Меню
фарма

КОВИД забави навлизането на нови лекарства у нас

02-02-2021 12:16
Пандемията е повлияла съществено на работата на фармацевтичните компании в България, най-отчетливо е отражението й върху взаимодействието с медицинските специалистиКОВИД забави навлизането на нови лекарства у нас
Clinica.bg

press@clinica.bg

КОВИД-19 е оказала съществено влияние върху дейността на фармацевтичните компании в страната през изминалата година. Пандемията е променила взаимодействието им с медицинските специалисти, ускорила е дигитализацията на работния процес и е забавила навлизането на нови лекарства. Това показва проучване на Health PR и „Индекс на болниците". То е осъществено в края на януари сред 25 от най-големите фармацевтични производители и търговци на едро с медикаменти в страната, като обхваща дейността им през 2020 г., както и плановете им за 2021 г.

КОВИД-19 е засегнал значително работата на фармацевтичния сектор у нас. 84% от респондентите смятат, че пандемията се е отразила съществено на дейността им, а останалите 16% са на мнение, че е повлияла донякъде. Най-засегнатата сфера се оказва работата на компаниите с медицинските специалисти – промени в нея има според 92% от отговорилите. Организацията на работния процес вътре в компанията е на следващо място – тя се е изменила според 68% от респондентите. Така например 76% от компаниите са заявили, че са въвели ротационен принцип на работа, а 16% са преминали на дистанционна форма. Пандемията е оказала влияние и върху приходите на сектора, смятат 40% от респондентите.


Дигитализация и маркетинг


КОВИД-19 е повлиял върху маркетинга на компаниите. 88% от респондентите заявяват, че залагат на хибриден модел, в който се интегрира дигитален и традиционен подход, а 8% - изцяло на дигитален микс. Телефонният контакт (88%), уебинарите (76%) и е-мейлите (72%) са трите най-използвани форми на комуникация, показва още проучването. Социалните мрежи са сред каналите при 28% от отговорилите.


Работата с лекарите


Пандемията силно е редуцирала визитите на компаниите сред лекарите. Най-голямо е намалението им в болниците, показва проучването. Там посещенията са се понижили с повече от половината според 60% от респондентите, а при 8% са преустановени напълно. Останалите 24% от анкетираните са ги ограничили между 25% и 50%, а 8% - до една четвърт. При общопрактикуващите лекари и специалистите в извънболничната помощ визитите са ограничени с повече от половината си при 24% от респондентите, а при 15% няма промяна в броя им.


Намалението на визитите по време на пандемията при лекарите, фармацевтичните компании са компенсирали с други форми на контакт. 40% от респондентите са увеличили употребата на социалните мрежи, а 88% - на виртуалните срещи. При 36% от отговорилите се наблюдава и увеличение на вида и броя на информационните материали – листовки, видеопослания, презентации и др. 36%, са и респондентите, които са започнали да публикуват повече информация за специалистите в интернет. 28% от компаниите заявяват, че са въвели и повече е-приложения за лекарите.


Форуми и конгреси


Пандемията е оказала огромно влияние и върху провеждането на медицинските научни конгреси и събития. 48% от респондентите заявяват, че напълно са преустановили участието си в тях през изминалата година. Други 44% са редуцирали тази си дейност с над 50%. Едва 8% заявяват, че са намалили участията си в по-малка степен.


Новите продукти


Пандемията е оказала влияние и върху навлизането на нови лекарства у нас. 32% от респондентите казват, че са забавили лончът на медикаменти с до 6 месеца, а 8% с над половин година. Други 8% от респондентите са отложили пускането на нови лекарства у нас за след края на пандемията. 52% от анкетираните обаче са спазили сроковете си за пускането на нови медикаменти на българския пазар.



Клиничните проучвания


КОВИД е оказал по-малко влияние върху провеждането на клинични изпитвания. Забавяне на тази дейност с около 6 месеца има сред 36% от респондентите, а останалите 64% не са отлагали провеждането на проучванията си.

Бъдещето


Фармацевтичните компании планират да запазят в дългосрочен план част от промените, които предизвика в работата им КОВИД. 84% от респондентите смятат да не прекъсват засилената употреба на дигиталните средства за комуникация и след пандемията. 80% са на мнение, че е добре да запазят възможността за работа от къщи, едва 12% обаче са на мнение, че трябва да налаят офисната си площ трайно. 36% от компаниите планират да редуцират участието си в медицинските научни събития, едва 8% смятат, че биха могли да редуцират визитите при лекарите и след КОВИД-19. Сред другите намерения на фармацевтичните компании в бъдеще е да увеличат хибридната форма на взаимодействие с медицинските специалисти, както и да прецизират аудиторията с оглед на информацията, която да достига до нея.


Болниците са относително готови за пандемията

Болниците са относително готови за пандемията

Липсата на достатъчно кадри и намаленото финансиране са основните проблеми, които седят пред тях, показва анкета на „Индекс на болниците"

15% с проблем с достъпа до лекар по време на пандемията

15% с проблем с достъпа до лекар по време на пандемията

28% са се затруднили при осигуряването на медикаменти и консумативи, показва "Индекс на болниците"
Българите скептични към здравната реформа

Българите скептични към здравната реформа

Най-негативно е оценена идеята всяка болница да има свои собствени цени за услугите, които ще се покриват от здравната каса
открийте болница
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Очаквате ли партиите да изпълнят предизборните си обещания в сферата на здравеопазването, след като влязат в Парламента?

Март 2023 Предишен Следващ