Няма нужда от училищни лекари, а от правила
С тановище на Управителния съвет на НСОПЛБ по повод въвеждането на училищни лекари
Грижата за здравето на българските деца безспорно е изключително важна, каквато е тази и за нашите родители, и за хората, които в момента произвеждат благата в Р България.
Факти:
1. Броят на училищата, университетите, детските заведения, домовете за деца, лишени от грижи, в настоящия момент е около 5838.
2. Логиката на предприетата инициатива, изисква оборудването на 5838 кабинета и назначаването на лекар и медицинска сестра във всеки един от тях.
3. Профилактиката и грижата за здравето на децата налага и разкриването на 5838 стоматологични кабинета и назначаване съответно на стоматолог и медицинска сестра в тях.
4. От друга страна - училищата не са лечебни заведения. Необходимата диагностика и лечение се осъществява в лечебните заведения.
5. При остро възникнали заболявания, които изискват спешна намеса, се отзовава ЦСМП.
6. Годишно в МУ в РБ се дипломират около 250 до 300 лекари.
За да се реализира идеята за възстановяване на училищните лекари, ще са необходими:
- За пълното оборудване на лекарските кабинети (без стоматологичните), съобразно изискванията за провеждане на лечебна дейност - 82 000 000 лв. (средно по 14000 лв. на кабинет).
- Около 120 000 000 лв. годишно за заплати и осигуровки на училищните лекари и мед. сестри, като в тази сума не са калкулирани средствата за стоматологична помощ.
- Съответен брой (5838) лекари с придобита специалност Обща медицина или педиатрия, който да работят в тези кабинети. Специалност „училищен лекар" няма. Нужен е и същия брой медицински сестри с педиатричен профил.
За сравнение - бюджетът на ПИМП, която осигурява грижа за цялото население за 2007 г. е 116 000 000 лв., (като една част от него се разпределят за възнаграждение на лекарите, медицинските сестри и друг персонал).
Решението на проблема с комуникацията между медицинските специалисти, които в момента работят в училищните кабинети и общопрактикуващите лекари, провеждането на имунизациите и проследяването на хронично болните деца - факти, които сега се изтъкват като основание за промяната, могат да бъдат решени чрез:
1. Създаване на ясни правила за работа на медицинските специалисти в съществуващите училищни кабинети, като акцентът бъде върху организацията и насочването на подлежащите деца към ОПЛ за профилактичен преглед, контролен преглед по повод хронично заболяване и имунизации. Организирането на здравни беседи на за социално значими здравни проблеми (СПИН, наркомания, алкохолизъм и т.н) с участието на лекари ОПЛ и от останалите специалности също би могла да бъде една от задачите на работещите в тези кабинети.
2. Осигуряване на средства за комуникация (компютър, интернет, съответен софтуер за проследяване на имунизационния статус, алгоритми за насочване за контролни прегледи към ОПЛ и оттам, ако е необходимо, към съответен тесен специалист, при деца с хронични заболявания).
3. Провеждане на активно обучение по специална програма за изпълнение на посочените задачи на медицинските специалисти, работещи в учебните заведения.
Председател на УС на НСОПЛБ, д-р Любомир Киров, София
Ние ценим високо вашия труд
Да се вменява несъществуваща вина не помага
Да не „възкресяваме" излишни хартиени документи
БЛС пак срещу удължаването на протоколите
Ако не преглеждаме пациентите, състоянието им се влошава, мотивират се от съсловната организация