Коментар

Искаме ясен достъп до помощните средства

19-04-2022 07:04
Сега те се предоставят от АСП, която има над 200 контактни точки в цялата страна, а НЗОК разполага с 29, казва Павел СавовИскаме ясен достъп до помощните средства
Силвия
Силвия
Николова
silnikol@gmail.com
Медицинските изделия и помощните средства за хората с увреждания ще се предоставят от 1 юли вече от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), а не както досега от Агенцията за социално подпомагане. Какво трябва да бъде решено отсега, за да няма проблеми след влизане на промяната в сила, попитахме Павел Савов, председател на Асоциацията за интеграция и спорт и участник в кръглата маса „Тенденции, проблеми и новости при медицинските изделия и помощните средства", която тече днес в парламента.
Не се прави разлика между хората с физически и тези със сензорни увреждания. Според мен, най-тежка ще бъде промяната за предоставянето на помощните средства по линия на НЗОК за тези с физически увреждания.

Имаме два основни компонента

– достъп до услугата и качеството на въпросните помощни средства. Сега те се предоставят от Агенцията за социално подпомагане, която има над 170 дирекции в над 200 контактни точки в цялата страна, където хората с увреждания могат да подадат своите документи. Благодарение на нашия диалог през годините повече от тях знаят адресите, където става това. Тези точки са достъпни за тях. За разлика от агенцията, НЗОК има 29 регионални каси с още около 60 адреса към тези районни каси. Към момента никой няма яснота какъв ще е достъпът до самата услуга.

Това е огромен стрес за хората,

защото не е ясно дали повечето районни здравноосигурителни каси са достъпни и в каква степен са достъпни. Тук става въпрос за коренно различна логистика. Ние смятаме, че достъпът до услугата ще бъде силно затруднен. Според нас трябва да има преходен период, в който и ние, хората с увреждания да се запознае със ситуацията, и НЗОК да си създаде начин за работа по новия ангажимент, който ще има. Много хора с увреждания се занимават със спорт, затова е и важно да се знае какво е качеството на помощните средства.

То определя определя и качеството

им на живот, като цяло. Например, има инвалидни колички, раздавани по линия на ООН на бежанците, други с изпълнени изисквания по стандарта на Европейския съюз, има и много по-модерни. Ние не сме наясно какъв стандарт ще бъдат помощните средства, които ще се отпускат по линия на касата. Смятаме, че трябва да има стандарт за всички помощни средства, да има аналитично звено, което да е наясно с цените, с качеството, въпросния стандарт и потребностите на хората, като то подготвя предложения, според нуждите на потребителите, и ги предоставя на институциите, които са в правомощията си да взимат съответните решения.

Тревожното е, че по информацията,

която имаме ще се залегне на такива по-остарели стандарти, а както е известно технологиите остаряват не с петнадесет, а десет, дори с по-малко години. Подозираме, че ще продължи практиката на раздаване на помощни средства, които са остарели във времето. Към момента различните търговци имаха различни практики. Повечето предлагаха по-нови средства чрез доплащане. Разбираме, че по новия ред, който ще влезе в сила от второто полугодие тази възможност ще отпадне. Не е уреден и въпросът с ремонтите на помощните средства. От НЗОК ни казаха, че за тях хората ще подават заявление по електронен път в районните каси.

В малките населени места, в провинцията

това ще заработи трудно. Там хората не ползват много елекронният начин на комуникации, ще срещнат трудности. От касата ни обясниха, че тя ще е институцията, чрез която ще се осъществяват плащанията, но ние не знаем кои търговци и как ще предоставят помощните средства, нито подробности за ремонтите. Не е ясна никаква последователност на тези действия. Докато това става все още чрез Агенцията за социално подпомагане, се действа чрез методика по отношение именно на ремонтите, на колко време какво можеше и следваш да се смени. Имаше ред.

Сега въобще не е ясно какво и как

ще се случва. Най-напред ще поискаме да знаем ясно какъв ще е достъпът до услугата. Преди да се пристъпи към промяната искаме да знаем всеки етап до получаването на помощното средство, за да не се лутат хората и да не знаят какво да правят.

Удължиха сроковете на ТЕЛК решенията

Удължиха сроковете на ТЕЛК решенията

Тези, които са изтекли след 1 април, ще важат автоматично до края на годината

НЗОК поема помощните средства от днес

НЗОК поема помощните средства от днес

Обработката на заявленията на хората с увреждания ще отнемат до 7 дни
Недопустимо е да се плаща за достъпна среда

Недопустимо е да се плаща за достъпна среда

Не е редно участието в програмата за хората с увреждания да е съпроводено с инвестиране на лични средства, казва проф. Диана Ковачева
Избират най-добрия проект за удължаване на ТЕЛК

Избират най-добрия проект за удължаване на ТЕЛК

В пленарна зала да се реши дали това са промените на ГЕРБ или на ПП, разбраха се депутатите от здравната комисия
Помогнали за работа на 8 800 хора с увреждания

Помогнали за работа на 8 800 хора с увреждания

Те са намерили заетост чрез посредничеството на бюрата по труда, 2931 са били наети на субсидирани места
Старт на договорите за помощни средства

Старт на договорите за помощни средства

Те могат да се сключват между РЗОК и търговците, напомнят от здравната каса
Договори за помощни средства и след 30 юни

Договори за помощни средства и след 30 юни

Те ще са между търговците и РЗОК, предвидена е възможност процесът да продължи и през юли, стана ясно от думите на проф. Асена Сербезова
И ПП предлага удължаване на ТЕЛК-овете

И ПП предлага удължаване на ТЕЛК-овете

Това обаче ще важи само за хората, които са подали документи за преосвидетелстване до 15 юли, предвиждат проект на "Продължаваме промяната"
45% ръст на социалната пенсия за инвалидност

45% ръст на социалната пенсия за инвалидност

Увеличението е свързано с актуализацията на тази за старост, която от 1 юли става 247 лв.

До 80 хил. за проект за хора с увреждания

До 80 хил. за проект за хора с увреждания

Средствата ще са за насърчаване на заетостта сред тях в специализирана работна среда, казват от АХУ
1 2 3 4 5 ... 50 »
Банер
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Юли 2022 Предишен Следващ