Време е БЛС да изостави ролята на патерица на властта

25-02-2016 09:11
Д-р Стефан Константинов, бивш министър на здравеопазването и бивш зам. председател на БЛСВреме е БЛС да изостави ролята на патерица на властта
Този петък и събота Лекарският съюз трябва да реши дали ще подпише нов рамков договор (НРД) със здравната каса. С документа се прилагат в действие нови правила за работа с фонда. Тази година настроенията на медиците са по-скоро негативни към приемането на нов НРД. Защо това е така, какви са ползите и опасностите от новия договор, попитахме специалистите.
Предстоящият събор на БЛС има за основна задача да реши ще подпише ли съсловната организация НРД 2016. Отдавна това събитие не играе особена роля за здравеопазването – поне не в степента, която имаше преди десетина години. Със или без подписан НРД нищо особено няма да се промени нито за пациенти, нито за работещите в тази сфера. НЗОК и държавата имат достатъчно механизми да наложат правилата, които желаят. Въпреки това, подписването на рамковия договор има своята тежест. Не толкова като определяне на правилата за работа, колкото като подкрепа за водената политика в сектора. Точно това е причината управляващите винаги да търсят начин договора да бъдат подписан – така им се осигурява частица комфорт в дейността, а също се споделя и отговорността. Едно е да се похвалиш, че лекарите подкрепят „реформите" (колкото и условно да е лекарското представителство чрез определените делегати, както и претенциозната думичка „реформи"), друго е да търпиш критика, че действията ти не са приети добре от съсловието. НРД 2016 не прави изключение. Съборът няма да промени нищо радикално. Един мандат за подписване на договор ще се преведе в общественото пространство като подкрепа за случващото се в здравеопазването, обратното - решение за неподписване – като сигнал, че не всичко е розово. В тази връзка форумът на БЛС ще бъде интересен, защото това е първия събор за рамков договор на новото ръководство, избрано през 2015г. То ще има възможността да покаже дали продължава добре отработения курс на колаборационизъм и превръщане на съюза в казионна организация, или ще се опита да бъде фактор с независима от властта политика.

 

Какво не трябва да подкрепя БЛС?


- Разделянето на пакетите не е тема от компетенциите на НРД. Прието в закон, това разделение става императивно и НЗОК и БЛС трябва да се съобразяват с него. Но не е задължително БЛС да го харесва. Редно е лекарският съюз да заеме ясна позиция и да каже нещата такива, каквито са . Разделянето на пакета е безсмислен ход, в който единственото хубаво нещо се свежда до факта, че на практика няма да бъдат нанесени сериозни щети на здравеопазването за момента. Лошото е, че е поредното упражнение, което ще рефлектира в някаква степен негативно върху работата на лекарите и обслужването на пациентите. Листи на чакащите, механизми за водене на регистри на чакащите, следене кой, кога и по какъв лимит има право да получи медицинска помощ – всички тези безумни неща, които ни се налагат по изкуствен начин са достатъчно основание БЛС да защити членовете си, а в същност и пациентите. Редно е лекарският съюз недвусмислено да заяви, че това не е верния път. Редно е да не поема отговорност за реализацията на фалшиви идеи, чрез подписването на НРД.

- Пръстовите отпечатъци. Чест прави на ръководството, че се опитва да се разграничи от екзотичната и законово неуредена идея на МЗ. Тази позиция трябва да се отстоява. Но отказ от регламентиране в НРД не е достатъчен. Трябва ясно да се каже – неприемливо е българските граждани и доставчиците на здравни услуги да се третират групово като престъпници. БЛС трябва ясно да се обяви срещу използването на биометрични данни за целите на идентификация на здравноосигурените лица, особено преди да е направен сериозен анализ за ползите и рисковете от нововъведението, което ще е второто в рамките на година (първото беше чекирането с лични карти)

- Лимитирането на дейност чрез определяне на обеми. Това е много по-лош вариант от лимитирането чрез бюджет, защото в рамките н фиксирания бюджет все пак остава свобода да се приемат пациенти с различни диагнози според реалното състояние на пациентите. Лимитирането чрез брой дейности е грубо административно вмешателство, унищожаващо професионалната свобода. В предлагания текст на НРД 2016 никъде не се говори за отпадане на лимитите, дори за диагнозите намиращи се в основния пакет. Точно обратното, те се затягат. Редно е да припомним, че разделянето на пакетите се направи именно с идеята за определени заболявания да се осигури „безлимитен" ресурс, а министър и заместниците му не веднъж обещавах точно това да се случи.
 
Какво БЛС трябва да подкрепи?


