Здраве

Цитрусите подсилват имунитета

01-12-2016 08:00
Не яжте грейпфрут, ако взимате медикаменти, съветва д-р Рангелова
Снимка: Pixabay
Цитрусите подсилват имунитета
Ваня
Ваня
Гъркова
vaniagarkova@abv.bg
Снегът скова страната и температурите започнаха да падат. Това е времето, в което тялото ни е подложено на различни изпитания като висока температура, вируси и настинки. През зимата организмът ни се нуждае от достатъчно сила, за да се бори с тях. Витамините и минералните са едни от веществата, чрез които ще си я набавим, затова трябва да ядем повече плодове, които ги съдържат. Кои са полезните свойства на цитрусите, които ще подсилят имунната ни система, разказва д-р Лалка Рангелова. Тя е главен асистент в отдел „Храни и хранене" на Националния център за обществено здраве и анализи.
Портокали, лимони, грейпфрути, мандарини. Това са сред най-често употребяваните от нас цитруси през зимата. Те са богати на витамини и антиоксиданти, от които вирусите и инфекциите бягат на далече. Може да ги приемаме както прясно нарязани, така и под формата на сокове. „В исторически аспект цитрусовите плодове, поради тяхното високо съдържание на витамин С, са били използвани за предотвратяване и лечение на заболяването скорбут. Значителният прием на цитрусови плодове е свързан с намаляване на риска от рак на стомаха", обяснява д-р Рангелова.
ВИЗИТКА

 

Д-р Лалка Рангелова завършва Медицински университет- Пловдив. Придобива специалност „Хранене и диететика" в Медицински университет- София. Тя е главен асистент в отдел „Храни и хранене" на Националния център за обществено здраве и анализи, Член е на Българското научно дружество по хранене и диететика, на Българската асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания (БАСОРД), на Международната асоциация по затлъстяване (IASO), на Федерацията на европейското общество по хранене (FENS).
Работи в областта на опазване на общественото здраве, както и по всички направления, свързани с храните, със здравословното хранене на населението и превенцията на заболяванията. Автор и съавтор е на научни трудове и препоръки за здравословно хранене на населението, както и в над 40 научни публикации по специалността. Лектор е в курсове за следдипломно обучение на лекари и здравни специалисти, в училища по здравословно хранене.

Цитрусовите плодове са една от 6-те групи храни, които задължително трябва да присъстват в менюто ни този сезон. В съветите за здравословно хранене на отделните възрастови групи има препоръчителни дневни дози, като за 5-6-годишните е хубаво да се приемат най-малко 350 грама дневно (общо плодове и зеленчуци), смята специалистът по хранене, според която няма препоръка каква част от тях да са цитрусови плодове. „И все пак през зимата те са за предпочитане, тъй като това е сезонът им. По принцип сезонните плодове съдържат оптимално количество ценни хранителни вещества като витамини, минерали и други в сравнение с несезонните", допълва тя.

Важна е обаче формата, под която се консумират. Фрешовете например не са най-доброто средство за подсилване на имунната система. „По-полезни са самите цитруси, а не техният сок. Целите плодове освен ценни витамини, минерали и биологично активни вещества, съдържат и много хранителни влакнини, които имат значение за подобряване на моториката на червата и храносмилането. Те създават усещане за ситост, съдействат за намаляване на риска от свръхтегло и затлъстяване", разказва д-р Рангелова.

Полезните свойства на цитрусите зависят и от други неща, например дали човек взема лекарства. Причината е, че не всички плодове могат да се комбинират с медикаментите. Такъв например е грейпфрутът. „Той може да повлияе върху действието на повече от 50 вида лекарства. Това е свързано с блокирането на ензима, който метаболизира лекарството от кръвта, с последващо натрупване и поява на неговите токсични свойства. Вторият механизъм е свързан със забавяне на абсорбцията на лекарството от червата. Ако медикаментът не се абсорбира, той няма да достигне необходимата концентрация в кръвта, за да постигне терапевтичен ефект", обяснява д-р Рангелова. Грейпфрутът и неговият сок влияят още на антихипертензивните лекарства, антидепресантити, антибиотиците и други медикаменти.

Силата на цитрусите не е само в подсилване на имунитета. Сокове от портокал, лайм и лимон могат да бъдат полезни за намаляване на риска от образуване на камъни в бъбреците. „Лимоните имат най-висока концентрация на цитрати и затова ежедневната им консумация е показана при склонност за образуване на бъбречни камъни.

Грейпфрутът се използва за понижаване на кръвното налягане, тъй като пречи на метаболизма на блокерите на калциевите канали. Изследвания са показали, че той помага за понижаване на холестерола, а семената имат антиоксидантни свойства", казва специалистът по хранене. Цитрусовите плодове също могат да възпрепятстват развитието на ракови и сърдечно-съдови заболявания и остеопороза.

Кои вещества съдържат най-консумираните цитруси:

Портокали


Както и при другите цитрусови плодове, портокалите са отличен източник на витамин С. В 100 грама портокали се съдържа 65-75% от препоръчителния дневен прием на витамин С при възрастни, казва специалистът по хранене. Този вид плод носи със себе си и много други основни хранителни вещества, например минерали, различни фитохимикали, включително каротеноиди (бета-каротин, лутеин и бета-криптоксантин), флавоноиди (нарингенин) и много летливи органични съединения, придаващи специфичен оранжев цвят, включително алдехиди, естери, терпени, алкохоли и кетони, допълва д-р Рангелова.


Грейпфрути


Те са богати на витамин С, минерали, микроелементи, пектин, а тези с розови и червени нюанси съдържат полезното съединение с антиоксидантно действие ликопен. „Имат кисело-сладък вкус с характерен горчив привкус, който се дължи на по-голямото съдържание на киселини и по-малкото съдържание на захароза и фруктоза в сравнение с други цитрусови плодове като портокали и мандарини.


Лимони


Тези цитруси съдържат органични киселини (например лимонена, ябълчена), пектинови вещества, захари (до 3,5%), каротин, фитонциди, витамини (тиамин, рибофлавин, аскорбинова киселина), рутин, флавоноиди, производни на кумарина, галактуроновата киселина, сесквитерпени, хесперидин, ериоцитрин, еридиктиол и други. Според д-р Рангелова, в семената на лимона могат да се открият множество липиди и горчиви вещества като лимонин, които също са много полезни. Специфичният аромат на лимона пък се дължи предимно на лимоновото етерично масло, съдържащо терпен, α-лимонен и цитрал. 


Как да отслабнем здравословно и трайно

Как да отслабнем здравословно и трайно

С протеини хабим двойно повече енергия, отколкото приемаме, вечер не бива да ядем въглехидрати, съветва проф. Донка Байкова
Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Тези пациенти могат да заменят захарта със стевия, еритрол или сироп от агапе, казва д-р Станимира Станчева-Василева
Грижа за суха коса

Грижа за суха коса

Маската за коса остава универсалното средство за профилактика и лечение на този проблем, категорични са експерите
Как да изберем крем против бръчки през бременността

Как да изберем крем против бръчки през бременността

Козметиката трябва да е съобразена с нуждите на вашата кожа, а безопасните съставки включват витамин Е, розово масло, екстракт от лайка, пантенол или витамин С
Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
1 2 3 4 5 ... 8 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