Хранене

Яжте по 40 хапки от различни храни

26-02-2016 07:39
Грижата за здравословното тегло започва още от утробата, казва доц. Светослав ХанджиевЯжте по 40 хапки от различни храни


2 милиона души по света, сред които 280 000 българи, страдат от затлъстяване, показва анализ на СЗО. Основните причини за това са безразборното хранене и обездвижването. Откога това е проблем и за България, какво да направим, за да се спасим от килограмите, попитахме доц. Светослав Ханджиев. Той е председател на „Българска асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания".
- Проф. Ханджиев, съществува ли понятие в медицината като „дебел човек"?

- Да, разбира се, в основата му е т.нар. индекс на телесна маса. Когато е над 25, той показва, че човек има наднормено тегло. Как се получава той – делим теглото в килограми на ръста в метри на квадрат. Тоест един индивид, който тежи 100 кг, ако е висок 2 метра, се получава числото 25. Това е границата между наднорменото и здравословното тегло. Над 25 говорим за дебел човек.

- В исторически план кога започна тенденцията към окръгляне на българина?
- Последните 40 години. И тази тенденция не засяга само България. Урбанизацията, концентрирането на повечето хора в градовете доведе да намаляване на двигателната активност на хората по целия свят. Само 1/5 от българите над 18-годишна възраст спазват правилото да правят по 10 000 стъпки на ден. Българските деца пък прекарват седмично пред екрана 25,7 часа повече от всички подрастващи в ЕС. Отделно за тази тенденция допринася и консумацията на суперенегични храни. В България се консумира и близо три пъти повече сол, отколкото е необходимо, което води до повишаване на кръвното налягане, до сърдечно съдови заболявания.

- Има ли държавна политика, стратегия за правилното и здравословно хранене на нацията?

- Не, няма такава. На въпроса ви трябва да отговорят служителите от министерствата на здравеопазването, на земеделието и храните, на спорта. Вярно е, че в модерно развитите държави има такива стратегии. Като пример бих дал Дания – това е една страна, в която се павят планове и бележат резултати в намаляването на средното телесно тегло. Датчаните много повече се движат пеш, отиват на работа всеки ден с велосипеди. Холандците също се грижат за себе си.

- Ако здравният министър Петър Москов ви поиска съвет и помощ за изработването на национален план за борба с наднорменото тегло при децата, какво бихте му предложил?

- „Българска асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания" организира училище за здраве съвместно с Министерството на образованието. Вече три години правим това на морския бряг край курорта Албена и имаме голям успех. Просто с децата трябва да се работи и министърът е длъжен да поеме този ангажимент.

- Как ще коментирате бума на диетите в последните години, те пък са другата крайност на прекомерното поглъщане на храна?

- И това не се прави с култура – диетите трябва да се вземат от специалисти, а не от интернет и онази агенция, която всички шеговито наричаме ЕЖК – една жена каза. Защото подобни порочни практики доведоха до множество хранителни разстройства и заболявания като булимия и анорексия.

- Кога една майка трябва да започне с профилактика за правилното хранене на своето дете, така че то да не затлъстее?

- Започва още по време на бременността. Тогава тя не бива да допуска да напълнее повече от 14-15 максимум 20 килограма. Така ще предпази плода си и след това детето й няма да стане дебело, няма да се разболява от диабет, хипертония, инфаркт, инсулт и др. Още тогава и в ранната детска възраст се формира броят на мастните клетки. А ние, лекарите, впоследствие лекуваме много по-лесно едно затлъстяване започнало след пубертета, отколкото преди това.

- Синтезирано, какъв е вашият съвет за това как да се храним пълноценно?
- По правилото да изяждаме по 40 хапки от различни храни всеки ден. Поне веднъж или два пъти седмично в менюто ни трябва да има риба, месо. Важно е да има поне 1 ден без месо. Храната е енергия, необходимост и никой не бива да я възприема като нещо вредно и отровно.

- Как се отнасяте към хомеопатичните методи и средства за лечение?

- Не коментирам такива неща. Медицината може да е само медицина, всичко друго да мен е несериозно, за да не кажа глупаво.


Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Постът чисти тялото от токсини

Постът чисти тялото от токсини

Въздържанието не бива да се възприема като диета, но има своите безспорни ползи за духа и тялото. Как да се разтоварим без рискове за здравето, попитахме проф. Донка Байкова.
Защо мозъкът мрази диетите

Защо мозъкът мрази диетите

Какво се случва в мозъка ви всеки път, когато минете на диета, как наистина да се избавим от килограмите. На тези въпроси решихме да потърсим отговор точно преди деня за борба със затлъстяването.
Динята сваля кръвното, пъпешът – холестерола

Динята сваля кръвното, пъпешът – холестерола

Вкусни, ароматни, освежаващи. Динята и пъпешът са съкровища на масата през лятото. Какво ги прави приятел на сърцето, бъбреците и стомаха? И защо са полезни със семките? Попитахме д-р Райна Стоянова.
Фреш вместо енергийна напитка

Фреш вместо енергийна напитка

Независимо дали е време за купон или тежък ден в офиса, мнозина посягат към енергийните напитки. Защо трябва да внимаваме с тонизиращите кенчета и с какво да ги сменим? Отговаря диетологът проф. Донка Байкова.

Преборете жегите с домашна лимонада

Преборете жегите с домашна лимонада

Лятото е сезон, в който природата ни предлага всичко необходимо за ядене, за да може тялото ни да функционира добре. Но кое е най-подходящо за жегите, попитахме д-р Галина Арабаджиева.
Хапвайте череши при анемия и артрит

Хапвайте череши при анемия и артрит

Вкусни, сочни и лековити. Черешите са истински дар за здравето в началото на лятото. Как помагат при безсъние, ставни проблеми и нередовен стомах? И могат ли от приятел да станат враг? Отговаря доц. Светослав Ханджиев.
Как да (не) преядем по Великден

Как да (не) преядем по Великден

Изкушенията на великденската трапеза са изпитание и за най-желязната воля. Но Възкресение не бива да се превръща в маратон по преяждене. Може ли ни е хем вкусно, хем леко? Отговаря проф. Веселка Дулева.
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Има ли недостиг на инсулин в аптеките?

Март 2024 Предишен Следващ