Таксата за 100% платените лекарства не е увеличавана от 8 години, което доведе до региони без подобни услуги, казва проф. Асена Стоименова
Clinica.bg
press@clinica.bg
Здравната каса ще плаща по 2.20 лв. на аптеките за продажба на 100% реимбурсираните лекарства. Това означава, че размерът на таксата се увеличава с 20 ст. Много или малко е това, ще подобри ли достъпа до медикаментите, попитахме проф. Асена Стоименова, председател на Българския фармацевтичен съюз.
Приветстваме всяко едно увеличение на таксата, която не е променяна от осем години. През това време се намаляваха надценки, отстъпки, атрактивността на условията за откриване на аптеки в определени райони. Всичко това доведе до факта, че в над 70 общини няма аптеки, които да доставят нужните лекарства по НЗОК. Очевидно е необходимо да се стимулират фармацевтите. Считаме, че увеличението от 10% на таксата за 100% реимбурсираните медикаменти, което реално е 20 стотинки, не е достатъчно, за да се реализира желанието аптеките да осигуряват тези лекарства.
Когато коментираме 10% увеличение на
медицинските или фармацевтичните услуги, би следвало да видим какви са абсолютните стойности, защото на рецепта това е 20 стотинки, а при клиничните пътеки минимумът на увеличението беше 20 лв. В същото време опитите да се изземат отстъпките от производителите към аптеките за тези медикаменти продължават. Въпреки че ВАС постанови, че те са предмет на търговски отношения, се предприеха опити за лишаването на фармацевтите от тях чрез нови законодателни промени. През годините сме предлагали сме различни варианти за увеличението на таксата за 100% реимбурсираните медикаменти, включително стъпаловидното й повишаване. Най-справедлив според нас би бил подходът, който работи при търговците на едро – те имат надценки за доставките на тези медикаменти, които са 100% реимбурсирани.
Друг работещ вариант за нас е таксата
да се увеличи от 2 лева на 3 лв. /с включено ДДС/ за всяка отчетена рецептурна бланка. Прилагането на подобна мярка ще доведе до незначително увеличение на разходната част на бюджета на НЗОК за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение. По наши изчисления въздействието върху бюджета на НЗОК за 2020г. ще бъде увеличение на разходната част с около 0.14%. Същевременно приходите от ДДС в държавния бюджет ще се увеличат с 1 180 680 лв. поради облагането на сумата с ДДС, което аптеките заплащат на приходната агенция.
Трети вариант за нас е определянето на
стойността на услугата по отпускане от страна на търговците на дребно на лекарствени продукти, с ниво на заплащане 100 на сто, да бъде включено в обхвата на условията и реда за сключване на договори между НЗОК и аптеките. Възможността за съвместно договаряне и определяне на конкретния размер на цената на тази услуга ще бъде гъвкаво, което ще позволява промяната според обективните дадености в бюджета на НЗОК за съответната година, потреблението на лекарствени продукти, чието ниво на заплащане е 100 на сто, както и анализ кои търговци на дребно като териториториална пенетрация в национален мащаб са сключили договори за отпускане на всички групи напълно платени продукти.
Също така за подобряване на достъпа до
лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели в труднодостъпни райони, предлагаме представителите на НЗОК и представителите на БФС да изработят списък на населени места с неблагоприятни условия за работа на търговци на дребно – аптеки и правила за подпомагането им по подобие на мерките за изпълнители на извънболнична медицинска дейност в НРД за медицинските дейности и изпълнители на извънболнична дентална дейност в НРД за дентални дейности.
Така, например, предлагаме заплащането в
тези райони за всяка отчетена рецептурна бланка с предписани лекарствени продукти, чието ниво на заплащане е 100 на сто, да се определи на 5 лв. /с включено ДДС/, както и допълнителни стимули, съобразно възможностите на бюджета на НЗОК за 2020г., съответно за 2021г. Подобни мерки ще позволят в средносрочна перспектива да се стимулира разкриването на аптеки и сключване на договори с РЗОК в общини, където се наблюдава ограничен достъп на населението до лекарствени продукти и фармацевтични услуги
Велинград е четвъртият регион, в който общинската болница премина в ръцете на инвеститор, въпросът дали това ще е по-добре за пациентите, остава открит
Да могат да се поръчват от онкологични центрове и ведомствени болници, както и не само за лечение, а и за профилактика, предвижда проект за промени на МЗ
Управляващите приеха окончателно бюджета на здравната каса за 2025 г. Има ли начин да се овладеят преразходите на фонда за болниците, липсва ли контролът в лечебните заведения и защо, попитахме адвокат Мария Петрова.
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквиткитеСъгласен съм