СЕЗОНИ

Пролетната тъга – депресия или умора?

17-03-2017 08:56
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
 Пролетната тъга – депресия или умора?Ако лошите мисли не минат за 2-3 седмици, „лечението” с шоколад и алкохол няма да помогне, предупреждава психотерапевтът проф. Захарина Савова
Понякога няма нищо по-лошо от хубавото време. Слънцето в косите може да ни натъжава, защото още не сме свалили онези няколко килограма в повече, които натрупахме през зимата. Или защото всичките ни приятелки вече са сериозно обвързани, а ние получаваме покани за сватба само в ролята на шаферка. А когато към това се прибави и напрежението в работата, положението може наистина да стане нетърпимо. Дали става дума за пролетна депресия, подвластни сме на измислени мании или просто сме уморени заради смяната на сезоните? И какво можем да направим, за да се почувстваме по-добре, попитахме психотерапевта проф. Захарина Савова.

Свикнали сме по-често да говорим за есенна депресия, но и през пролетта човек може да изпадне в дупка. В повечето случаи се оказва, че всъщност се е поддал на пролетната умора, която отминава след пригаждането на организма към времето навън. Ако обаче това състояние не превъзмогне и продължи по-дълго от месец, вече може да се говори за пролетна депресия, казва проф. Савова. И понеже двете състояния имат сходни признаци, подходът към всеки човек трябва да бъде строго индивидуален.

ВИЗИТКА


Проф. Захарина Савова е психотерапевт, има десетки публикации, автор е на специализирани книги. Специализирала е аналитична психотерапия в Швейцария, както и основи на когнитивно-поведенческата психотерапия. Преподава във Факултета по обществено здраве на МУ-София. Член е на редица асоциации, сред които и Европейската Асоциация по телесна психотерапия, както и на Съвета по медицинска наука в МУ.

Симптомите на депресията и пролетната умора първоначално са изключително близки. Със смяната на сезона и напук на слънцето навън

все повече страдаме от липса на енергия

разсеяни сме и трудно се концентрираме, независимо колко работа трябва да отхвърлим. Паметта може и да ни изневери. Към всичко това тази зима можем да прибавим и шока от дългите периоди на голям студ и мрачно време. А в последните дни – и големите температурни амплитуди, в които се чудим дали да изваждаме летните дрехи или тепърва ще вали още сняг. Успоредно с промените във времето, заради дългата зима, леко сме се обездвижили и със сигурност сме приемали малко по-малко витамини. При някои хора може да се стигнало и до промени в нивата на хормоните или сериозно напълняване. Ако това се случва и с вас, е добре да се посъветвате с ендокринолог, който да ви назначи изследвания. Всичко това може да ни натъжи и вместо да предизвика усмивка и позитивно очакване, да ни настрои негативно и ожесточи към зеленото и природата навън.

Рисковите групи при пролетните депресии са тийнейджърите и по-възрастните хора, чието настроение се мени по-лесно. В същата група спадат и по-бедните и социално уязвимите. Жените като по-емоционални страдат по-често от подобни пристъпи, но пък и по-бързо се мобилизират при необходимост, за да излязат от тях.


Какво може да ни помогне?

Ако ще се спасявате с алкохол или шоколад, внимавайте, защото това може да бъде измамен път. При приемането на въглехидрати енергията бързо се вдига, но след това и спада още по-бързо, обяснява проф. Савова. Когато хапнем шоколад, кръвната ни захар се повишава,  а промените в нивата й водят след себе си и промени в настроението. По сходен начин влияе и алкохолът – дори и да се чувстваме малко по-добре след първата чаша, ако прекалим, със сигурност ще станем още по-потиснати и депресивни. И нищо чудно да се появи още голямо напрежение и отчаяние.

