РЕЛАКС

Медитация вместо хапче за сън

24-02-2017 06:50
Мантри и музика с тета вълни гонят кошмарите и стреса, обяснява йога учителят Милена ГолеваМедитация вместо хапче за сън
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Едва ли има човек, който в някакъв момент от живота си да не е страдал от безсъние. Дали – заради проблеми в работата или покрай вълненията около сватбата, все едно. Според учените, хората, които имат проблеми със заспиването, се увеличават прогресивно, а основна причина за това е стресът. Липсата на сън обаче разболява, защото именно нощем презареждаме „батериите". Как медитацията може да се превърне в сънотворно, попитахме Милена Голева. Тя е преподавател по йога и е автор на специална програма за спокоен сън.

Медитацията помага на хора, които заспиват трудно, будят се през нощта – било от кошмари или от напрежение, или пък стават уморени сутрин, обяснява Милена Голева. Може да помогне и на онези, които пътуват на далечни разстояния със самолет и често превъртат часовника. Подходяща е още за хора, които работят на смени и им се налага да заспиват в непривични часове – рано сутрин или по обяд.

ВИЗИТКА

 

Милена Голева е завършила педагогика, а след това и НСА. Учила е и в "Кришна Мачаря йога мандирам" – известно училище в Индия. Голева е преподавател в изкуството на йога, медитация и позитивно чувстване. Има повече от 12-годишен професионален и над 22-годишен личен опит в медитацията. Основател е и преподавател в националната верига от йога студиа Yoga Place. Създател е на специални програми за сън, за релаксация на деца и за постигане на идеалното тегло.

Целта е да се получи пълен физически покой и да се намалят тревожността и стреса. Програмата, която е създала йога учителката, е на запис и има няколко етапа. По време на първия е необходимо да се „изключим“ от отминалия ден и да отпуснем тялото, обяснява Голева. Мантрите, включени в нея, са специално подбрани, за да позволят да се отпуснем. Много често вечер мозъкът продължава да работи – да анализира отминалия ден и да отмята задачите, които му предстоят за следващия, обяснява Милена. Затова е категорична, че

първо трябва да „пуснем деня да си тръгне”

като да осъзнаем, че той е част от миналото.

След това идва ред на отпускането на всички части на тялото. В програмата е включена и специална визуализация. Идеята е да си представите как следващият ден започва и приключва „като по ноти“ – да „видите“ как протичат важните срещи или преговорите за нова работа, например. А това ще подпомогне и предизвика и доброто развитие в реалността на следващия ден, твърди йога инструкторката.

В последния етап от медитацията идват и специални призиви като „Отпуснете се! Отпуснете се още повече“. Най-често човек по това време вече реално е заспал. „Майка ми сподели, че си пуска вечер медитацията вечер и заспива на 20-та минута и така няколко пъти. Но понеже иска да знае какво още има до края, си я пуснала на следващия ден по обяд, за да разбере, но пак… заспала”, смее се преподавателката по йога.

Цялата програма се случва на фона на музика, създадена от австралийския композитор Кристофър Лойд Кларк. В нея са „имплантирани“ звуково т.нар. тета вълни, така че комбинацията от глас и мелодия има свойството да въвежда в състояние на спокоен сън и да „отмива” стреса в дълбочина.  За тета вълни се говори, когато организмът изпада в много дълбока релаксация - миг преди да заспи или секунди преди да се събуди напълно. Тогава вибрациите на мозъчните вълни спадат до 4-7 цикъла в секунда.

И въпреки че цялата медитация

продължава около 45 минути

много хора заспиват много преди да приключи. Защото целта е да се отпуснат, а не да я изслушат до край. Важно е човек да се захване с медитирането, след като вече се е приготвил за спане, измил е зъбите, сложил е удобно бельо и пижама, а в стаята е тихо и тъмно.

В определен момент от практиката настъпва и възможността човек сам да програмира събуждането си на следващия ден. „Хората са ми споделяли, че се забавляват с тази техника, защото си поставят за цел коренно различни часове от обичайното – но буквално 2-3 минути преди да звънне часовникът, стават”, разказва Милена. Тя обяснява това явление с факта, че човек взима решение кога ще се събуди в момента, когато мозъчните вълни минават от алфа към тета ниво. „Така се подава сигнал към подсъзнанието. А мозъкът автоматично поема тази информация. И човек вече е спокоен и заспива, защото знае, че на следващия ден ще се събуди, когато трябва”, обяснява Голева.

