рекапитулация

Да анализираме и това

18-07-2022 05:44
Първото правителство на новата власт продължи промяната, която отдавна тече в здравеопазването – свърши малко, но пък в рамките на коловозаДа анализираме и това
Мария
Мария
Чипилева
chipileva@gmail.com

С приключването на мандата и на това правителство, настъпва време за традиционната равносметка, в случая в сектора на здравеопазването. И ако трябва да го обобщим кратко и ясно – свършеното не беше много. За сметка на това не напусна добре познатите коловози на българското здравеопазване, само ги бетонира - аналитично.

Кардинални промени, от каквито отчаяно се нуждае здравната ни система, вече дори не, за да придобие що годе приличен вид, а за да я има изобщо, и този път не видяхме. Действията и на изпълнителната, и на законодателната власти отново се бяха фокусирали в злободневните проблеми, чието решаване обаче не е инструмент за правене на политика. Изключение от това бяха усилията им да се завърши електронизацията на здравеопазването, която продължава над 10 години. И все пак това не е достатъчно, за да разсее впечатлението, че в здравеопазването на власт сякаш имахме служебно, а не редовно правителство.

За съжаление, липсата на действия, които да очертаят поне опит за реформа вече не учудва никого. Причините за това са много, а резултатите се изразяват в задълбочаване на диспропорциите в здравеопазването, оскъпяване на услугите и влошаване на резултатите от системата както за пациентите, така и за редовите медицински специалисти.


Времето


Това беше първият обективен фактор, който вероятно доведе до липсата на особени резултати в здравеопазването при това управление. Осем месеца не са много за провеждане на кардинални промени. Те обаче са достатъчни за заявяването на подобни намерения и за очертаването им, за съжаление такива не видяхме. В края на мандата се появи един проект на Антиракв план, плод на усилията на много широка работна група и най-вече на неправителствения сектор в нея в лицето на част от самите онколози, пациенти и фармацевтични компании. Както и един отговор на парламентарно питане от ДПС за преодоляване на кадровия дефицит. Той бе пратен в Парламента в началото на юли, но до неговото разглеждане засега не се е стигнало.


Много баби, хилаво дете


Коалиционният формат на управлението допълнително наля масло в нищо неправеното. Здравеопазването е изключително труден ресор за реформиране дори при наличието на еднопартийно управление и то със силна подкрепа, какъвто бе случаят с ГЕРБ в първия им мандат. Въпреки че по времето му, можеше да се реализират непопулярни реформи, те успешно бяха стопирани от търговските интереси и политическата слабост, характерна за всичките ни партии. Да намериш възможност за промени в лавирането между 4 различни субекта в лицето на ПП, ДБ, ИТН и БСП, чиято поносимост помежду им времето показа, че е крехка, е кауза пердута изначално. Решение на ресорния министър обаче е дали да избере линията на най-малкото съпротивление или да се опита да прокара идея, в която вярва.


Пандемията


Тя изигра двояка роля – от една страна попречи на всякакви възможни промени, от друга приоритизира здравеопазването и даде начален тласък за промяната му след зимата. Инерцията обаче не беше оползотворена.


Анализите


Времето след пандемията, когато здравните власти можеха да посветят на решаването на най-наболелите проблеми в сектора или поне на изготвянето на стратегически документи за това, премина в анализи. Разбираемо е, всеки държавник да иска да вземе информирано решение за секторните политики, които управлява, но в България половината от мандата на всеки здравен министър преминава в обучението му. Вината за това, разбира се, не е лично негова, а на партията, която го е излъчила. Отново заради политическа незрялост, у нас почти няма партия с подготвени кадри и програми за управление. В този смисъл - срещите по кръстовищата не са запазена марка само на една от тях, нито само на сектор здравеопазване.


Е-здраве


Това е единствената безспорно положителна политика, която и това правителство продължи. Здравният министър положи всички усилия да завърши започната преди повече от 10 години електронизация на системата. И макар че тя още не е факт, сериозни резултати има – въведе се електронното направление в извънболничната помощ, а от август и за болниците, очаква се скоро държавата да има и нужните регистри, които да облекчат и съкратят съществено времето за анализиране на системата. Дано тук няма промяна и при следващите ръководства на МЗ.


Заплатите


Вероятно това е темата, с която първото правителство на ПП ще остане в историята на здравеопазването. Темата автоматично приковава вниманието – важна е и за учения, и за неукия. Хубаво е да повишиш доходите на хората, само че инструментът за реализация е малко по-сложен от един императивен текст в Анекса на НРД, което пък автоматично повдига друг въпрос – кой точно управляваше здравеопазването. Защото НРД е продукт не на МЗ, нито на Парламента, а на НЗОК и съсловната организация на медиците – БЛС, здравният министър има участие дотолкова, доколкото в Надзорния съвет на касата има негови представители. И ако това е формалност, то изпълнението на по-високите заплати още е под въпрос, защото повечето държавни и общински болници нямат средства за това.

