ВОЙНА

Семерджиев атакува: ИАЛ е приватизирана

05-04-2017 13:31
Бръкнах в гнездото на осите, но съм готов да изнеса факти, които ще разтърсят не само България, закани се здравният министър Семерджиев атакува: ИАЛ е приватизирана
Clinica.bg

press@clinica.bg
Ново отворено писмо на здравния министър разпалва войната „Семерджиев-Стоименова". Ако досега ръководителят на здравното ведомство (МЗ) контрираше обвиненията на „Антикорупция", сега атакува пръв. И твърди, че Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) се управлява еднолично и незаконосъобразно и е „функционално приватизирана". Clinica.bg публикува позицията на Семерджиев едно към едно.

Анализите показват, че към настоящия момент статутът на Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) не отговаря на законово определените й функции. Към момента ИАЛ е регламентирана със Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (чл. 17). Агенцията е определена в закона като „орган за надзор върху качеството, ефективността и безопасността на лекарствата”. Съгласно чл. 54, ал. 1 от Закона за администрацията изпълнителната агенция, каквато е ИАЛ, е администрация към определен министър за административно обслужване на физически и юридически лица, както и за изпълнение на дейности и услуги, свързани с осигуряването на дейността на органите на държавната власт и на администрацията. От анализа на правомощията, възложени на ИАЛ, е видно, че поради промените в законодателството в областта на лекарствата през годините, тя в много малка степен осъществява вече функции, присъщи на изпълнителна агенция по смисъла на чл. 54 от Закона за администрацията. Характерът на функциите на ИАЛ (издаване на разрешения, регистрация и контрол) отговаря в много по-голяма степен на функциите и предназначението на държавна комисия. Според чл. 50 от Закона за администрацията държавната комисия е орган за осъществяване на контролни, регистрационни и разрешителни функции по прилагането на закон или постановление на Министерския съвет. На практика ИАЛ има статут на изпълнителна агенция по смисъла на чл. 54 от Закона за администрацията, а по същество изпълнява функции, които се осъществяват от държавна комисия по смисъла на чл. 50 от Закона за администрацията.

Правомощията, които се възлагат на един държавен орган и на администрацията, която го подпомага, следва да са водещи при определянето на неговия статут. Именно поради характера на нейните функции държавната комисия е колегиален орган на изпълнителната власт със специална компетентност, за разлика от директора на изпълнителната агенция. Важността и характерът на правомощията на една държавна комисия – контролни, разрешителни и регистрационни в определена област, налагат необходимостта решенията да се вземат не еднолично, а колективно – от председателя и членовете на комисията. Едно от предимствата на колегиалните органи е начинът, по който те вземат решения – след обсъждане, при спазването на определени изисквания за кворум и мнозинство. Този начин на формиране на решения е гаранция за вземането на балансирани решения, за избягване на злоупотребата с власт и корупция при упражняване на контролни, разрешителни или регистрационни правомощия.

Фактическата обстановка в ИАЛ показва, че свръхконцентрацията на власт в едно лице, което години наред не желае да назначи свой заместник в разрез с Устройствения правилник на агенцията, не само че се е превърнала във фактор за еднолично и незаконосъобразно управление, но също и за отказ да докладва и да се съобразява с висшестоящ орган на власт, какъвто се явява министърът на здравеопазването. Това очевидно е причината директорът да търси „спасение“ от работодателя си чрез докладване в прокуратурата, което настоящият директор е извършвал нееднократно през годините. Подобен вид „функционална приватизация“ на държавен орган и осигурената му пълна безконтролност обяснява множеството неблагоприятни ефекти върху здравната система като цяло и лекарствената политика в частност. Този факт вероятно стои и в основата на масирания натиск, упражняван върху министъра на здравеопазването от фармацевтични асоциации, фирми и други подконтролни субекти, но не само.

Подобно единодействие между контролен орган и подконтролни субекти срещу ресорен министър е демонстрация на своеобразен картел на нерегламентирана власт и други ресурси.

Може би това е една от причините за силната структурна деформация в здравния бюджет на България. Известно е, че в добре управляваните здравни системи разходите за лекарства се движат обикновено в диапазона 12 – 15, максимум до 20 – 25% от общите разходи за здравеопазване. В България за 2016 година картината е следната – за здравноосигурителни плащания по ЗБНЗОК са били предвидени 2.8 млрд. лв., в това число за лекарства са определени 750 млн. лв., а за медицински изделия – 80 млн. лв. или общо 830 млн. лв., следователно за лечебните заведения остават 1.9 млрд. лв. В същото време общите разходи за лекарства, изделия и други лекарствени средства за 2016 г., които включват както публични, така и частни разходи, се оценяват от Quintiles IMS на 3.5 млрд. лв. Дори да се предположат над 1 млрд. лв. частни разходи за лечебна помощ, съотношението пак остава с повече от 30% превес на разходите за лекарства. Изводът е, че неефективното управление и липсата на контрол очевидно са превърнали здравната система на България в една голяма аптека.

В заключение – зная, че бръкнах в гнездото на осите и реакцията не закъсня. Готов съм в съда, ако въобще се стигне до там, да представя факти и доказателства, които ще разтърсят не само българското общество. Това е работата на министрите на здравеопазването – да помагат на здравната система и хората, независимо от това дали са на власт или са тенденциозно подсъдими.


Приеха лимитите на болниците

Приеха лимитите на болниците

Според ПП-ДБ обаче това е временна мярка, която съвсем скоро ще бъде атакувана в съда и ще падне
Сумата от 800 млн. за детската болница стресна и нас

Сумата от 800 млн. за детската болница стресна и нас

Преди броени дни стана ясно, че националната детска болница (НДБ) може да струва около 800 млн. лв. Наясно ли е бил с тези планове Общественият съвет на проекта, много или малко е това, попитахме Надежда Цекулова.
МС прие отчетите на НЗОК за 2024 г.

МС прие отчетите на НЗОК за 2024 г.

Кабинетът одобри промени и в Комисията по прозрачност, където застъпва Деян Денев

 Правителството с план за намаляване на бедността

Правителството с план за намаляване на бедността

Одобрени са и стъпките за изпълнение на Националната стратегия за активен живот на възрастните хора в България, съобщиха от МС
Гледат лимитите на болниците в четвъртък

Гледат лимитите на болниците в четвъртък

Тогава депутатите ще гледат на второ четене в зала промените в ЗЗО, предвижда програмата им
Има ли лимити, ще ги обжалваме

Има ли лимити, ще ги обжалваме

Пациентите, особено тежките случаи, трябва да бъдат обслужвани, не могат да бъдат връщани, казва д-р Панайот Диманов
България пак е първенец по болнични легла

България пак е първенец по болнични легла

Страната ни уверено държи челното място с 864 кревата на 100 000 души в ЕС, няма друга страна с подобен брой, показват данните на Евростат
Заплатата на сестрите да е поне 150% от СРЗ

Заплатата на сестрите да е поне 150% от СРЗ

Това искане за промяна в Закона за лечебните заведения представиха от Българската асоциация на специалистите по здравни грижи
Отсрочка за парите на младите лекари още 14 дни

Отсрочка за парите на младите лекари още 14 дни

До края на месеца болничните асоциации трябва да дадат предложения, как да променят финансирането им, съобщиха от „Бъдеще в България"
Заставаме зад професионализма на колегите

Заставаме зад професионализма на колегите

Докато няма окончателно становище от проверката, е абсолютно неуместно да се води преднамерена и тенденциозна атака срещу цялата гилдия на акушер-гинеколозите и акушерките в страната, обявиха медици
1 2 3 4 5 ... 589 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юли 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм