Диета

8 причини да спрете захарта

06-01-2017 08:00
„Сладката дрога” отключва болести и депресии, предупреждава фитнес инструкторът Станимир Михов8 причини да спрете захарта
Ваня
Ваня
Гъркова
vaniagarkova@abv.bg
Сладкото е удоволствие, към което повечето от нас са пристрастени. Посягаме към захарта, вярвайки, че ни помага бързо да „презаредим батериите”. Сладкото „лекарство” обаче може да ни разболее. Защо си заслужава да се откажем от захарта, разкрива фитнес инструкторът Станимир Михов. Той е фитнес-инструктор и консултант по спортно хранене. Има близо 10-годишен опит в бодибилдинга и е специализирал в Националната спортна академия (НСА).

Консумираме около 5 пъти повече захар от допустимата норма за ден, алармира Станимир Михов. В тортите, вафлите и безалкохолните напитки се съдържат почти 75% от това количество „скрита захар". А злоупотребата с нея повишава риска от рак или диабет. Смята се, че максималната допустима доза на ден при мъжете не трябва да надвишава 50 г, докато при жените количеството е дори по-малко- 40 г. В случай, че ограничите или намалите приема на захар за определен период от време, ще промените цялостното си виждане по отношение на храненето, убеден е Михов. И дава 8 добри причини да го направите:


 1. Сваляте излишните килограми

Прекомерната консумация на сладки храни за дълго може да предизвика инсулинова резистентност. Ефектът от нея е забавяне на метаболизма и складиране на допълнително количество мазнини.  Обратният процес може да бъде много труден, затова превенцията е най-доброто средство. „Инсулинът не е единственият хормон, засегнат от прекомерната консумация на захар. Тя също взаимодейства с функцията на лептина. Този конкретен хормон е отговорен за контролирането на апетита и отговаря затова как ще бъде използвана глюкозата, съхранена в черния дроб. Когато тялото ни не е способно да прочете правилно сигналите на лептина, то трупа излишни килограми”, предупреждава фитнес инструкторът. Захарта е носител на празни калории и ни дава временно чувство за ситост. Тя повишава енергията само за кратък период от време, след което нивата бързо спадат и дори стигат до ниски граници от тези, преди прием й. На това се дължи и непрестанната ни нужда от сладки храни.


 2. Оставате по-млади

Захарта състарява. Тя се свързва с колагена в организма ни по време на т.нар. гликация, обяснява Михов. Това причинява възпаления и намалява ефекта протеините, които поддържат кожата млада – колаген и еластин. Това ускорява процеса на стареене. Вместо еластична и млада, кожата започва да изглежда суха и повяхнала. Процесът на гликация не може да бъде напълно спрян, но може да се забави. Затова ограничение в количествата захар, които приемате, ще има положителен ефект върху това, категоричен е консултантът по спортно хранене.

 

3. Подобрявате кръвното

Често безсънието се дължи на проблемите с кръвната захар. Консумацията сладкиши преди лягане повлияват агресивно на нивата й, което неминуемо се отразява на пълноценната почивка. Консумацията на прости въглехидрати кара тялото да освободи хормони, за да регулира нивата на глюкозата, като същевременно стимулира мозъка. Ако се нуждаете от удобна и неангажираща храна преди заспиване, много по-добра опция са шепа сурови ядки - бадеми, лешници, кашу, орехи. Овесените ядки също са подходящи, обяснява Михов.

4. Нямате „шоколадова абстиненция”

Често се случва да изпитваме още по-силен глад само 1-2 часа след консумацията на нещо сладко. Проучвания показват, че понякога захарта е по-пристрастяваща и от кокаина. Според фитнес инструктора, зависимостта от захарта не е емоционално хранително разстройство, а по-скоро биологично, задвижвано от хормони и невротрансмитери, които ни карат да жадуваме въглехидрати. Когато консумираме тези храни, телата ни отделят серотонин и бета-ендорфин – невротрансмитери, които подобряват настроението ни, намалят тревожността и повишават самочувствието. Натуралната реакция на човешкото тяло е да иска да изпита тези чувства на щастие отново и отново, обяснява още той.


5. Боледувате по-рядко

Смята се, че болести като астма, алергии, сърдечно-съдови заболявания и дори рак могат да бъдат причинени от хронични възпаления в организма. „Причина за тях могат да бъдат лоша диета, богата на захар и рафинирани въглехидрати. Рязкото повишаване на кръвната захар, което се получава след консумация на храни с ниска хранителна стойност като например бял хляб, чипс и снакс, безалкохолна напитка, кара тялото да освободи възпалителни съобщения, наречени цитокини”, казва Михов. От друга страна консумацията на комплексни въглехидрати от непреработени и пълнозърнести храни, има свойствата да регулира и намали продукцията на цитокини. 


6. Истински енергични сте 

 Често се случва изведнъж да загубим тонус и да посегнем към бърза храна като сандвич, солети, газирани напитки или кафе със сметана и захар. Те ще дадат бърз тласък на енергия. Но калориите, доставени от тях, ще се изчерпят също толкова бързо. А енергията, която не може да бъде използвана от организма, ще се натрупа като мазнини. Така всъщност този процес ни оставя по-изтощени.


7. Подобрявате самочувствието 

 

Множество проучвания са доказали връзката между честите пикове и спадове на кръвната захар и депресивните състояния. Сладките храни за кратко може да подобрят настроението и самочувствието. Причината е, че нивата на кръвна захар се покачват, но след резкия спад, депресивното състояние се влошава и може бързо да се почувствате раздразнителни и неспокойни.


8. Имате блестящ поглед и усмивка

Честата консумация на сладки храни се свързва с трайни увреждания на емайла на зъбите. Бактериите обичат сладкото и ако това е храната, която консумирате най-често, няма да се разминете с кариеси и проблеми с венците. Също така има доказана връзка между консумацията на захар и увреждането на зрителния нерв. Това важи с особена сила за предразположените към очни проблеми, напомня специалистът.

 

СЪВЕТИ


Яжте въглехидрати, но от сложните


За да ограничите или спрете напълно захарта, е нужно да търсите скрити въглехидрати и захари, обяснява Станимир Михов. Необходимо е да четете етикетите и да внимавате с „диетичните храни". Добре е да започнете да приготвяте голяма част от храната си вкъщи, така ще можете да елиминирате приема на вредни съставки. Невинаги е нужно да ограничавате приема на захар на 100%. Започнете с малки стъпки. Наблегнете на здравословните мазнини, сложните въглехидрати и протеините. Те са богати на хранителни вещества, които ще захранят тялото с енергия за по-дълго време. 


Как да отслабнем здравословно и трайно

Как да отслабнем здравословно и трайно

С протеини хабим двойно повече енергия, отколкото приемаме, вечер не бива да ядем въглехидрати, съветва проф. Донка Байкова
Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Тези пациенти могат да заменят захарта със стевия, еритрол или сироп от агапе, казва д-р Станимира Станчева-Василева
Грижа за суха коса

Грижа за суха коса

Маската за коса остава универсалното средство за профилактика и лечение на този проблем, категорични са експерите
Как да изберем крем против бръчки през бременността

Как да изберем крем против бръчки през бременността

Козметиката трябва да е съобразена с нуждите на вашата кожа, а безопасните съставки включват витамин Е, розово масло, екстракт от лайка, пантенол или витамин С
На море с рецепта от доктор

На море с рецепта от доктор

Медиците в Канада предписват часове сред природата, тази година дават на пациентите карти за пропуск в 80 обекта
Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
1 2 3 4 5 ... 9 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