Алтернатива

Пътят навътре към себе си не е лесен

18-04-2020 09:03
Денис
Денис
Никифоров
denis_9512@abv.bg
Пътят навътре към себе си не е лесенЙога ни помага да успокояваме ума си във време на несигурност, каквото е сегашното, казва Мирослава Владимирова

Пандемията застрашава не само физическото ни здраве, но и психическото. Дългата изолация и нарастващата несигурност на бъдещето биха могли да разстроят и най-спокойните хора. Има ли начин да преобърнем ситуацията и тя да заработи за нас, как да открием себе си и да си помогнем сами, йога дава ли ни възможност за това, можем ли да успокоим ума и тялото си, попитахме Мирослава Владимирова. Тя е сертифициран преподавател по йога.

- Мира, как ни помага йогата по време на извънредното положение?

- В това време на извънредно положение психиката ни е подложена на допълнителен стрес и притеснение, поради несигурност, незнание докога ще продължи тази ситуация и кога всъщност всичко ще отмине. Има много неясни въпроси и те са на много базисно ниво - на ниво на оцеляване буквално! Йога практиките ни помагат не само да раздвижваме тялото си, а и да успокояваме ума си. Ежедневната йога практика е важен инструмент да бъдем в балансирано физическо, емоционално и ментално състояние и да знаем, че всичко ще се оправи.

- По какъв начин въздейства на нашата психика и физика?
- Йога въздейства първо на нивото на физиката, като ни държи в добро състояние чрез движение. Мускулното натоварване по време на йога практиките се характеризира като изотонично - по време на задържане на позите (асани). По този начин мускулът работи и се съкращават мускулни влакна, правим мускулите издръжливи, а мускулните сухожилия стават гъвкави и се разтягат. Ставите стават по-подвижни и свободни в извършване на движенията.
Психически йога ни помага по два начина. По време на йога практика ние сме фокусирани към правилното изпълнение на асаните, към правилното дишане, ума ни е насочен към всяко едно усещане и всяка промяна, която се случва в тялото ни. По този начин не мислим за останалите събития и за нещата от ежедневието ни. Откъсваме се буквално от всички проблеми и затова в йога казваме, че практиката е медитация в движение - когато умът става спокоен и еднонасочен, а дъхът е лек и едва забележим.
- Дишането ли е най-важното нещо?
- Да, дишането е най-важното нещо, на което ние обикновено не отдаваме толкова голямо внимание в ежедневието. Всички знаем, че, ако няма дишане, ще умрем, но някак не сме научени да се изпълваме с благодарност, че дишаме. Точно тук идва важността на дихателните йога практики, при които основен фокус е дъха ни. Наблюдаваме процеса на дишане и се стараем да го контролираме. Не случайно се казва, че който стане господар на дъха и ума си, става господар на себе си.

ВИЗИТКА

Мирослава Владимирова е треньор по йога. Завършил е квалификация в БФЙ и НСА, курс за инструктори към Българската Ащанга Академия и други. Открива йогата, след като през 2014 г. спътник в живота й става множествената склероза. Тя й дава много мъдрост и ч учи как да балансира емоциите си, как да диша правилно и как да се грижи за физическото си тяло. Чрез нея открива начин да има синхрон и единение на тяло, ум и психика. През 2015 г. основава студио за йога и здраве „Лотос".
test 123

Когато сме стресирани, дъхът ни се учестява и това води до редица смущения. Важното, което научаваме чрез дихателните практики на постелката е, че чрез редовно наблюдение на дъха ние изграждаме правилно отношение към важността му и ставаме сетивни за всяка промяна и когато имаме напрегната ситуация извън постелката - в реалния живот, тогава излиза на яве резултата от дихателните практики чрез овладяване на дъха и ума ни чрез успокояването им, което води до яснота на проблемите и справяне с всяко предизвикателство.

- Как хората възприеха да правят асаните, когато инструктора не е в залата, а е на екрана?

