На въпросите се отговаря сухо и административно

Прави впечатление и афинитета към Закона
за достъп до информация – „пусни въпросите по ЗДОИ за по-сигурно". Тоест информацията не е със специален достъп, но за да се подходи с необходимата сериозност, е добре да бъде адресирана по ЗДОИ. И да чакаш две седмици, защото обикновено отговорът идва в края на законноустановения срок.
Проблем може да бъде и отговорът.
Ясно е, че на някои въпроси отговарят експерти от съответната дирекция, но понякога езикът е толкова сухо административен, че човек трудно се ориентира какъв точно е отговорът. Подобен може да бъде стилът и когато се опитват да се измъкнат от конкретния отговор.
За щастие, в пресцентъра на МЗ, а и в НЗОК
и СРЗИ има поне по един човек, който не се отегчава да разяснява и това помага. По принцип когато търся информация, я търся от точно определени хора, а не от институцията изобщо, защото знам, че ще получа коректен отговор. Предполагам така работят и повечето колеги, всеки търси контакт с този, който може да бъде полезен.
Виж с достъпа до експерти е малко по-сложно, ако не си от национална телевизия или радио. Шансът за интервю с главния държавен здравен инспектор например е минимален.
Мога да разбера това редуциране на участията
до 3-4 медии, предвид заетостта на определени хора, до които всички искат да се доберат, но кога подценяването на някои медии за сметка на други е работило в твоя полза? Доскоро единственият начин да получа отговор на въпроси, специално за OFFNews, беше да „прихвана" съответния експерт след брифинг. Просто няма как да стане иначе, ако търсиш оригинално съдържание, а не си от облагодетелстваните с достъп медии. След една от пресконференциите на екипа на проф. Асена Сербезова обаче ми беше казано, че задаването на въпроси след брифинг вече е забранено. Това ми се видя интересно като стратегия.
Дали са прозрачни в дейността си здравните институции?
Вероятно толкова, колкото и всички останали. И тук според мен ключът отново е в дигитализацията на сектора. Ако има лесен и бърз достъп до данните, които са ни необходими, при това добре и разбираемо поднесени, ще си спестим много време от звънене по телефони и уточнения.
Иначе липсата на прозрачност е сигнал за неохотата
да се дават отговори по някои въпроси и това, мисля, е ясно на всички. „Интересни" пресконференции се случват, когато съответния екип на МЗ реши да отчете някаква дейност. Така в края на един мандат например може да се изсипят резултати от проверки в болници, уволнения на директори и други решения, които са чакали месеци наред. Изобщо институциите се научиха да ни употребяват, но не и да работят ефективно с нас. В този смисъл „любовта ни" все още е несподелена.

НЗОК с обещания за повече информация за медиите

Срещам проблеми в достъпа до информация

Преди говореха с нас, сега пращат съобщения постфактум

Липсата на прозрачност е признак за страх

Информацията е сравнително оскъдна

Има затруднения в достъпа до здравна информация
Това показват резултатите от анкета сред 20 журналисти от 16 национални, регионални и специализирани медии