Коментар

На въпросите се отговаря сухо и административно

17-08-2022 06:07
Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас, в този смисъл „любовта ни" все още е несподелена, казва Янка Петкова На въпросите се отговаря сухо и административно
Clinica.bg

press@clinica.bg
Анкета за прозрачността през последните 5-20 години на институциите в здравеопазването - МЗ, НЗОК, НС на НЗОК, ИАЛ, НСЦРЛП, НЦОЗА, НЦЗПБ, РЗИ и РЗОК, бе проведена от фейсбук групата "Здравни журналисти". В допитването се включиха 20 ресорни репортери от 16 медии. Резултатите показаха, че проблеми с прозрачността за съжаление има и с времето те сякаш се задълбочават. Какви трудности срещат медиите, чието призвание е точно това - да осветляват дейността на институциите, попитахме самите тях. Отговор дава Янка Петкова, журналист с ресор здравеопазване в Offnews.
Едва ли проблемите, които срещам в работата със здравните институции, са по-различни от тези, които имат и останалите колеги от ресора. Всъщност с някои от тези институции е невъзможно да се работи, ако не се действа през пресцентъра на здравното министерство. Вероятно това е нормално, доколкото са агенция или център към МЗ, но усложнява и бави комуникацията.

 

Прави впечатление и афинитета към Закона

 

за достъп до информация – „пусни въпросите по ЗДОИ за по-сигурно". Тоест информацията не е със специален достъп, но за да се подходи с необходимата сериозност, е добре да бъде адресирана по ЗДОИ. И да чакаш две седмици, защото обикновено отговорът идва в края на законноустановения срок.

 

Проблем може да бъде и отговорът.

 

Ясно е, че на някои въпроси отговарят експерти от съответната дирекция, но понякога езикът е толкова сухо административен, че човек трудно се ориентира какъв точно е отговорът. Подобен може да бъде стилът и когато се опитват да се измъкнат от конкретния отговор.

 

За щастие, в пресцентъра на МЗ, а и в НЗОК

 

и СРЗИ има поне по един човек, който не се отегчава да разяснява и това помага. По принцип когато търся информация, я търся от точно определени хора, а не от институцията изобщо, защото знам, че ще получа коректен отговор. Предполагам така работят и повечето колеги, всеки търси контакт с този, който може да бъде полезен.

Виж с достъпа до експерти е малко по-сложно, ако не си от национална телевизия или радио. Шансът за интервю с главния държавен здравен инспектор например е минимален.

 

Мога да разбера това редуциране на участията

 

до 3-4 медии, предвид заетостта на определени хора, до които всички искат да се доберат, но кога подценяването на някои медии за сметка на други е работило в твоя полза? Доскоро единственият начин да получа отговор на въпроси, специално за OFFNews, беше да „прихвана" съответния експерт след брифинг. Просто няма как да стане иначе, ако търсиш оригинално съдържание, а не си от облагодетелстваните с достъп медии. След една от пресконференциите на екипа на проф. Асена Сербезова обаче ми беше казано, че задаването на въпроси след брифинг вече е забранено. Това ми се видя интересно като стратегия.

 

Дали са прозрачни в дейността си здравните институции?

 

Вероятно толкова, колкото и всички останали. И тук според мен ключът отново е в дигитализацията на сектора. Ако има лесен и бърз достъп до данните, които са ни необходими, при това добре и разбираемо поднесени, ще си спестим много време от звънене по телефони и уточнения.

 

Иначе липсата на прозрачност е сигнал за неохотата

 

да се дават отговори по някои въпроси и това, мисля, е ясно на всички. „Интересни" пресконференции се случват, когато съответния екип на МЗ реши да отчете някаква дейност. Така в края на един мандат например може да се изсипят резултати от проверки в болници, уволнения на директори и други решения, които са чакали месеци наред. Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас. В този смисъл „любовта ни" все още е несподелена.


НЗОК с обещания за повече информация за медиите

НЗОК с обещания за повече информация за медиите

Нейният управител проф. Петко Салчев ще поиска от Надзорния съвет да изпраща на медиите решенията си
Срещам проблеми в достъпа до информация

Срещам проблеми в достъпа до информация

Когато става дума за здравеопазване и милиарди, прозрачността е задължителна, казва Полина Тодорова
Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Липсата на нужната прозрачност и пряк контакт не е най-добрият символ на демокрацията, смятам, че след 2000 г. здравните институции се затвориха в себе си, казва Дарина Стоева
Липсата на прозрачност е признак за страх

Липсата на прозрачност е признак за страх

Той е най-вече у ръководителите на ведомствата да не се изложат, с което обикновено се излагат много повече, казва Мартина Бозукова
Информацията е сравнително оскъдна

Информацията е сравнително оскъдна

Достъпът до нея е усложнен, налага се да се търсят допълнителни източници – колеги или познати в институцията, казва Аида Паникян
Има затруднения в достъпа до здравна информация

Има затруднения в достъпа до здравна информация

Това показват резултатите от анкета сред 20 журналисти от 16 национални, регионални и специализирани медии

Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Трябва ли да се обвържат заплатите на медицинските специалисти със СРЗ?

Ноември 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм