ТРАПЕЗА

Как да (не) преядем по Великден

13-04-2017 06:44
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Как да (не) преядем по ВеликденНе смесвайте яйца и агнешко, нека козунакът е 2-3 филийки на ден, съветва проф. Веселка Дулева
Празниците идват не само с настроение и слънце, но и с обилна трапеза. И често се случва така, че му отпускаме края и преяждаме – уж хапваме малко, но пък от много и различни ястия наведнъж. А когато станем от масата, усещаме тежест в стомаха, дишаме трудно и даже може да се наложи да разкопчаем колана на панталона. Как да не преядем по Великден, попитахме проф. Веселка Дулева, национален консултант по хранене.

Ако човек е спазвал строг пост в рамките на последните 40 дни, трябва внимателно и постепенно да започне с консумация на храните по Великден, защото обикновено на трапезата има ястия с по-голямо количество мазнини и яйца, казва проф. Веселка Дулева. Още повече, че най-често се сервират и големи порции.

ВИЗИТКА


Проф. Веселка Дулева е началник отдел “Храни и хранене” към Националния център по общественото здраве и анализи. Тя е национален консултант по хранене и диететика. Представител е на България по хранене и хранителна политика в Световна здравна организация.

Проф. Дулева, е завършила медицина в София, защитила е дисертация по клинична витаминология и диетотерапия при пациенти с хипертонична болест и затлъстяване в Института по хранене в Москва, Русия. Минала е двугодишно обучение по международно законодателство по храни в Мичиганския щатски университет, САЩ.

Така дори и при хора, които нямат здравословни проблеми, може да се стигне до неблагоприятна реакция от стомашно-чревния тракт или жлъчните пътища, напомня експертката по хранене. Тя уточнява, че по време на празничната великденска трапеза може да си хапваме повече яйчни белтъци, но не бива да прекаляваме с жълтъците. Проблем може да се породи най-вече за онези хора, които са пазили по-строга постна диета и тези, които имат някои заболявания, уточнява проф. Дулева.

Специалистите по хранене считат, че здрави лица могат ежедневно да консумират по едно яйце на ден, но ако човек знае, че има камъни в жлъчката или проблеми в жлъчните пътища – възпаление, дискенезия, висок холестерол, трябва да ограничи количеството на яйчния жълтък

до половин на ден или напълно да го изключи

добавя националният консултант.

Яйцата са пълноценна и достъпна храна. Белтъкът и жълтък са с балансиран аминокиселинен състав, висока биологична стойност и с много добра усвояемост. Жълтъкът е богат на витамини и минерални вещества. Има високо съдържание на холестерол, но същевременно съдържа  лецитин, който играе важна роля при обмяната на холестерола в организма. Ето защо, не е необходимо яйцата да се изключват от храненето на възрастния човек.

Агнешкото, колкото и да е прясно и младо месо, съдържа значително количество мазнини. Освен това, често, за да е по-вкусно, домакините добавят и повече мазнини или масло при приготвянето му. Заради това е добре да се ограничават порциите с месо, съветва проф. Дулева. Нейната препоръка е яйцата и агнешкото да не се приемат на едно и също хранене. Месото например да сервирате за обяд, а яйцето – да оставите за закуска или за вечеря. При всяко положение

на масата е добре да има голяма салата

което ще даде възможност на организма да се засити, без да се натоварва излишно. Може да сложите в чинията и картофки, но не пържени, както и купа със задушени зеленчуци.

Колкото и да е вкусен козунакът, с него също трябва да се внимава и да не се прекалява с повече от 2-3 филийки за деня. Добре е той също да не се комбинира с друга тежка и по-мазна храна. Причината е, че най-често домашните великденски хлябове се правят с повече масло или мас, в зависимост от рецептата и с много яйца. А когато наредим и 2 сварени яйца до козунака, то със сигурност ще натоварим жлъчката. Проф. Дулева съветва да има поне 2 часа пауза между приема на тези два вида храни.