- Хората сме изключително гъвкави и се нагаждаме спрямо ситуацията. Моите последователи, смея да твърдя, че са на първо място много благодарни за възможността да практикуват по този начин. Очакват ме всеки ден да се появя на екрана и са доста редовни в практиката си.
При всички положения усещането на практиката не е същото както, когато сме в залата, но в тази ситуация е начин да останем свързани и обединени чрез практиката ни.
За мен беше трудно от началото да преподавам йога на празна зала. Енергията на хората е много важна и от тяхното излъчване се вдъхновявам и "запалвам" искрата в себе си. И когато в началото започнах да водя практика по този начин, ми отне малко време, за да започна да усещам хората си. Но с времето станах и аз по-гъвкава в този вариант на преподаване и водене на йога. Обикновено моите последователи си имат своето място в залата и, когато затворя очи всичко си идва на мястото и енергията "потича".

- Намират ли повече време за себе си, когато хората са вкъщи?

- Определено да. Практикуват редовно всеки ден. Имат възможността да виждат видеата по всяко време и това им дава още повече възможности.

- Какви са възможностите за изпълнение на асаните от хора с ограничена физическа активност?

- Всеки човек би могъл да практикува йога. Йога на първо място е холистична система, която ни помага да балансираме тялото си. Започнала съм серия от видеа, които са достъпни за всички и са насочени към различни здравословни проблеми:
Студени стъпала, високо кръвно, ниско кръвно, разширени вени, диабет и т.н. Всички позиции могат да се изпълняват както на постелка така и на стол за хора с ограничена подвижност.

- Колко често трябва да изпълняваме йога асаните и до каква степен е важно мисленето, за да се справим с кризата?

- При йога практика водещ принцип е ахимса (не нараняване) и трябва постоянно да наблюдаваме какво ни носи като усещане всяка една асана. Трябва да изпълняваме всяка позиция до границата на комфорт и лека крачка напред. Да усещаме, че провокираме мускулно усилие, но без да прекаляваме. Всяко движение трябва да се прави с мислене, осъзнаване и наблюдение. Това е йога. Йога е не само физическа по време на практика. Йоги можем да бъдем във всяка наша дейност: осъзнаване на всички мисли, емоции, усещания.

- Все по-често чуваме, че сега е времето да се обърнем навътре към себе си, как можем да го направим?

- Можем да го направим като останем насаме със себе си и си поговорим искрено за това как искаме да живеем, кое искаме да промени и в каква посока.
В моя профил имам ценна лекция за чакрите и за основи на Аюрведа и там давам ценни съвети точно как да направим това. Дълго е да го обясня тук .

- Има ли лесни техники за откриване на вътрешния свят и мир?

- Лесни техники няма за нищо. Пътят навътре към себе си не е лесен. Дори може да се каже, че това е най-трудният процес: себепознание и себеутвърждаване. Но съм постоянство и търпение се получава.

- Кои са те?

- Най-лесното е: йога практика и дихателни практики. Това е началото. Следва все по-дълбоко навлизане навътре към знанието.

- Медитацията е много популярна дума, но какво всъщност означава тя?

- Медитация е да останеш вглъбен навътре към себе си със спокоен и еднонасочен ум. Това е най-простото обяснение.

- Как можем да се научим да я практикуваме у дома?

- Като оставаме спокойни и в тишина. Като мислим за това, което правим. Бихме могли да медитираме докато мием чинии като мислим на 100% за това, което правим. С такова отношение може да медитираме във всяка една дейност от живота ни.

- Източните техники подходящи ли са за всеки човек?

Разбира се. В различна степен са подходящи за всеки един. В детайли има разновидности подходящи за хора с различни доши. Повече информация за това може да намерите в моята лекция за Аюрведа.



Не изтощавайте организма при тренировка

Не изтощавайте организма при тренировка

Никога не се предавайте, дори да сте уморени, болни, натъжени, борете се и не сваляйте гарда, казва Благой Калпачки

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Юни 2020