Препоръки

Как да постим по време на КОВИД

20-11-2020 06:56
Набавяме си белтък от рибата и боба, а калций от сусама, в пандемията трябва да подходим с повече внимание към този период, казва проф. Донка Байкова Как да постим по време на КОВИД
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
Рождественският пост започна на 15 ноември. Този период е установен от Православната Църква за очистване на душата и тялото преди да посрещнем Рождество Христово. Неговата цел е духовна и той в никакъв случай не бива да се приема като диета. При болни и немощни хора обаче самата Православна Църква допуска облекчен режим, като свещеникът дава благословия за това. В условия на пандемията от КОВИД-19 , медиците обръщат специално внимание на храненето за добрия имунитет. Как да подходим към поста от медицинска гледна точка, попитахме проф. Донка Байкова, специалист по хранене и диететика.

Постът има доказано полезно въздействие върху здравето на човека. В условия на коронавирус обаче е добре да се обърне по-специално внимание на този период. От една страна предвид застоя, хоум-офисът и поръчки на бързи и вредни храни, постът  може да се окаже добър вариант  за по-здравословно хранене и отделяне на повече внимание, а защо не и движение за приготвяне на менюто. "Затлъстяването също е рисков фактор за КОВИД", напомня проф. Донка Байкова. От друга страна обаче преболедувалите от вируса трябва да съобразят поста си с препоръките на лекуващия си лекар, смята специалистът по хранене и диететика. Някои хора във възстановителен период може да се окажат противопоказни,

в зависимост от това колко тежко са изкарали

заболяването, има ли щети върху организма им и какви. Според проф. Байкова е важно да сме наясно с биохимичните си показатели като кръвна картина, диференциално броене, нива на хемоглобина, като това важи за всички хора, защото тези показатели дават информация за това доколко сме готови да посрещнем сезонните вируси, заедно с които тази година циркулира и коронавирусът. Много е важно и как се чувства самият човек има ли сили, тонус, работоспособен ли е.  А решилите да постят трябва да се стараят да се хранят здравословно и балансирано като наблягат на някои храни с важни за имунитета вещества.


По време на по-голямата част от Рождественския пост

е позволено да се яде риба, която е източник на много ценни вещества. Рибата не се позволява само през първата и последната седмица от 40-дневния пост, с изключение на 21 ноември, когато е Въведение Богородично, както и всяка сряда и петък. „Хората, които постят, могат спокойно да удвоят порциите риба – вместо два пъти-четири пъти в седмицата", казва проф. Донка Байкова. Окенските и морски риби като сьомга, скумрия, риба тон са богати на белтък, Омега 3, селен, цинк и витамин Д. Витамин Д бе обявен и за 4-то Д в битката с КОВИД, а същеввременно над 40% от българите имат дефицит от него. „Той е механична физическа бариера срещу вируса. Когато той влиза в клетката Витамин Д го възпрепятства и повишава активността на гените отговарящи за имунната резистентност.

Все още всичко това е предмет на проучвания,

но има медицински данни за такъв ефект", обясни проф. Донка Байкова.

Освен чрез риба, белтъкът, който няма да си набавяме чрез месото, можем да се компенсира и от бобовите и зърнени храни. Затова в дните, в които не ядем риба, е добре да заложим на тях. „Четири пъти риба през седмицата, а през останало време редуваме боб и хляб, ориз и грах, нахут и сусам. Може и пастет по подобие на хумуса, както и киноа, лещата и просото", съветва проф. Донка Байкова. По този начин се съчетава дефицита на лизин в зърнените групи храни, като се компенсира от бобовите. И обратно бобовите са с дефицитна недостатъчна аминокиселина - метонин, която пък се съдържа в зърнената група варива.

Ето защо при такава комбинация се постига по-добро

белтъчно аминокиселинно присъствие, което ще подпомага т.н. „кръвотворене", или синтезата на имунни тела.

По време на поста не се консумират млечни храни, които съдържат калций. За такъв период от време, той успешно може да бъде набавен отново със семена, най-вече сусам, както и отново чрез бобови храни. В пълнозърнестите зърнени продукти също има калций, който освен, че е важен за костите е и биологично активиращ фактор за ензимните системи участващи в синтезата на имунните клетки. Пробиотиците от киселото мляко пък можем да компенсираме със сок от кисело зеле и туршия. Напитката богата на пробиотици спомага за 40% от имунната защита на ниво храносмилателен тракт. Осолявенето обаче трябва да е не повече от 1.5% или на 1 литър вода – 15 грама морска сол. Иначе пресоляването води до хипертония и възпаление на стомаха и червата.