Спазвайки всички тези лесни правила, човек няма да натоварва излишно стомашно-чревния тракт, който е почивал значително през последните 40 дни. Това се отнася особено за малките деца до 5-6 г. Понякога родителите пропускат и не забелязват колко много яйца изяждат наследниците им, а това вече може да доведе до проблеми –

например неприятни обриви или алергия

казва проф. Дулева.

Дори здравите хора и тези, които не са били на строг пост, трябва да са внимателни, защото много често след Великденската трапеза се стига до някои здравословни проблеми, свързани с преяждане. Причината е, че хората не са консумирали внимателно храните по празниците или са яли повече от 4-5 яйца дневно. Освен традиционното неразположение на стомаха, може да се стигне до по-сериозни проблеми. Важно е да се обърне внимание и на срока на годност на яйцата, условията за съхранението им и времето на варене. Тъй като боядисаните за  Великден се консумират в рамките на няколко дни, най-добре е те да са

твърдо сварени и след това да се съхраняват в хладилник
 

Успоредно с хапването, не забравяйте и да приемате достатъчно количество вода. Тя е много е важна за хидратиране на организма, за стимулиране на обменните процеси и за нашата бодрост, затова е добре да се пие около 1,5 л на ден. Пиенето й обаче не би намалило ефекта от поетото количество меса или яйца, казва проф. Дулева.

Празничната трапеза обичайно е придружена и с алкохол, но и с него трябва да се внимава. Съветът е да не се консумира, но ако пиете - дневният прием не трябва да надвишава умерено количество, което означава

една чаша вино, една бира или 50 мл концентрирана напитка

на ден, но не и трите заедно, усмихва се проф. Дулева. Предпочитайте алкохолни напитки с ниско съдържание на етанол. Консумирайте ги с храна и ги приемайте бавно. Това правило е хубаво е да се спазва и през празниците, и през делниците, като поради различия в метаболизма на женския и мъжкия организъм, за дамите умерен прием означава приблизително половината от посоченото количество алкохолни напитки дневно.

Хората трябва да се хранят здравословно и то не само на Великден. По принцип не бива да се прекалява с тлъстите меса и алкохола, както и с храни с високо съдържание на сол, наситени мазнини, захари, препоръчва специалистът. Вниманието към това, какво слагаме на трапезата и консумираме, не бива да спира след преминаването на празничната еуфория. Няколко дни след Великден се опитайте да останете на по-лека храна, за да се разтоварите. Пролетният сезон предполага идеални условия да се хапват повече салати и зеленчукови супи – спанак, лапад, коприва, които вече са в изобилие и може да ги консумирате в различни варианти. Намалете солта, захарта и мазнините, консумирайте разнообразни зеленчуци и плодове, пълнозърнести храни, нискомаслени млечни продукти , бобови храни и нетлъсти меса. Осигурете си прием на достатъчно вода. Ограничете приема на алкохол. Хранете се няколко пъти през деня - редките хранителни приеми водят до преяждане. Не трябва да забравяме и физическата активност – поне 60 минути дневно разходка на открито всеки ден, напомня проф. Дулева. 

 

 

ТРИКОВЕ

 

Разделете десерта с ближния си

- Хапвайте бавно, като дъвчете добре месото и почивате по-често. Общувайте по между си, създайте приятна атмосфера.

- Изберете по-малка порция. Така домакинята няма да се разсърди, а вие няма да се чувствате гузни.

- Консумирайте повече салата и зеленчуци, но нека в предястието и салата няма майонеза или пържени хапки.

- Разделете десерта с ближния си. Със сигурност ще е хубаво да приключите обяда или вечерята с нещо сладичко, но вместо цялото парче козунак или торта, спестете калориите наполовина.

 

 



Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Кожата започва да старее на 35 години

Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност?

Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието

В ритъма на щастието

За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки

Водна гимнастика за всеки

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си

Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то?

Филър – що е то?

Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
1 2 3 4 5 ... 7 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Юни 2020