За да бъде успешно, осигуряването на по-високите заплати за медицинските специалисти трябваше да минава през цялостната реформа в сектора и затварянето на законния теч от средства към определени джобове, който съществува в момента. Увеличаването на заплатите е свързано с драстично орязване на броя на болниците и дублиращите се дейности в регионите, с ограничаване на създаването на нови болници и дейности, където населението няма нужда от тях, с въвеждането на мандатност за директори и шефове на клиники, с ограничаване на злоупотребите с цените на медицинските изделия и онколекарствата, с повишаване на обективния контрол в системата, който сега напълно отсъства, с плащане за качество, а не само за количество. За тези промени говорим от години, но никоя партия не иска да ги въведе, защото ще настъпи финансовите интереси в сектора, както на много болнични инвеститори и известни лекари, така и на компаниите за лекарства и медицински изделия.


Рокадите


Те бяха най-очакваното. Няма министър, който да е подминал смяната на няколко директора на държавни болници. Важни са причините. За съжаление, както преди, така и сега в основата им не е общественият интерес, а този на поръчителите им. Доказателство за това е липсата на обективни критерии и принципи, по които стават рокадите. Иначе няма как да си обясним защо се маха един директор заради високите си доходи по граждански договори, а се оставя този на друга болница, въпреки че той е получавал и получава още повече от пациентите. Не е ясно защо се маха директора на болница, след като е на печалба и не фигурира сред най-лошите в класацията на МЗ, а на други не.

Директорите на болници и не само те, но и шефовете на клиники или отделения трябва да се сменят, иначе може да се стигне до така типичното за България явление на „феодализация" на една структура. Но това трябва да става по ясни правила – на първо място мандатност, която беше обещана от ПП и не беше въведена, на второ – нека и за мениджърите да важи пенсионната възраст, на трето - определяне на ясни критерии за това коя болница е добра и коя лоша, дали роля има финансовото състояние, качеството на дейността, кадровата обезпеченост, оборудването и битовите условия и т.н. Тогава рокадите щяха да са нещо полезно, а не повод за неудобство.


Законодателните предложения


Доколкото изобщо ги имаше извън пандемичната обстановка, те бяха леко ексцентрични. Безспорно първият такъв пример бяха промените в Закона за кръвта, с които безвъзмездният в цял свят акт, у нас се предлагаше да се овъзмезди. Разглеждането му в комисия бе осуетено от опозицията. Преди броени дни станахме свидетели на друга хрумка – пациентите да запознават изчерпателно лекарите със състоянието и терапията си и да носят отговорност за това. Пациентските организации вече казаха изобщо възможно ли е това. Друг е въпросът – за какво ни е електронното здравеопазване тогава или законодателят се опасява, че то скоро няма да заработи.


В заключение


За да има положителни обрати в обществото ни и то да върви напред, включително в една секторна политика като здравеопазването, е нужна политическа зрялост. Каквато, уви, не притежаваме. Иначе промяната ще продължи все така – по малко и в коловоза, докато не дерайлираме.


Разпределиха ресорите в МЗ

Разпределиха ресорите в МЗ

Зам.-министър Александър Златанов ще отговаря за лекарствата, д-р Тома Томов ще контролира ИАМН, а Лидия Чобанова поема е-здравеопазването
Очакваме реорганизации в болниците

Очакваме реорганизации в болниците

Сливането или съкращаване на отделения ще разтовари професионалистите по здравни грижи, а те са дефицит, казва Милка Василева
 Новите заплати са непостижими

Новите заплати са непостижими

Могат ли новите възнаграждения в болниците да бъдат осигурени, как да бъде избегнат енергийната криза и има ли формула, по която недостигът на кадри да бъде прекратен. Това попитахме д-р Минко Михов, директор на МБАЛ-Габрово.
КОВИД препъва новия анекс

КОВИД препъва новия анекс

От БЛС искат болниците да имат право да разкриват допълнителни интензивни легла извън тези в договора им, от НЗОК не са съгласни

Вдигат заплатите в НЗОК до 10 август

Вдигат заплатите в НЗОК до 10 август

Днес обнародваха и парите за по-високи заплати в спешна помощ, психиатриите и РЗИ-та

И НАП с нов шеф

И НАП с нов шеф

Начело на агенцията застава Борис Михайлов, причината е, че Румен Спецов е давал противоречиви данни за събираемостта, което поставя в риск и разходите на държавата, съобщиха от МС

Повече за специализантите по дентална медицина

Повече за специализантите по дентална медицина

Необходимо е активното участие и на БЗС за електронното здравеопазване, казва д-р Николай Шарков
 Министър Лазаров ще наблюдава здравеопазването

Министър Лазаров ще наблюдава здравеопазването

Премиерът Донев назначи за зам.-здравни министри Тома Томов и Лидия Стойкова, а ден по-рано и д-р Александър Златанов
Държавата смени представителите си в НСТС

Държавата смени представителите си в НСТС

В нея вече ще влзизат вицепремиерът Лазар Лазаров и министърът на финансите Росица Велкова-Желева

276 млн. за КОВИД за медиците

276 млн. за КОВИД за медиците

Ръстът на средствата в СИМП-а за шестте месеца на годината спрямо същия период на миналата е 159%, отчитат от НЗОК

1 2 3 4 5 ... 400 »
Банер
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Август 2022 Предишен Следващ