Неврология

Гените казват дали сме "сови" и "чучулиги"

21-11-2016 08:20
Хората, които имат проблеми със съня трябва да избягват следобедната дрямка, съветва д-р Анелия СимеоноваГените казват дали сме
Мария
Мария
Чипилева
chipileva@gmail.com
Сънят е едно от най-важните състояние за човека. Загубата му може да има дори фатален изход. Защо това е така, кои са неговите тайни и особеностите, попитахме д-р Анелия Симеонова от „Токуда".

Сънят е изключително важен за хората, защото през него всички органи са поставени в едно състояние на почивка. Това важи най-вече за мозъка, колкото и лаически да звучи, казва д-р Анелия Симеонова. Затова едно безсъние води до умора, раздразнителност, намалена концентрация и памет. Хората с инсомнии например много често се оплакват от паметови нарушения, от обща изтормозеност на много органи и системи, водещи до психосоматични оплаквания като сърцебиения, изпотявания, прилошавания, обяснява специалистът.

Не всеки сън обаче е еднакво полезен. По време на съня има различни фази и цикли - повърхностен, дълбок и така нататък. Един цикъл е със средна продължителност от около 90 минути. Ако тези фази и цикли се нарушат, човек може да спи 10 часа и пак да не се наспива, защото няма определената нормална физиологична последователност на всички стадии, обяснява д-р Симеонова.

Нормалната продължителност на съня е различна и за отделните възрасти. За един човек над 60 години 6 часа и половина – седем са напълно достатъчни. Разбира се, има хора, които спят повече и такива, които спят по-малко. Някои заспиват в осем и стават в пет, а други заспиват в 01 и стават в 10. Това е въпрос на биологичен ритъм и е генетично зададено, казва д-р Симеонова. Заради това хората се делят на два основни типа „сови" и „чучулиги". Обикновено около 10% сред населението заспива късно – след 3 ч., и става към 10.30 сутринта. С 3% по-малка е честотата на „чучулиггите", които си лягат рано – около 20.00 ч., и стават около 4 сутринта, показват данните. Освен гените обаче влияние върху ритъма на съня о бодърстването оказват и околната среда и ежедневието.

Въпреки че няма точна рецепта кога човек трябва да си ляга и става, за да има добър сън, има така наречената „хигиена на съня". Според нея е добре човек да заспива по едно и също време всеки ден. Също така да се събужда по едно и също време. Това правило е особено важно за хора с нарушения на съня, казва д-р Симеонова. Тогава лекарите препоръчват този ритъм да се спазва независимо дали човек е в почивка или на работа.

Трябва да се внимава и със следобедната дрямка. Всички обичаме да спим от 2 до 4, но при всички положения дневният сън не е еквивалент на нощния като структура и пълноценност, казва д-р Симеонова. Затова пациенти, които имат нарушен сън, трябва да избягват дневната дрямка.

Кои са най-честите нарушение на съня и как се лекуват четете следващата седмица.


От колко сън се нуждаем

 

Взъраст Препоръчително време

Новородени 16–18 часа на ден
От 1 до 6 гдоини 11–12 часа на ден
От 6 до 10 години 10 часа на ден
Тийнеджъри 9–10 часа на ден
Възрастни 7–8 часа на ден


Препоръките са на Американския център за хронични заболявания


Все повече млади хора са с разширени вени

Все повече млади хора са с разширени вени

Расте делът на новодиагностицираните между 30 и 50 години, причини са масовото обездвижване и наднорменото тегло, казва доц. Димитър Петков
Болница „Тракия

Болница „Тракия" обучава на BULENDO 2024

Гастроентеролозите от лечебното заведение показаха наживо високотехнологични манипулации пред 350 свои колеги от страната

Повишеният тропонин не е синоним на инфаркт

Повишеният тропонин не е синоним на инфаркт

В тези случаи времето е ценно, след втория час 50% от засегнатия миокард некротизира и след това пациентите може да развият сърдечна недостатъчност, казва проф. Арман Постаджян

Все повече млади пациенти с кожен меланом

Все повече млади пациенти с кожен меланом

15.4% от всички регистрирани в българския регистър, са под 45 години, обясни доц. Ива Гаврилова
Азбуката на кръвта

Азбуката на кръвта

За българите най-голяма е честотата на група А - около 43%, следвана от О – 32.5%, казва д-р Елисавета Грънчарова от ВМА

Прегряването при децата често се бърка с вирус

Прегряването при децата често се бърка с вирус

Генетично сме подготвени за подобни горещини, но не и през юни, когато по-високата влажност на въздуха може да доведе до бронхоспазми, предупреждава д-р Рада Прокопова
Алергията към полените е до октомври

Алергията към полените е до октомври

Ежегодна имунотерапия облекчава проявите, ангеодемът може да блокира дишането и доведе до задушаване, казва доц. Анна Валериева
Алцхаймер засяга 30% от хората над 80 години

Алцхаймер засяга 30% от хората над 80 години

Диагнозата трябва да се приеме не само като неврологично, но и обществено, социално-икономическо заболяване, казва д-р Филип Алексиев
Кашлица над 8 седмици е признак на болест

Кашлица над 8 седмици е признак на болест

Тя трябва да се уточни от специалист, казва доц. Владимир Ходжев от УМБАЛ „Св. Георги" в Пловдив
Над 90 000 българи страдат от ХОББ

Над 90 000 българи страдат от ХОББ

В повечето случаи пациентите са пушачи над 40-годишна възраст, които се оплакват от хронична кашлица, задух и храчки, казва д-р София Ангелова
1 2 3 4 5 ... 60 »
Банер
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юли 2024 Предишен Следващ