Коментар

На въпросите се отговаря сухо и административно

17-08-2022 06:07
Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас, в този смисъл „любовта ни" все още е несподелена, казва Янка ПетковаНа въпросите се отговаря сухо и административно
Clinica.bg

press@clinica.bg
Анкета за прозрачността през последните 5-20 години на институциите в здравеопазването - МЗ, НЗОК, НС на НЗОК, ИАЛ, НСЦРЛП, НЦОЗА, НЦЗПБ, РЗИ и РЗОК, бе проведена от фейсбук групата "Здравни журналисти". В допитването се включиха 20 ресорни репортери от 16 медии. Резултатите показаха, че проблеми с прозрачността за съжаление има и с времето те сякаш се задълбочават. Какви трудности срещат медиите, чието призвание е точно това - да осветляват дейността на институциите, попитахме самите тях. Отговор дава Янка Петкова, журналист с ресор здравеопазване в Offnews.
Едва ли проблемите, които срещам в работата със здравните институции, са по-различни от тези, които имат и останалите колеги от ресора. Всъщност с някои от тези институции е невъзможно да се работи, ако не се действа през пресцентъра на здравното министерство. Вероятно това е нормално, доколкото са агенция или център към МЗ, но усложнява и бави комуникацията.

 

Прави впечатление и афинитета към Закона

 

за достъп до информация – „пусни въпросите по ЗДОИ за по-сигурно". Тоест информацията не е със специален достъп, но за да се подходи с необходимата сериозност, е добре да бъде адресирана по ЗДОИ. И да чакаш две седмици, защото обикновено отговорът идва в края на законноустановения срок.

 

Проблем може да бъде и отговорът.

 

Ясно е, че на някои въпроси отговарят експерти от съответната дирекция, но понякога езикът е толкова сухо административен, че човек трудно се ориентира какъв точно е отговорът. Подобен може да бъде стилът и когато се опитват да се измъкнат от конкретния отговор.

 

За щастие, в пресцентъра на МЗ, а и в НЗОК

 

и СРЗИ има поне по един човек, който не се отегчава да разяснява и това помага. По принцип когато търся информация, я търся от точно определени хора, а не от институцията изобщо, защото знам, че ще получа коректен отговор. Предполагам така работят и повечето колеги, всеки търси контакт с този, който може да бъде полезен.

Виж с достъпа до експерти е малко по-сложно, ако не си от национална телевизия или радио. Шансът за интервю с главния държавен здравен инспектор например е минимален.

 

Мога да разбера това редуциране на участията

 

до 3-4 медии, предвид заетостта на определени хора, до които всички искат да се доберат, но кога подценяването на някои медии за сметка на други е работило в твоя полза? Доскоро единственият начин да получа отговор на въпроси, специално за OFFNews, беше да „прихвана" съответния експерт след брифинг. Просто няма как да стане иначе, ако търсиш оригинално съдържание, а не си от облагодетелстваните с достъп медии. След една от пресконференциите на екипа на проф. Асена Сербезова обаче ми беше казано, че задаването на въпроси след брифинг вече е забранено. Това ми се видя интересно като стратегия.

 

Дали са прозрачни в дейността си здравните институции?

 

Вероятно толкова, колкото и всички останали. И тук според мен ключът отново е в дигитализацията на сектора. Ако има лесен и бърз достъп до данните, които са ни необходими, при това добре и разбираемо поднесени, ще си спестим много време от звънене по телефони и уточнения.

 

Иначе липсата на прозрачност е сигнал за неохотата

 

да се дават отговори по някои въпроси и това, мисля, е ясно на всички. „Интересни" пресконференции се случват, когато съответния екип на МЗ реши да отчете някаква дейност. Така в края на един мандат например може да се изсипят резултати от проверки в болници, уволнения на директори и други решения, които са чакали месеци наред. Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас. В този смисъл „любовта ни" все още е несподелена.


НЗОК с обещания за повече информация за медиите

НЗОК с обещания за повече информация за медиите

Нейният управител проф. Петко Салчев ще поиска от Надзорния съвет да изпраща на медиите решенията си
Срещам проблеми в достъпа до информация

Срещам проблеми в достъпа до информация

Когато става дума за здравеопазване и милиарди, прозрачността е задължителна, казва Полина Тодорова
Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Липсата на нужната прозрачност и пряк контакт не е най-добрият символ на демокрацията, смятам, че след 2000 г. здравните институции се затвориха в себе си, казва Дарина Стоева
Липсата на прозрачност е признак за страх

Липсата на прозрачност е признак за страх

Той е най-вече у ръководителите на ведомствата да не се изложат, с което обикновено се излагат много повече, казва Мартина Бозукова
Информацията е сравнително оскъдна

Информацията е сравнително оскъдна

Достъпът до нея е усложнен, налага се да се търсят допълнителни източници – колеги или познати в институцията, казва Аида Паникян
Има затруднения в достъпа до здравна информация

Има затруднения в достъпа до здравна информация

Това показват резултатите от анкета сред 20 журналисти от 16 национални, регионални и специализирани медии

Банер
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Ноември 2022 Предишен Следващ