Коментар

Срещам проблеми в достъпа до информация

19-08-2022 06:52
Когато става дума за здравеопазване и милиарди, прозрачността е задължителна, казва Полина Тодорова Срещам проблеми в достъпа до информация
Clinica.bg

press@clinica.bg
Анкета за прозрачността през последните 5-20 години на институциите в здравеопазването - МЗ, НЗОК, НС на НЗОК, ИАЛ, НСЦРЛП, НЦОЗА, НЦЗПБ, РЗИ и РЗОК, бе проведена от фейсбук групата "Здравни журналисти". В допитването се включиха 20 ресорни репортери от 16 медии. Резултатите показаха, че проблеми с прозрачността за съжаление има и с времето те сякаш се задълбочават. Какви трудности срещат медиите, чието призвание е точно това - да осветляват дейността на институциите, попитахме самите тях. Отговор дава Полина Тодорова. Тя е журналист с дългогодишен опит в сферата на здравеопазването, в момента отговаря за новинарското съдържание на специализираната платформа за медицина и здравеопазване Medical News.
- Имате ли проблеми със здравните институции в достъпа до информация?
- Преди да отговоря по същество на този въпрос, накратко ще се опитам да обясня защо е важно медиите да имат достъп до информацията, която предоставят или би трябвало да предоставят здравните институции. Всеизвестен факт е, че всяка година средствата за здравния сектор в България се увеличават – тази година те бяха над 6 милиарда лева и по „традиция" отново бяха актуализирани с допълнителни средства в началото на лятото. На този фон проблемите в сектора и обсъждането им отново се свежда до добре познатите теми като нуждата от увеличение на заплатите на медиците, на завишаване на контрола и необходимостта от по-добро качество на предлаганите медицински услуги. Въпреки ежегодния ръст на парите за здравеопазване у нас обаче, надделява общото мнение, че нито медиците ни се чувстват по-доволни и удовлетворени от условията, в които работят, нито пациентите. Заради всичко това е изключително важно информацията за разпределението на средствата в здравеопазването, както и за решенията в тази насока да бъде публична. Нужно е и да има обществена информация и анализи за цялостното развитие на сектора, защото те биха очертали може би не особено лицеприятни тенденции и пропуски, водещи до състоянието на здравната ни система.

И в отговор на конкретния въпрос – да, като журналист, който следи сектора от години, бих казала, че срещам проблеми в достъпа до информацията до здравните институции. Той е следствие на различни причини – липса на работещ пресцентър, липса на PR-и, които разбират от работата на медиите и могат да отговорят адекватно на въпросите им, както и умишлено „затваряне" на определени институции.
- Прозрачна ли е дейността им?
- На този въпрос няма еднозначен отговор. Има институции, които предоставят информация и отговорят на въпросите на журналистите. В отделни болници има и много добре работещи PR-и, които се стараят да съдействат максимално.

Има и институции, които обаче не го правят в пълнота. За пример бих дала работата на НЗОК и особено на Надзорния й съвет. Напоследък институцията, която разпределя огромните средства за здравния сектор, за които вече стана дума, почти се затвори за медиите. Може би в последните години пандемията от КОВИД бе оправдание за това, но е факт, че от много дълго време, както и към днешна дата, пресконференции и срещи с медиите там не се случват или ако ги има, са спорадични. Заседанията на Надзорния съвет, чиито членове всъщност взимат важните решения за начина, по който ще се разпределят средствата в сектора, са закрити. Предварително обявен дневен ред не се предоставя публично, както например го прави една далеч по-мащабна институция като Министерският съвет. Имаше идеи заседанията на Надзора да се излъчват онлайн, каквато е практиката на Парламента на България, но и това не се случи. След заседанията се публикуват стенограми от проведените разговори, но често и те не са достатъчни, за да се разберат подробности от обсъжданите въпроси. А те касаят дейности, лечебни заведения и други важни звена от сектора, финансирани основни с вноските на българския данъкоплатец. Затова е повече от нужно да има прозрачност.
Регулярни пресконференции на НЗОК бяха рядкост и в минали години, а сега съвсем липсват. Преди имаше практика журналистите да чакат с часове във фоайето на Касата или на стълбите пред нея края на заседанията, за да разпитват членовете на Надзорния съвет за взетите решения. И това се случваше, ако те благоволят да говорят. Бих определила подобно „общуване" с медиите за обидно. За добро или лошо, зависи от гледната точка, вече и това не се прави.
Спомням си и поведението на здравните власти след началото на пандемията когато информацията от тях идваше основно от представителите на щаба и беше свързана с актуалната обстановка за КОВИД. Осъзнавайки цялата сериозност на ситуацията, породена от пандемията, но и вече месеци, дори година, след началото й, имаше призиви от журналисти да се организира пресконференция, на която можем да зададем въпроси и извън КОВИД, защото, съгласете се, и тогава и сега – хората боледуват и от други тежки заболявания и имат своите притеснения, а ние сме техният „глас" и връзка с институциите, чиято роля е именно да разрешава тези проблеми. Познайте дали се организира такава среща.
Ще дам и друг пример - със здравните министри. Умишлено или не, те избягват да дават интервюта пред специализираните здравни медии у нас, но ги виждаме често на малкия екран. Обяснението за мен тук е просто – журналистите, които следят от години ресора, биха задали доста повече неудобни въпроси от представителите на големите медии, които обикновено са ограничени от краткото ефирно време и съвсем естествено, питат въпроси от по-общо естество, които вълнуват масовата аудитория.
- За какво е знак според вас липсата на прозрачност?

- За желание проблемите в сектора да останат нерешени или да се решават по начин, който не подлежи на обсъждане и съответно критика. Когато няма към кого да зададеш въпросите си, когато нямаш нужната информация предварително или тя не ти се предоставя, неудобните въпроси и теми изчезват от само себе си. Това е добро дошло за всеки управленец, независимо от сектора на дейност. Добрата новина е, че здравните журналисти в България успяха да се обособят като един, от смея да твърдя, най-силните ресори в нашата професия, така че съм сигурна, че ние ще продължим да питаме. Защото проблемите в здравеопазването рано или късно засягат всеки един от нас. Но дали ще ни отговорят е друг въпрос.


НЗОК с обещания за повече информация за медиите

НЗОК с обещания за повече информация за медиите

Нейният управител проф. Петко Салчев ще поиска от Надзорния съвет да изпраща на медиите решенията си
Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Липсата на нужната прозрачност и пряк контакт не е най-добрият символ на демокрацията, смятам, че след 2000 г. здравните институции се затвориха в себе си, казва Дарина Стоева
На въпросите се отговаря сухо и административно

На въпросите се отговаря сухо и административно

Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас, в този смисъл „любовта ни" все още е несподелена, казва Янка Петкова
Липсата на прозрачност е признак за страх

Липсата на прозрачност е признак за страх

Той е най-вече у ръководителите на ведомствата да не се изложат, с което обикновено се излагат много повече, казва Мартина Бозукова
Информацията е сравнително оскъдна

Информацията е сравнително оскъдна

Достъпът до нея е усложнен, налага се да се търсят допълнителни източници – колеги или познати в институцията, казва Аида Паникян
Има затруднения в достъпа до здравна информация

Има затруднения в достъпа до здравна информация

Това показват резултатите от анкета сред 20 журналисти от 16 национални, регионални и специализирани медии

Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Трябва ли да се обвържат заплатите на медицинските специалисти със СРЗ?

Ноември 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм