ДИСКУСИЯ

Новият министър трябва да е защитник на пациентите

11-01-2017 10:54
Най-болна тема в здравеопазването остава източването, казва Геновева Петрова
Снимка: в. капитал
Новият министър трябва да е защитник на пациентите
Лора
Лора
Симеонова
lora@mail.bg

Коя е най-болната тема за българското здравеопазване? С какви надежди и страхове пациентите посрещат 2017-а? Какъв е профилът на идеалния кандидат за министър на здравеопазването? И за какво ще му дадат кредит на доверие българите? Clinica.bg започва дискусия по тези теми с най-изтъкнатите политолози и социолози. Днес отговорите дава изпълнителният директор на социологическа агенция „Алфа Рисърч”, политологът Геновева Петрова.

- Г-жо Петрова, коя е най-болната тема за родното здравеопазване на старта на 2017 г.?

- За да очертаем най-добре болната тема на прага на 2017 г., е полезно да погледнем ретроспективно на проблемите в здравеопазването и начина, по който обществото ги възприема. Връщайки се години назад, виждаме, че този сектор винаги е сред най-критичните, най-нуждаещите се от реформи. Основният проблем, открояван години наред, е, че хората не получават достатъчно качествено здравеопазване срещу парите, които влагат. Като причините, според тях, са най-вече източването на средства от системата и липсата на контрол върху начина на изразходването им. Връщам се назад, за да видим изходната база, от която започнаха реформите през изминалите 2 години. Последният кабинет даде заявка, че ще предприеме стъпки, за да ограничи това източване на ресурси. Такива инициативи бяха започнати чрез редица нормативни промени, насочени към по-добър контрол, за да получват хората по-качествени услуги.

- Но дадоха ли резултат?

- Факт е, че голяма част от лансираните мерки  срещнаха остра съпротива от страна на системата. Едни бяха оспорени в съда, а други – отложени от самите управляващи. Т.е., голяма част от намеренията не бяха реализирани, според първоначалния им замисъл. В резултат, мнозинството от пациентите не са имали възможност да усетят реална разлика в качеството на здравните услуги, било поради трудностите при осъществяване на промените (най-голяма част, от които бяха насочени към реформа на болничната помощ), било поради факта, че преките впечатления на хората най-често са от опит с доболничната помощ.

- Одобрението към нея по-високо ли е?

- В доболничната помощ има мерки, от които пациентите вече се възползват. Например, облекчаването на проблема с недостига на направления. Друга инициатива – свързана с безплатните лекарства за есенциална хипертония, също вероятно ще се усети през тази година. Това са мерки, които не решават тотално проблемите на здравеопазването, но пациентите най-непосредствено усещат положителния им ефект. Същевременно стари притеснения - като нерегламентираните плащания, продължават да тревожат българите. 

"Стари притеснения - като нерегламентираните плащания, продължават да тревожат българите"

- Най-болезнената тема значи продължава да бъде „духът на кражбата”, който се прокрадва в системата?

- Нека не забравяме, че вероятно мнозинството от работещите в системата вършат почтено работата си и не е коректно към тях да генерализираме въпроса с лека ръка. Но наистина все още има случаи, при които изтичат ресурси, а пациентите са принудени да доплащат. И именно заради това мнозинството българи подкрепят усилията за ограничаване на източването на публичните фондове, включително и в сферата на здравеопазването. Това е подход, който – въпреки всички противоречия и критики към конкретни решения, се одобрява от хората.

- Значи политиците имат запас от доверие да предприемат повече мерки в тази посока?

- Да, такъв подход наистина среща подкрепа. Не неограничена, разбира се. Всяко конкретно решение може да предизвика и критика. Хората не са експерти, не знаят как работи системата отвътретрудно им е да преценят кое предложение е добро или лошо. Те съдят от позицията си на пациенти – как биват обслужени като отидат при личния си лекар или в болница.

- Споменахте щекотливата тема за доплащането – важи ли все още популярната нагласа: „Пази, Боже, да се разболееш, ако нямаш пари?” Публична тайна е, че се искат пари под масата, голяма част от консумативите пък не се поемат от НЗОК...

