотношение лекар:сестри

Здравната карта трябва да се актуализира
Необходимо е да се въведат механизми, при които обжалването на търга да не спира изпълнението, когато общественият интерес го изисква, казва д-р Таня Андреева

Трябва реално финансиране на медицинския труд
Според нас е необходимо да бъдат извършени структурни, управленски и кадрови промени в обществения и частен сектор, чрез които ще се прецени съществуването на около 380 болници, казва Любослав Шкварла

Трябват нови показатели и критерии за здравната карта

Пазарът не е надежден регулатор на системата
Разковничето е в здравната карта, тя има нужда от корекции, които да отговарят на новите реалности и да върнат справедливостта, казва проф. Костадин Ангелов

Нужни са критерии за качество на лечението
Е-търгът би трябвало да може да се обжалва, но без това да спира изпълнението му, така че да е защитен обществения интерес, казва д-р Александър Симидчиев