Когато сме уморени, често посягаме и към кафето или енергийните напитки. Това също е временно решение, което няма да ви успокои да дълго. Затова приемайте повече чайове, за да изхвърлите натрупаните отрови. Подходящи са всички, но най-вече тези с плодовете на шипката, както и

от гинко билоба, коприва или мента

Добре е след дългата зима да се опитаме да си наваксаме и липсата на витамини, особено на витамин Д. Това става най-лесно и приятно с разходки на слънце, но можем да си вземем и капки от аптеката. Хранителният режим трябва да бъде балансиран – с повече плодове и зеленчуци, ядки.

Запишете се на танци, където ще срещате нови или приятни хора, захванете се със спорт, вземете си куче и се разхождайте по-дълго навън. Все занимания, които не само ще ви вталят, но и ще ви осигурят повече количество ендорфини, известни като „хормоните на щастието”. Застоялият начин на живот вреди не само на физиката, но и на състоянието на духа. Разходките навън са възможност да приемаме повече кислород, а това означава – и да се заредим с повече енергия, казва проф. Савова.

Най-важното от всичко е обаче да установите причината, поради която не се чувствате добре в кожата си. Понякога депресията е знак, че балансът ви в живота е нарушен и трябва да се промени нещо сериозно. Важното е да не се страхувате да приемете, че промените са нещо хубаво и най-често дават възможност да се отключат нови възможности пред вас. Независимо дали става дума за кариера, брак, отношения с близки хора, изпити.

Защото лошото е, когато след всички тези промени, които направим за себе си, нищо не се променя, а напротив - нещата се усложняват. И не само, че настроението не ни се подобрява, а се появят и тежки мисли като:

Никой няма нужда от мен, няма защо да живея!

За нищо не ставам, никой не ме харесва, не ме обича никой“, уточнява проф. Савова. При една класическа умора тези мисли липсват. Затова – ако вие или ваш близък не се измъкне от дупката на пролетната умора за 2-3 седмици,  а вместо това всеки ден го връхлитат такива мисли, е добре да се направи консултация с психолог. Той лесно ще разбере дали става дума за депресия или умора, в следствие на продължителните студове и спад на имунната система. В това да потърсите професионална помощ няма нищо лошо. Все пак, освен дъжд, пролетта носи със себе си и много слънце.

 

ВНИМАНИЕ

 

Болен перфекционизъм и жертвоготовност ни потопяват




Какво може да ни „потопи", напук на събуждащия се живот навън? Най-често собствените ни демони. Ето и „класическите виновници" за пролетната тъга:

  • Комбинацията от спомени и неосъществени мечти – „класика" е да заспиваме вечер с мисълта как вече можеше да сме началници, при положение, че сме били гордостта на класа. А вместо това „робуваме" на по-посредствените от нас
  • Прекалената взискателност, граничеща с перфекционизъм – понякога реалността е по-добра, отколкото ни изглежда от собствената ни камбанария. И малко прах вкъщи или оставена работа за утре няма да убие никого.
  • Безспирно жертвоприношение в името на другите – до степен на обезличаване – независимо дали това означава да останем вкъщи само заради детето, независимо, че то вече е почти тийнейджър и няма нужда да е нонстоп до полата ни, или пък се лишим от своята мечта, защото тази на половинката е по-важна


Непрекъснато сме в неосъзнато напрежение

Непрекъснато сме в неосъзнато напрежение

Как технологиите промениха ежедневието ни и как  ни се отразява все по-забързания ритъм. Как да се справим с живота на бързи обороти, така че да пощадим психиката си, казва проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Самота мъчи тинейджърите

Самота мъчи тинейджърите

Научете децата си да общуват и ако имат проблеми ги пратете да работят, съветва детският психиатър д-р Здравка Янева

Кожата започва да старее на 35 години

Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност?

Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието

В ритъма на щастието

За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Преодоляваме болката с хипноза

Преодоляваме болката с хипноза

Хипнотерапията позволява на специалистите да ни внушат съвършенството, към което се стремим, и на практика да подготвят съзнанието ни за него. Как става това, разказва психологът Даниела Кермова.

Водна гимнастика за всеки

Водна гимнастика за всеки

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
1 2 3 4 5 ... 7 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Готова ли е България да се включи в Европейската система за верификация на лекарствата?

Януари 2019