Трябва реално финансиране на медицинския труд
Лекарствена политика
1. Различните цени, на които болниците купуват онкoлекарства, а НЗОК ги плаща на 100%
Въпрос на регулация и определяне на централно ниво. Спекулата с цените е голяма и това е свързано с лоши практики на фирмите доставчици. Системата на здравеопазването в Република България трябва да осигурява равен достъп до здравна помощ на гражданите и в най-отдалечените населени места като се развиват и контролират ефективно всички нейни компоненти. Няма повече време за отлагане на необходимите промени, които следва да се извършат на основата на ефективна здравна политика в сектор „Здравеопазване". Те трябва действително да поставят пациента в центъра на здравната система, както и да посочат безусловно достойното място на медицинските специалисти в нея по всички показатели.
2. Стопираният е-търг на МЗ заради поредното обжалване, този път на Булфарма в КЗК
Нямам информация по конкретният казус, но е необходимо преразглеждане на обществените поръчки, защото поради административни пречки се спира нормалният работен процес и се стига до липса на консумативи.
3. Масовото използване от търговците на реда по Наредба 2 (Фонда за деца) за финансиране на лекарства сираци на по-високи цени, отколкото, ако са регистрирани в ПЛС
Отново виждаме спекула на фирмите-доставчици и липса на контрол. Необходимо е цялостно преструктуриране на системата за обществено здравеопазване, осигуряване на устойчиво финансиране и пълното й ресурсно обезпечаване.
Болнична помощ
1. Работата на болниците в условия на кадрови дефицит, при който една сестра се грижи за половин или цяло отделение – ще се разпише ли медицински стандарт, който да посочва ясно съотношение сестра:лекар, сестра: пациенти
Стандартите в България са разписани отдавна и те никак не са лоши. Имаме два основни фактора – демографски проблем и липса на стимул за работа в системата на здравеопазване. Затова е важно да се въведе система за реално финансиране на медицинските дейности и труда на медицинските специалисти, както и да се увеличи държавното финансиране за поддържане на материално-техническата база и оборудване със съвременна апаратура, особено за лечебните заведения извън големите градове.
2. Разрастване на болничната мрежа, необосновано от потребностите на намаляващото население – нови дейности и болници
Разрастването на болничната мрежа се дължи на това, че болниците са търговски дружества. Новите лечебни заведения се правят с цел печалба. Разбира се, те са по-добре оборудвани и медицинският персонал по-добре заплатен, но критерият е брой на пациентите и отчетена дейност. Държавните лечебни заведения са в окаяно състояние, водят се с цел към фалит, а в някои региони просто няма достатъчно медицински специалисти. Според нас е необходимо да бъдат извършени структурни, управленски и кадрови промени в обществения и частен сектор, чрез които ще се прецени съществуването на около 380 болнични заведения. Това трябва да доведе до подобряване на основните здравни показатели – детска смъртност, заболеваемост, смъртност, предотвратима смъртност, и съпоставимост със средните показатели за държавите-членки на Европейския съюз.
3. Липса на ясни критерии за качество в болниците, които да са прозрачни и да се оповестяват публично ежегодно
Качеството в здравеопазването е много хлъзгава тема. Здравето не може да бъде измерено. То е субективна величина за всеки човек. Така например един човек се смята за здрав ако може да избяга един маратон, а друг ако просто може да стане от леглото и да отиде до банята. Примери много и различни. Качеството трябва да се базира на изпълнение на световни стандарти в лечението на даденото заболяване, отношението на персоналът, който провежда лечението и материално битовите условия, в които се случва процесът.
4. Липса на методика за определяне на заплатите в болниците и ножицата между най-високата и най-ниската
Именно затова основен приоритет на партия „Български възход" в сектор здравеопазване е въвеждането на система за реално финансиране на медицинските дейности и труда на медицинските специалисти Важно е също да се реформира системата за обучение, специализация и кариерно развитие в медицинските специалности, а узаконяването на работата в държавния и в частния сектор ще прекрати нерегламентираните практики
5. Въвеждане на мандатност за управление на болница и клиника или отделение, както и на ясни критерии за оценка на работата на съответния директор и нуждата от преждевременна смяна
Смятаме за особено важно да се въведе задължително конкурсно начало и мандатност на всички длъжности в обществения сектор, не само в здравеопазването. За да има реален ефект, ежегодната оценка на ефективността на работата, или т.нар. атестация, трябва са спре да се осъществява про-форма, а да се случва по ясни критерии и да оказва реално влияние върху кариерното развитие.
Финансиране
1. На преминал болен и то без да се отчита резултата от лечение
За всеки пациент трябва да бъде заплатено, защото е извършена лечебна дейност. Не винаги е възможно резултатът да е положителен въпреки извършеното лечение. Това не означава, че дейността не трябва да бъде заплатена. Тя трябва обаче да е обвързана с медицински стандарт.
2. Толериране на доплащането в болниците, в размер близък или надвишаваш стойността на КП, при договор с НЗОК
Ще работим за преструктуриране на системата за обществено здравеопазване така, че да се осигури устойчиво финансиране и пълно ресурсно обезпечаване.
3. Липса на финансиране на палиативни грижи, за долекуване и рехабилитация след лечение
Това е много болна тема, защото практически такъв тип грижи липсват. Затова ние говорим за изграждане на цялостна система за долекуване, рехабилитация и дългосрочна грижа. Трябва да се приеме Закон за дългосрочната грижа и да се упражнява строг контрол в разходване на средствата по отделните програми с цел използването им по предназначение.
4. Нищожно финансиране за профилактика и превенция
Профилактиката трябва да се превърне в реалност. Системата на здравеопазване трябва да бъде конструирана така, че да се дава възможност на гражданите да проследяват здравното си състояние, а на специалистите – да предприемат своевременни и адекватни мерки за превенция, промоция, профилактика, лечение, рехабилитация или дългосрочна грижа.
5. Запазване на ниските заплати на служителите в ИАМН, РЗИ и РЗОК, както и на ниския им щатен брой, така че да няма осъществяване на реален контрол в системата
Вече споменах, че ще работим за въвеждането на система за реално финансиране на медицинските дейности и труда на медицинските специалисти. Това важи не само за лекарите и медицинските сестри, но и за всички длъжности в сектор здравеопазване.
Известните медици остават за българския парламент
Д-р Джевдет Чакъров и проф. Андрей Чорбанов няма да са депутати в Брюксел, показват окончателните данни от евровота
Партиите запазват лицата си за здраве
Шест партии в парламента
Радев призова партиите за кабинет
Проф. Михайлов се завърна в листите на БСП
Без доплащане, ако болницата работи с НЗОК
Трябва ясно съотношение лекар:сестри
Здравната карта трябва да се актуализира
Необходимо е да се въведат механизми, при които обжалването на търга да не спира изпълнението, когато общественият интерес го изисква, казва д-р Таня Андреева
Трябват нови показатели и критерии за здравната карта
Пазарът не е надежден регулатор на системата
Разковничето е в здравната карта, тя има нужда от корекции, които да отговарят на новите реалности и да върнат справедливостта, казва проф. Костадин Ангелов