Празник

Рибната трапеза е полезна за сърцето и нервите

06-12-2016 07:11
Ваня
Ваня
Гъркова
vaniagarkova@abv.bg
Рибната трапеза е полезна за сърцето и нервите Не консумирайте повече от 300 грама шаран на празника и избягвайте тлъстините, съветва д-р Митко Ригов
Днес е Никулден, празникът на моряците, банкерите и търговците, а традицията повелява да не сядаме на трапезата без риба. Кои са полезните й вещества и защо на следващия ден трябва да ядем по-леки храни, попитахме д-р Митко Ригов. Той е консултант по хранене и диетика към УМБАЛ „Александровска".

Рибата е сред най-полезните храни за хората. Тя е носител на ненаситени мастни киселини, както и на пълноценни белтъчини, калций и фосфор, казва д-р Митко Ригов.

Това е храна, която е подходяща както за подрастващите, така и за възрастните. Това е така заради омега-3 мастните киселини, които при системна консумация благоприятстват мастната обмяна, намаляват нивото на нископлътния лош холестерол и подобряват нивото на добрия холестерол.

„Те въздействат добре на сърдечно съдовата, имунната, ендокринната и половата системи. Благоприятстват дейността на централната и периферна нервна система, полезни са при дерматологични проблеми. Имат изразено противотуморно влияние", казва лекарят. Въпреки това при някои конкретни заболявания има ограничения за консумацията й, които е хубаво да се спазват. Възможни са и индивидуални алергични реакции, които също трябва да се имат предвид, добавя той.

Хранителната и биологична стойност на рибата обаче зависи много от условията и местата, в които е била уловена. С най-високи качества са екземплярите, които са живели в естествени природни условия – реки, езера, морета и океани.

„Разбира се, не трябва да се принизява и стойността на рибите, отглеждани в развъдници, които също са добър източник на пълноценен белтък и други нутриенти при сравнително ниско съдържание на мазнини", пояснява д-р Ригов.

Колкото и да е полезна тази храна обаче, и с нея не трябва да се прекалява. Около 200-300 грама в готов вид е количеството риба за една нормална порция, което е препоръчително за празника. Начинът, по който е приготвено ястието също е важно. Пържените и мазни риби се отразяват доста по-тежко на организма, затова за предпочитане са тези, сготвени с печене, варене и задушаване, казва д-р Ригов. Сред по-мазните морски екземпляри са шарана, акулата, сардината. Сред постните се нареждат мерлуза, треска, хек, бяла риба, калкан, кефал, лефер, попчета, сафрид, пъстърва).

Ако вече сте купили шаран за празника, може да намалите приеманите мазнини като внимавате какво ядете и избягвате кожата, подкожната мазнина, както и тази в коремчетата на рибата. Диетологът съветва този вид риба да бъде съчетана със зеленчуци, салати, ядки, както и с чаша бяло вино. Комбинацията на шарана с хляб и други тестени продукти обаче не се препоръчва.

Рибата може да бъде почти ежедневен продукт на нашата трапеза, важното е да не е солена. „Ако е осолена, е препоръчително да се консумира 1-2 пъти седмично. По умерено трябва да се яде и мариновата риба", обяснява д-р Ригов.

Въпреки че шаранът е традиционното блюдо за Никулден, той не е най-полезната риба за трапезата ни. Освен че е мазен и много вкусен, той няма качествата на рибеното масло, които притежава дивата дълбоководна морска риба – например сьомгата и скумрията. Или като рибите, които са отглеждани извън развъдниците и се развиват в нормални природни условия, смятат специалистът по хранене.

Често на Никулден се получава прехранване с риба и други вкуснотии от празничната трапеза. Затова д-р Ригов съветва на следващия ден да направим един разтоварващ режим с по-леки храни като салати, зеленчукови супи и фрешове, както и прием на достатъчно вода и други течности.

 

Ако все още не сте избрали риба за Никулден, вижте какво съдържат някои от предпочитаните:

 

Треска - рибата е богата на протеин и витамин В12, както и различни съединения като йод и селен. Месото й е бяло и се препоръчва за хора на различна възраст.


Пъстърва - съдържа високо съдържание на протеини, има значително количество витамин D и омега-3.


Сьомга – месото на рибата е мазно, но изобилства от полиненаситени омега-3 мастни киселини. Богато е на витамините A, D, E, селен и йод.


Скумрия - тлъста риба, богата на витамин А, който спомага за подобряване на зрението и кожата ни. В нея има още желязо, което е важно за производството на хемоглобин. Тя е и добър източник на селен, омега-3 и омега-6 мастни киселини.


Пангасиус – има съдържание на омега-3 мастни киселини, но хранителната й стойност е ниска. Тя сладководна риба, която се отглежда в изкуствени условия, обикновено с хормони и антибиотици. Затова често може да е източник на токсични съединения и не е от най-препоръчителните за консумация.



Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Кожата започва да старее на 35 години

Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност?

Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

Постът чисти тялото от токсини

Постът чисти тялото от токсини

Въздържанието не бива да се възприема като диета, но има своите безспорни ползи за духа и тялото. Как да се разтоварим без рискове за здравето, попитахме проф. Донка Байкова.
В ритъма на щастието

В ритъма на щастието

За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки

Водна гимнастика за всеки

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си

Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

1 2 3 4 5 ... 7 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Декември 2019