„Пристъпвайки към продължителния пост, трябва да си планираме по-разнообразно меню.

Включва се целия разнообразен асортимент на живата природа",

препоръчва още проф. Донка Байкова. Така например луковата група храни са богати на растителни фитонциди - субстанции, които имат мощно актибактериално и антивурисно действие и могат да ни предпазват. „Ще включим джинджифил , цялата богата антиоксидантна палитра, която противодейства на вирусната атака", съветва още проф. Байкова. През този период е добре да заложим на туршии, маслини, както и на цвеклото, в които има растителен протеин. В гъбите пък се крият на 300 полезни съставки като витамини, минерали и отново растителен белтък. С фибрите и гъбите, обаче трябва да внимават хора със смущения в храносмилателната функция, за да не се стигне до обостряне на гастрит, язва, колит и жлъчно-чернодробни болести. Освен двойна доза риба, 


двойна трябва и да е порцията плодове и зеленчуци

– вместо 400– 800 грама дневно, за да има биологично активни стимуланти. Важни са и билките, богати на витамини, минерали и адаптогени, които ни помагат ни да се приспособим към променящите се условия на околната среда. Черният бъз например има и притивовъзпалително действие на горните дихателни пътища, а чаят от черупки от орехи – на йод. Можем да заложим и на лайка, липа, мащерка и каквото се сетим друго от билкова отвара на която е богата нашата природа, препоръчва още проф. Донка Байкова. Това е особено актуално сега, когато има амплитуди на температурата на въздуха. Препоръчителен е и приемът на прополис, клеева тинктура и пчелен мед. За постещите, които не си набавят достатъчно витамини, са подходящи и мултивитамите под формата на хранителна добавка, както и Витамин Д.

При добро и балансирано хранене, постът може да доведе и до смъкване на някой друг излишен килограм, натрупан в пандемията. Ако обаче се залага само на въглехидрати, ефектът може да е обратен и да има покачване на теглото.


НЗОК спря КОВИД-парите за болниците

НЗОК спря КОВИД-парите за болниците

Лечебните заведения, които не са заработили бюджета си през май и юни няма да получат разликата до 85% от него

КОВИД сертификати още година

КОВИД сертификати още година

Регламентът за тяхното действие се удължи до 30 юни 2023 г., реши ЕК, при промяна на здравната ситуация срокът обаче може да бъде съкратен
София влезе в жълтата зона

София влезе в жълтата зона

Средната заболеваемост в страната се покачи до 51.7 на 100 000 души, показват данните на НЦЗПБ
МЗ разреши втори бустер срещу К-19

МЗ разреши втори бустер срещу К-19

Тя ще се прилага от 27 юни и ще бъде вписвана в Националния имунизационен регистър, позволява се за хора над 18 години
Лек ръст на КОВИД

Лек ръст на КОВИД

Средната заболеваемост днес е 34.12 на 100 000 души, спрямо 31. 26 седмица по-рано, показват данните на НЦЗПБ
Бивалентна ваксина срещу грип и К-19 наесен

Бивалентна ваксина срещу грип и К-19 наесен

Тя ще е РНК, все ще не е ясно дали ще се плаща от държавата или ще е за сметка на желаещите да се имунизират
МЗ пита за втори бустер

МЗ пита за втори бустер

Ресорното министерство е поискало становище от Експертния консултативен съвет по надзор на имунопрофилактиката
10 държави искат по-малко ваксини

10 държави искат по-малко ваксини

Здравните министри на България и още 9 страни от ЕС представиха общо писмо до ЕК по темата
Второ денонощие без починали от КОВИД

Второ денонощие без починали от КОВИД

Това става ясно от данните, подадени в Националната информационна система

НЗОК: Има пари за по-високите заплати

НЗОК: Има пари за по-високите заплати

Новите бюджети на болниците са повишени между 16 и 133 процента, само едно лечебно заведение е с по-малко пари

1 2 3 4 5 ... 445 »
Банер
Банер
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Юни 2022 Предишен Следващ