Държавните болници да се извадят от търговския закон

Лекарствена политика
1. Различните цени, на които болниците купуват онклекарства, а НЗОК ги плаща на 100%
Решението – централизирани търгове при всички медикаменти за онкоболни - има го в програмата ни.
2. Стопираният е-търг на МЗ заради поредното обжалване, този път на Булфарма в КЗК
Промяна в наредбите за обществени поръчки и търгове – това са юридически проблеми и следва юридическата комисия да намери решение, както основно ускорени процедури от страна на съда.
3. Масовото използване от търговците на реда по Наредба 2 (Фонда за деца) за финансиране на лекарства сираци на по-високи цени, отколкото, ако са регистрирани в ПЛС
Болнична помощ
1. Работата на болниците в условия на кадрови дефицит, при който една сестра се грижи за половин или цяло отделение – ще се разпише ли медицински стандарт, който да посочва ясно съотношение сестра:лекар, сестра:пациенти
Решението е свързано първо със заплащането - необходимо е въвеждане на минимум на всички нива,фиксирано съотношение в разпределението на допълнителните средства между лекари - сестри - санитари. Осигурявана кариерно развитие както за лекари, така и за друг персонал на база продължително обучение и квалификация и оформянето им като част от заплатата.
2. Разрастване на болничната мрежа, необосновано от потребностите на намаляващото население – нови дейности и болници
Преразглеждане на Здравната карта с окрупняване на лечебните заведения - особено в малките населени места, преструктуриране и обединение във вид – Медицински център със стационар, леглата за долекуване да се превърнат най- сетне в реалност. Всичко това го има подробно в програмата ни и минава през нов закон за лечебните заведения.
3. Липса на ясни критерии за качество в болниците, които да са прозрачни и да се оповестяват публично ежегодно
Извеждане на Медицински одит от МЗ като независим орган – Агенция за медицински одит, контрол и акредитация с вменяване на всички функции по контрол на качеството в това число и проблема "лекарска грешка". Това е европейска и световна практика- има го в програмата ни.
4. Липса на методика за определяне на заплатите в болниците и ножицата между най-високата и най-ниската
Изваждане на обществените лечебни заведения от търговския закон - държавни, общински и институтски, с приемане на общи правила за формиране на работна заплата в това число и на директорите. Има го в програмата ни.
5. Въвеждане на мандатност за управление на болница и клиника или отделение, както и на ясни критерии за оценка на работата на съответния директор и нуждата от преждевременна смяна
Въвеждане на максимум два мандата от ниво началник клиника нагоре - има го в програмата ни
Финансиране
1. На преминал болен и то без да се отчита резултата от лечение
Спешно преминаване от клинични пътеки към диагностично свързани групи - има го в програмата ни.
2. Толериране на доплащането в болниците, в размер близък или надвишаваш стойността на КП, при договор с НЗОК
Забрана за всякакви форми на доплащане при работа по линия на НЗОК- има го в програмата ни.
3. Липса на финансиране на палиативни грижи, за долекуване и рехабилитация след лечение
Преструктурирането на част от лечебните заведения има и втора цел- увеличение /реално/ леглата за долекуване и палиативни грижи има го в програмата ни.
4. Нищожно финансиране за профилактика и превенция
Предвидени са 7 програми с финансиране от МЗ свързани с основните проблеми , както и обвързване заплащането на изпълнителите с резултатите - има го в програмата ни.
5. Запазване на ниските заплати на служителите в ИАМН, РЗИ и РЗОК, както и на ниския им щатен брой, така че да няма осъществяване на реален контрол в системата
Тук предвиждаме реални реформи на база електронизацията – съответно намаляване на бройките с чувствително увеличение на възнагражденията. Не забравяйте,че ние бяхме хората, които застанаха зад исканията на служителите от НЗОК и ги отстояхме до края.

Без доплащане, ако болницата работи с НЗОК

Трябва ясно съотношение лекар:сестри

Здравната карта трябва да се актуализира
Необходимо е да се въведат механизми, при които обжалването на търга да не спира изпълнението, когато общественият интерес го изисква, казва д-р Таня Андреева

Трябва реално финансиране на медицинския труд
Според нас е необходимо да бъдат извършени структурни, управленски и кадрови промени в обществения и частен сектор, чрез които ще се прецени съществуването на около 380 болници, казва Любослав Шкварла

Трябват нови показатели и критерии за здравната карта

Пазарът не е надежден регулатор на системата
Разковничето е в здравната карта, тя има нужда от корекции, които да отговарят на новите реалности и да върнат справедливостта, казва проф. Костадин Ангелов

Нужни са критерии за качество на лечението
Е-търгът би трябвало да може да се обжалва, но без това да спира изпълнението му, така че да е защитен обществения интерес, казва д-р Александър Симидчиев

Да се даде предимство на профилактиката

Болниците не са ресторанти, нито бензиностанции