Самата Милена, която преподава повече от 12 години медитация,  признава, че понякога използва техниката за спокоен сън след по-тежък и напрегнат ден. „Целта на подобна практика е не да ни заведе в някаква пещера, далеч от света, а да направи ежедневието ни по-качествено, да имаме повече енергия и да се чувстваме по-добре”, обяснява йога учителят.

ТРИКОВЕ


Хъркането приспива
 

И медитацията не може да ви приспи? Ето няколко трика, които могат да помогнат

  • Проветрявайте добре помещението, където ще спите, преди лягане и не прекалявайте с топлото. Според проучване на учени от „Бъркли", най-подходящата температура за сън е около 18,3 градуса. А за хората, които обичат да се завиват с по- дебела завивка - дори по-ниска, около 16 градуса
  • Изградете си собствен ритуал преди лягане – така тялото и умът ще знаят, че трябва да се подготвят за съня. Успокояваща вана, горещ душ, четене на книга – според желанията, важното е да бъде нещо само за вас, колкото и задължения да имате, колкото и време да ви е нужно, за да приспите децата
  • Може да си измислите собствена мантра, която да повтаряте в леглото, докато се унесете – съвсем простички думи от рода на „Щастлив съм, защото ... " или „Благодарен съм, защото..."
  • Помага и т.нар. визуализация – някои си представят златиста енергия, която облива постепенно цялото им тяло и ги зарежда с нова сила, други си мислят за любими хора, трети се пренасят мислено на екскурзия по красиви места
  • Отпуснете мускулите си един по един - започнете от пръстите на краката, стъпалата, минете през глезените, колената и бедрата, а след това се прехвърлете към корема и гърба, за да приключите с върха на пръстите на ръцете
  • Може да си свалите и някое от специалните приложения за телефон, които следят съня и записват звуците, хъркането и дишането ви през нощта или пък ви предлагат музика с дзен звучене или други релаксиращи мелодии – като звуци от природата, мелодия с флейта или ромон от дъжд

Хомеопатия и КОВИД

Хомеопатия и КОВИД

Тя има място при намаляване на възпалителните процеси на ниво горни дихателни пътища, бял дроб, сърдечно-съдова система и гастроинтестинален тракт, казва д-р Райна Томова

Гемотерапия в България

Гемотерапия в България

При нея не се поставят диагнози, а човешкият организъм се разглежда като едно цяло, казва Ангел Ангелов

Иглите, които лекуват

Иглите, които лекуват

Много хора изпитват панически страх от игли, а те могат да бъдат полезни. За иглотерапията, за рисковете и положителните ефекти, разговаряме с д-р Емилия Михайлова.

Трябват правила за обучение по алтернативна медицина

Трябват правила за обучение по алтернативна медицина

Само лекари и сестри да имат право да практикуват алтернативни методи за лечение. Това е една от промените в Закона за здравето на ресорното министерство. Как ще се отрази това на пациентите и по какъв начин ще засегнат алтернативните начини на лечение, разговаряме с д-р Дора Пачова.

Лечителите - поне бакалаври

Лечителите - поне бакалаври

Гладуването отпада от неконвенционалните методи за терапия

Мигрената не е това, което беше

Мигрената не е това, което беше

В забързаното ежедневие болките в главата сякаш вече не ни правят впечатление. За мигрената, начините на лечение и промяната на живота, разговаряме с Орлин Тодоров.

Индийски доктори помагат с Аюрведа в България

Индийски доктори помагат с Аюрведа в България

Заради ефективността си да лекува успешно всички болести, Аюрведа днес става все по-популярна и сред населението в Западния свят, включително и в България.
Кажете сбогом на пролетната умора

Кажете сбогом на пролетната умора

Колкото и да не й се иска, зимата вече изчерпва своята сила. Как да се справим по-лесно с пролетната умора, попитахме д-р Мариян Иванов.

Когато рисунките говорят

Когато рисунките говорят

Когато децата рисуват, те използват не само своето въображение, но се опират и на своето възприятие за света и хората около тях. Какво искат да ни кажат, попитахме Елица Великова, психолог и арт терапевт.

Миопунктура срещу дископатия и хронична болка

Миопунктура срещу дископатия и хронична болка

Възстановяването зависи от състоянието на пациента, но обикновено приключваме терапията с 4-6 процедури, казва д-р Чавдар Нинов

1 2 3 4 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Януари 2022 Предишен Следващ