- Това е нагласа, чиято промяна ще отнеме доста време. Години наред пациентите са живели с мисълта, че, за да получат добро здравно обслужване, ще им се наложи да доплащат. Това наистина е проблем, който остава неразрешен. Пациентите трябва да се почувстват силни. Години наред те се притесняват да откажат да платят и да подават сигнали за нерегламентирани плащания, боейки се, че няма да бъдат лекувани след това. Но, ако почувстват, че са силната страна, че имат контрол, макар и частичен, тази нагласа постепенно ще се промени.

- Когато говорим за доплащане, стигаме и до деликатната тема за по-високите здравни вноски. Неведнъж българите са критикувани, че не се скъпят за колата си, а им се свидят 5 лв. повече за здраве...

- Факт е, че равнището на задължителните здравни вноски у нас е едно от най-ниските в Европейския съюз. Ако погледнем обективно, не можем да очакваме да получаваме най-модерно и качествено здравеопазване при такива вноски. В същото време, много добре знаем и какво е равнището на доходите в България. За голяма част от населението тези пари са много. Да, права сте, че това е въпрос на приоритизиране. В България наистина има хора, готови да похарчат повече пари за автомобил или друга вещ, отколкото да инвестират в собственото си здраве. Но равнището на доходите е такова, че не предполага обществен консенсус за увеличаване на вноските.

"Няма обществен компросис за увеличаване на здравните вноски"

Данните ни показват, че огромна част от гражданите си дават сметка, че равнището им е ниско, но продължават да споделят несъгласие с повишаването им. А и подозренията към това, че скокът няма да доведе до решаване на проблемите, остават. Друг е въпросът дали са основателни... Самата система обаче дава повод за съмнение.

- На прага на поредната смяна на властта има ли оптимизъм в хората?

- До момента, в който хората не видят кои са новите лица, начело на здравеопазването, и не чуят техните заявки, трудно можем да кажем има ли оптимизъм. Продължава да има високи обществени очаквания в посока, че здравеопазването трябва да бъде променено. В същото време знаем, че българското общество е склонно да проявява песимизъм. Има една нагласа: „Който и да дойде, нещата са толкова зле, че трудно ще се оправят”. Но, ако има представител, който покаже решителност за справяне с проблемите, той би се ползвал с доверие. Ако обаче новият министър започне да отменя дори и малкото реализирани в полза на пациентите стъпки, не мисля, че това ще направи хората оптимисти.

- Можем ли да очертаем профил на идеалния кандидат-министър, според българите?

- Трябва да е ангажиран с решаването на проблемите в сектора, и то – от гледна точка на пациентите. Защото едно от подозренията през последните близо 20 години е, че управлението на здравеопазването е свързано повече с интересите на болничната или фармацевтичната индустрии, отколкото с тези на пациентите. Дали това наистина така или не – хората трудно могат да кажат, но подозрения съществуват. Затова, ако следващият министър не постави пациентите в центъра на своята работа, няма да получи обществена подкрепа.

- Постът на здравния министър е доста „ветровит”. Обикновено те не се радват на висок рейтинг, нали?

- Да, допреди няколко години в йерархията на доверието към министрите, тези на здравеопазването традиционно заемаха място в дъното на таблицатаИменно, защото хората, в качеството си на пациенти, не виждаха как се защитават интересите им. Изключение прави д-р Петър Москов, който стартира с нетипично за този пост високо доверие. По-късно конкретни стъпки (много, от които бяха яростно атакувани от различни общности) предизвикаха поляризация в общественото мнение за него. Въпреки това, той ще напусне поста като един от първите седем, възприемани като успешни членове на кабинета.


Здравеопазването ни е поредица от грешки и страх към реформите

Здравеопазването ни е поредица от грешки и страх към реформите

Само консенсусът може да ни извади от тази кризисна ситуация, казва д-р Антония Първанова
Партиите са проблемът на здравната система

Партиите са проблемът на здравната система

Политическите играчи са същите, нямам надежди за по-добро здравеопазване, казва д-р Мими Виткова
Министърът да реже, без страх за рейтинга си

Министърът да реже, без страх за рейтинга си

Корупцията в здравеопазването е двойно по-страшна, казва политологът Първан Симеонов
„Източването“ изкарва на повърхността борците за рейтинг

„Източването“ изкарва на повърхността борците за рейтинг

Проблемът с неудовлетвореността на пациентите изисква коренна промяма на системата, а не популизъм, казва д-р Стефан Константинов

Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Одобрявате ли намалението на таксата за болничен престой на един лев?

Април 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм