Общество

Учени установяват възрастта на имунните ни клетки

24-08-2022 07:10
Д-р Яна Тодорова и екипът й от НЦЗПБ търсят маркери за откриване на протеина на дълголетиетоУчени установяват възрастта на имунните ни клетки
Силвия
Николова
silnikol@gmail.com
Ако трябва да перифразираме популярната максима се оказва, че всичко тече, но и всичко старее. И макар да остаряваме в зависимост от старостта на клетките в организма ни, съществува и парадокс. Едни от тях, тези на имунната ни система, могат да се окажат много по-стари, отколкото е хронологичната ни възраст. Защо това се случва и как може да бъде установено, че точно клетките на имунитета ни надхвърлят броя на годините ни, са се заели да проучват докторът на науките Яна Тодорова и нейният екип. Тя работи в Отдела по имунология и алергология в Националния център по заразни и паразитни болести.
Проучването е по проекта „Биомаркери на преждевременното имунологично остаряване при клинично здрави българи в активна възраст" е тригодишен. Той е спечелил финансиране от Фонда за научни изследвания в размер на 120 000 лева. Първият етап на проекта вече приключи. Вече е одобрено финансирането и за втория му етап.

Биомаркерът, който търсят учените

Екипът работи върху откриването и разработването на биомаркери с чиято помощ ще се установява състоянието на имунните клетки. „С тяхна помощ, ще се засича има ли промяна в клетките на имунната система. Така лекарите ще бъдат улеснявани какво да търсят и да лекуват", пояснява д-р Яна Тодорова. Нещо повече, тя и колегите й са се амбицирали да открият и създадат не един или два, а комплекс от маркери. Според нея това би било по-ефикасният вариант. „В първоначалния ни проект, който е ограничен във времето, ще можем да търси точно един протеин и един маркер. В медицината обаче нещата не са лесни и еднозначни. Затова ще се стремим впоследствие да стъпим на някои от вече установените, както и да доразработим още, за да имат лекарите и учените впоследствие много по-широка възможност за диагностициране", пояснява ученият.

Игра на криеница с вируси

Човекът, живеещ в общество се среща през живота си с много вируси. Някои от тях имат свойството да остават латентно в нашия организъм, без да дадат никакъв признак, че са в нас. Един такъв, например, е епщайн бар вирусът, който е от групата на херпесните вируси. „Докато такива вируси са в човека, без да се проявяват, могат да провокира хронично имунно възпаление. От своя страна, то повлиява върху функцията на нашата имунна система. Тя е принудена постоянно да отвръща на нещо, защото има обстоятелство, което непрекъснато я стимулира - възпалението. Ако хроничният стимул е много силен, това води до нейното изтощаване. тя започва да се износва, да остарява. В по-късна фаза някои от клетките й дори могат да преминат към т. нар. пограмирана клетъчна смърт – апоптоза", разкрива механизма на остаряването на имунните клетки д-р Яна Тодорова. Затова тя е и екипът й са се амбицирали да търсят такъв маркер в организма, в имунната система, който да подскаже, че тя не функционира съвсем правилно, че има нещо, което я притеснява.

Автоимунните заболявания на светло

Биомаркерите, по които работят учените ще ги разкрият много по-рано, дори когато те все още не са се проявили. „В клетките на имунната система може да бъде устновено хронично възпаление или състояние. до хронични имунни възпаления водят и автоимунните заболявания. В случая ние наблюдаваме промените в имунната система – дали те са специално от вирусна инфекция или от автоимунно заболяване, не можем да кажем. Задачата ни е да намерим такъв маркер, който да ни подскаже, че тази имунна система не съответства на хронологичната възраст на индивида. По-нататък думата е на лекарите", казва Яна Тодорова и допълва, че този подход ще допринесе много точно за ранното откриване на автоимунните заболявания. По думите й, откриването на маркерите за ранното имунологично остаряване ще бъдат от изкючително значение за ранната диагностика и да даде отговор на въпроса, защо някои хора не изграждат добър имунитет след ваксинация.

„Както всички клетки в организма на човека остаряват, така остаряват и клетките на имунната система. Тогава те започват да работят не така добре, както когато са били по-млади. Те не могат да се справят с предизвикателства, като вируси и бактериални инфекции, даване на добър отговор след имунизация. Впрочем, това е и една от причините човешкият организъм да остане не далеч не така добре защитен след ваксинация от очакваното", казва тодорова.

Протеинът на дълголетието

Във втория етап на проекта, чието финансиране бе одобрено преди дни, учените ще търсят и протеина на дълголетието. За откриването му те ще търсят маркери, но ще си помагат и с генетични изследвания.

„До момента проучванията на протеина на дълголетието са много малко", пояснява д-р Яна Тодорова. В допълнение тя посочва, че изследване на мишки недвусмислено показва, че екземплярите, в които той липсва остаряват много по-бързо от останалите си връстници във вивариума. И обратно, при наличието му, гризачите преживяват много по-дълго от обичайната им хронология на живот, при това в много по-добро здраве от наблюдаваните им набори. Впрочем, заигравки с протеина на дълголетието си правят не един и двама производители на хранителни добавки, като ги предлагат като, едва ли не, елексир на вечната младост. „Не мога да кажа, доколко приемайки нещо през устата, ще направим нещо", усмихва се скептично д-р Яна Тодорова.

Дългосрочната цел на учените

Чрез откриването на „букета" от маркери за състоянието на имунната система и установяване на евентуални възпаления, водещи до апоптоза, както и установяването на протеина на стареенето учените си поставят две твърде амбициозни цели – подобряване на здравето и навременното насочване за диагностициране на заболявания и тяхното лечение.

„Когато установим някакво нарушение във време, в което човек все още може да направи нещо чрез поведенчески промени за здравето си, да го направи, докато вече не е станало късно. Целта ни е да го насочим да върши лесните неща, за да бъде здрав – добро и здравословно хранене, по-добра двигателна активност и спортуване, и дори отхвърляне на стреса чрез любими занимания, защото стресът повлиява много неблагоприятно имунната система", разяснява ползите от проучвания д-р Яна Тодорова.

Здрав ли е имунитетът на българите

Да дадат отговор на този въпрос е по-далечната амбиция на учените. Това може да стане, едва когато те установят набора от маркери, за да бъдат правени своевременни изследвания за установяване на възрастта, тоест на здравето на имунните ни клетки. Засега те се ограничават само с група доброволци от общо 140 човека, от различни възрасти, всички от София. Те са на възраст от 20 до 30 години, до 65 години и над 65 години, хронично здрави. „Проучването ни може да послужи за основа за разработване на по-широкомащабна програма, която да обхваща хора от цялата страна, казва д-р Яна Тодорова и допълва, че към момента изследванията върху тях все още продължават и затова няма обобщени резултати. В момента тя и колегите й набират доброволци над 70 – 75 – годишна възраст. По думите й сред тази възрастова група също има активни хора.

Сложиха пейсмейкър за болка у нас