позиция

Не сме допуснали загуба на данни на НЗОК

27-05-2022 10:28
Изпълняваме договора си със здравната каса, въпреки че системите са много остарели, а натовареността им с публични услуги е увеличена с 95%, казаха от „Информационно обслужванеНе сме допуснали загуба на данни на НЗОК
Clinica.bg

press@clinica.bg

Вече повече от месец тече спор между ръководствата на НЗОК и „Информационно обслужване" за това дали се поддържа добре електронната система на здравния фонд и кой е виновен за проблемите в нея. В края на миналата седмица проблемът стигна и до Парламента. Днес публикуваме позицията на държавната фирма във връзка с дискусията там.

Във връзка необоснованите твърдения на управителя на НЗОК г-н Петко Салчев пред парламентарната Комисия по електронно управление и информационни технологии, в които той обвинява „Информационно обслужване АД" за сривовете в информационната система на Здравната каса, и в чест на истината, държим да заявим:

Категорично се противопоставяме на поредните опити за публично дискредитиране на компанията и за спиране на реформите в здравеопазването, свързани с дигитализация на процесите в сектора на всички нива.

„Информационно обслужване" АД поддържа 8 информационни системи на НЗОК в изпълнение на договор РД-14-253/ 23.12.2019 г., с предмет: „Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на Национална здравноосигурителна каса (НЗОК)", който е сключен с НЗОК след проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка по Закона за обществените поръчки.


„Информационно обслужване" АД не е допуснало

неоторизиран достъп, компрометиране или загуба на данни, съдържащи се в поддържаните информационни системи на НЗОК от момента на старта на предоставяне на услугите по този договор.

Съществен детайл е, че във връзка с въведеното на 13.03.2020 г. извънредно положение и въведените противоепидемични мерки, по искане на НЗОК са направени над 100 промени в поддържаните информационни системи, без да се засяга работоспособността и достъпа до тях в нито един момент.


Категорично не отговаря на истината твърдението

на управителя на НЗОК, че от страна на „Информационно обслужване" АД е бил ограничен достъпа на оторизираните служители на НЗОК. Правата за достъп на служителите на „Информационно обслужване" АД, ангажирани с проекта, са предоставени от НЗОК, за да могат да поддържат системата и да изпълняват задълженията си по договора за обществена поръчка. Преди и по време на изпълнението на договора оторизираните служители на НЗОК във всеки един момент са разполагали, както с пълен достъп инфраструктурата и базите данни, така и с всички права за управление и контрол на достъпа на трети лица, включително на служителите на „Информационно обслужване" АД, ангажирани с проекта.


Към настоящия момент единствени с пълен достъп

(т.нар. „супер администратор") до инфраструктурата и базите данни са двама служители на НЗОК. Такъв достъп не е предоставен на други лица в или извън НЗОК. Важно е да се отбележи, че за всеки реализиран достъп до инфраструктурата и базата данни автоматично в системата се създава запис (одитен лог), в който се съдържа информация за потребител, дата, час, устройство и извършено действие. Тази информация се съхранява от НЗОК извън инфраструктурата на поддържаните системи, за целите на последващи проверки при инциденти, свързани с информационната сигурност.


Независимо от достъпите, с които разполагат и

преминатите специализирани обучения за сметка на държавния бюджет, служителите на НЗОК не желаят да ползват функционалностите на поддържаните системи, а изискват да им бъдат предоставяни справки от „Информационно обслужване" АД. Обръщаме внимание, че от м. юли 2021 г. в поддържаните от компанията информационни системи на НЗОК се обработват средно 8 000 000 заявки на месец. За сравнение - в началото на изпълнението на договора в същите системи са обработвани средно 4 200 000 заявки месечно, т.е. натовареността на системите с публични услуги е увеличена с 95 %.


„Информационно обслужване" многократно е

информирало писмено управителя на НЗОК, че системите са остарели и недостатъчно гъвкави. Нееднократно сме изразявали готовност за предприемане на съвместни действия, свързани с оптимизирането на системите и пренаписването им в съответствие с приложимите международни стандарти за информационна сигурност, но до момента няма отговор от НЗОК. Компанията е доказан надежден партньор на държавната администрация. „Информационно обслужване" е добър партньор и за тези, чийто фокус е развитието на електронните услуги в интерес на всички потребител, с което най-накрая след над 20 годишни опити ще се изсветлят и оптимизират процесите в сектора на здравеопазването, свързани с разходването на значителен публичен ресурс.


МЗ слива две болници в София

МЗ слива две болници в София

Белодробната „Св. София" става част от УМБАЛ „Св. Ив. Рилски", гласи решение на здравния министър проф. Асена Сербезова

Нямам от какво да се срамувам

Нямам от какво да се срамувам

Поех болницата през 2006 г. с 10 млн. лв. дълг в падеж , в момента имаме 10 млн. в депозитни сметки и нито стотинка просрочия, казва проф. Генчо Начев
Тази атака е персонално срещу мен

Тази атака е персонално срещу мен

Направили сме всичко, за да се прекрати практиката на т.н. фиксиране на дете, казва д-р Васислав Петров
7 са държавните болници с лоши показатели

7 са държавните болници с лоши показатели

За шест месеца здравно министерство е направило 81 проверки, резултатите за 18 от тях са пратени на компетентните органи

Поправят бюджета на НЗОК

Поправят бюджета на НЗОК

Депутатите от бюджетната комисия искат 14-те млн. за лечение на децата, които гласуваха във вторник да се вземат от резерва на касата, а не от трансфер на МЗ

Обвинение срещу ексшефка на СЗОК

Обвинение срещу ексшефка на СЗОК

Биляна Пенева бе отстранена от поста заради натиск върху служители да изготвят документи с невярно съдържание
Болниците актуализираха ценоразписите

Болниците актуализираха ценоразписите

Лечебните заведения се оказаха по-консервативни във вдигането на доплащането, но в някои отношения като медицинските изделия, то е неприлично високо от години

Технически гаф препъва джипитата

Технически гаф препъва джипитата

Липсват необходимите промени в приложенията към НРД за новите профилактични и диспансерни прегледи, а за някои изследвания няма и кодове, предупредиха от НСОПЛ
Задействат траншовете по Плана за възстановяване

Задействат траншовете по Плана за възстановяване

Вицепремиерът Асен Василев ще бъде упълномощен да води преговори и да подпише финансовото споразумение, казва Кирил Петков
В РЗИ имаме нагласа за стачни действия

В РЗИ имаме нагласа за стачни действия

Пандемията леко отшумя и ни забравиха, една санитарка в по-голяма болница взима повече от нас, казва здравния инспектор Андрей Арабаджиев
1 2 3 4 5 ... 389 »
Банер
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Юли 2022 Предишен Следващ