ХРАНЕНЕ

Житен пост? Не и за 10 дни!

15-02-2017 08:21
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Житен пост? Не и за 10 дни!Режимът на Дънов не е подходящ при гастрит, язва и колит, предупреждава диетологът д-р Лалка Рангелова

От 15 февруари последователите на Петър Дънов започват т. нар. житен пост. Това е 10-дневен хранителен режим, който има за цел да пречисти духа, ума и тялото, да допринесе за здравето и зареждането с положителна енергия. Полезен ли е житният пост и крие ли риск за здравето, попитахме диетологът д-р Лалка Рангелова. Тя е главен асистент в отдел „Храни и хранене” на Националния център по обществено здраве и анализи.

През последните години житният пост набира все повече последователи, като някои го практикуват с религиозни подбуди, а други - за детоксикация на организма след обилното хранене и обездвижване през зимата, или просто за сваляне на няколко излишни килограма. Житният пост се прави обикновено 3-4 дни след пълнолуние, което тази година беше на 11 февруари. Всъщност, сред Бялото братство постът продължава 30 дни - 10 дни подготовка (с постепенно ограничаване на храната), 10 дни житна диета и 10 дни захранване с т. нар. „ангелска супа” от моркови, картофи и лук. Между храненията може да се пие вода с лимон. 

ВИЗИТКА

Д-р Лалка Рангелова е завършила Медицинския университет в Пловдив. Има специалност „Хранене и диететика" към МУ-София. През 2009 г. защитава и дисертационен труд. Научните й интереси са в областта на хранителната епидемиология и политика. Лектор е в курсовете за следдипломно обучение и в основния курс по специалност "Хранене и диететика". Д-р Рангелова има над 60 научни публикации и 60 участия в научни форуми у нас и в чужбина, преобладаващата част от които са свързани с храненето и хранителния статус на децата до 5 г. Член е на Българското научното дружество по хранене и диететика, Българската асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания (БАСОРД) и на Международната асоциация по затлъстяване (IASO).

„Житният пост е в духа на традиционното българско хранене, при което зърнените култури и хлябът са основни. Има няколко варианта, но най-често за него се използва 100 г жито, което от вечерта се залива с вряла вода и на следващия ден се консумира разделено на 3 равни порции. Към всяка порция жито се прибавят по 1 ябълка, няколко ореха и 1 ч.л. мед”, обяснява д-р Лалка Рангелова, като допълва, че някои хора предпочитат лимец, който е с по-нежно целулозно съдържание. „Житната диета се отнася към алтернативните методи на хранене. Това е ограничителен режим, от който са изключени някои от основните групи храни – месо, риба, яйца, мляко и млечни продукти. 


Калорийният внос е около 1500 ккал на ден

като енергийният дял на белтъците е 7%, мазнините – 30% и въглехидратите – 63%”, продължава разясненията д-р Рангелова. „Житният пост не е подходящ за всички, дори и в Библията е казано, че не трябва да постят болните, бременните, кърмещи жени и децата. Те трябва да се хранят здравословно и балансирано, за да са здрави, енергични и работоспособни. Самият Петър Дънов също винаги е подчертавал в беседите си, че всеки човек е отделна вселена, така че е добре да се съобразява с индивидуалните си възможности”, категорична е д-р Рангелова.

„Житният пост, независимо, че води до алкализиране на организма, в своята същност е небалансирано хранене, което може да доведе след себе си и до неприятности, особено ако се практикува продължително дълго време. Трябва да се има предвид, че един такъв режим е стрес за организма и е важно, както да се влезе плавно в него, така и да се излезе постепенно. Периодът на захранване е особено важен и при него трябва постепенното да се включат в менюто изключените групи храни, с постепенно повишаване на количествата. Супата, която използват последователите на Петър Дънов, е подходяща, но е добре да се добавят и малки порции храни, богати на животински белтък –

мляко, сирене, пилешко месо

за да може в края на периода на захранване да се достигне порциона, с който се е хранел човек преди диетата”, коментира д-р Рангелова.

Според нея житният режим не би трябвало да се прилага от хора с гастрит, колит, язва и раздразнено дебело черво, тъй като при диетата се използват целите житни зърна, а обвивките, освен ценни витамини и минерали, имат и много хранителни влакнини (фибри), които оказват дразнещо действие върху стомашно-чревният тракт и могат да доведат до появата на усложнения или изостряния на основното заболяване. Житото е противопоказно и при глутенова непоносимост, при която е налице алергия към белтъка на пшеницата - глутен.

Небалансираното хранене, свързано с ограничаване на приема на ценни хранителни вещества не е най-подходящото хранене за организма, особено за период от 10 и повече дни. „По-дългото ограничаване на вноса на енергия и хранителни вещества крие риск”, категорична е лекарката и припомня, че диетолозите препоръчват за здрави лица разнообразно и балансирано хранене, което да е съобразено с възрастта, пола и физическата активност. При желание за отслабване е най-добре за всеки отделен човек да се изготви индивидуална програма за редуциране на теглото.

„Месец февруари е особено подходящ за прилагане на разтоварващи дни в храненето, тъй като през зимата обичайно си позволяваме повече калорични храни и в по-малка или по-голяма степен сме обездвижени поради студеното време. Най-добре е обаче ограничителното хранене да се прилага за кратко - 1-2 дни в седмицата, като през останалото време менюто да е разнообразно, балансирано и със съобразени възрастови порции. За да се свалят няколко килограма, е достатъчно

да се намали средно с 500 ккал дневно

приема на енергия чрез храната, за сметка на мазнини и въглехидрати и да се движим повече”, казва диетологът. В заключение  д-р Рангелова  подчертава, че е добре преди да се започне житен пост, човек да се консултира с личния си лекар, за да се убеди, че няма противопоказания и риск да си навреди.



Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Кожата започва да старее на 35 години

Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност?

Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

В ритъма на щастието

В ритъма на щастието

За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки

Водна гимнастика за всеки

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си

Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то?

Филър – що е то?

Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
1 2 3 4 5 ... 7 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Ноември 2019