- Въвеждането на клинични процедури, амбулаторни процедури, изнасянето на дейности в извънболничната помощ. Това е правилна политика и министерството трябва да бъде подкрепено в нея. Големият въпрос остава в реализацията. БЛС трябва да настоява цените на амбулаторно извършените дейности, било то в болница или в извънболнична структура да са същите или близки като цените по които в момента се плащат под формата на клинични пътеки. Позитивният ефект трябва да дойде от пестенето на време на пациента, неговото удобство, премахване на задължителния минимален болничен престой, потенциалната ятрогенизация, ненужните отпуски по болест. Икономията на средства не трябва да бъде водеща причина за реформите – цените на медицинските дейности заплащани от НЗОК и без това са твърде ниски, за да се мисли как да бъдат допълнително намалени.

- Пътеките за продължително лечение. Появата на три нови пътеки за продължително лечение трябва да се приветства, без да му се възлагат нереалистични очаквания като особен стимул за преструктуриране на болничната помощ. От една страна обемът на заболявания и състояния е твърде ограничен, от друга – цената на която се плащат е близка до хотелските разходи, от трета – предвиденият максимален брой дни за лечение в годината (20) е твърде нисък. Въпреки ограничения ефект, който се очаква да има появата на новите пътеки, БЛС и НЗОК могат да се постараят поне изпълнението им да не е ненужно затруднено.

- Повече средства за извънболничната помощ. По традиция това е най-печелившия ход за осигуряване на подкрепа от делегатите на събора. Мнозина от тях имат собствени амбулаторни практики, което ги прави пряко заинтересовани, за разлика от практикуващите в болници, където пътят на парите от клиничната пътека до лекуващия лекар е значително по-дълъг и сложен. Въпросът, който трябва да се обмисли е, дали договорните по-големи обеми ще могат да бъдат усвоени. Само по себе си увеличаване на средствата – под форма на по-големи обеми и/или цени няма да подобри автоматично здравеопазването, но създава благоприятна среда за заздравяване на извънболничния сектор, който се нуждае от много по-смели идеи за развитието си от простото даване на пари. За това естествено е да видим подкрепа от страна на БЛС за подобна политика.


Какво би гласувал събора?


- Трудно е да се прогнозира, защото от една страна ръководството или част от него вероятно би желало да демонстрира независима от министерство и каса позиция. Недоволството на частни и общински болници по отношение на водената политика в момента е явно. От друга страна обаче не са малко фигурите, поддържащи интимни отношения с властта и намиращи с в състояние на зависимост. Между тях има и председатели на колегии. Едните няма да искат да се подпише на всяка цена НРД, другите ще обясняват, колко важно е да се подпише, за да бъде БЛС „в играта", да участва във вземането на решения. Нормалният развой е този, при който се провежда аргументирана (или не толкова) дискусия, в която се казват доводите „за" и „против". Накрая делегатите гласуват според убеждението си, или според дадените им указания. Мнозинството печели. Предстои да видим дали ще стане така. Но би било добре съборът на БЛС да се опита да изведе организацията от летаргията, в която беше въведена през последните пет години. И от безусловна патерица на властта, да се опита да бъде коректив. Със сигурност това би допринесло в министерството да се замислят и да ограничат обема от произвеждани идеи, за сметка на качеството им. А то към момента, наистина не е особено високо.


Подписват анекса до петък

Подписват анекса до петък

От 1 октомври електронно ще се отчитат 10% от специалистите в извънболничната помощ

Касата пак избира с кого да работи

Касата пак избира с кого да работи

Селекцията ще се прави само, ако се надвишава броят на леглата според здравната карта

Искат отпадане на 24-часовото дежурство за джипитата

Искат отпадане на 24-часовото дежурство за джипитата

БЛС настоява за регламентирането на условието в НРД или промяна на правилото от МЗ

Касата почва преговорите за НРД

Касата почва преговорите за НРД

Обещават да са готови с конкретен график за срещи до края на седмицата

БЛС готов с предложенията за НРД 2018

БЛС готов с предложенията за НРД 2018

От съсловната организация настояват МЗ да даде отговор кога започват преговорите за следващата година
Чакаме спешна реформа от новия министър

Чакаме спешна реформа от новия министър

Краят на тази година вече се вижда. Трудна ли беше тя за общинските болници, какво очакват лекарите от новата година и от новия екип на здравно министерство, ще се увеличават ли фалитите на клиниките или се вижда светлина в тунела, попитахме д-р Гергана Коларова. 

БЛС ще подпише рамков договор

БЛС ще подпише рамков договор

С 219 гласа "за" медиците решиха да дадат право на Уравителния съвет да сложи подписи под документа
БЛС обеща до 137 млн. за болниците

БЛС обеща до 137 млн. за болниците

Касата плаща надлимитната за 2016 на клиниките след май

Решават за НРД на тъмно

Решават за НРД на тъмно

Лекарите разделени 50 на 50 за подписването на новия проект

Джипитата недоволни от рамковия договор

Джипитата недоволни от рамковия договор

Обвързването на критерии за качество със санкции не е решение, казват от националното им сдружение

1 2 3 4 5 ... 8 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юли 2024 Предишен Следващ