Диетология

Хранене според пола

09-11-2016 08:35
Дефицитът на витамин Д е по-характерен за жените, мъжете да внимават с млякотоХранене според пола
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Мъжете и жените наистина са от различни планети. Съществени разлики между тях има дори в храненето. Мъжете предпочитат месо, колбаси, хляб, докато жените похапват повече сладкиши, като на първо място е шоколадът. Дамите пият повече минерална вода, силният пол предпочита бира. Мъжете пият значително повече концентрирани аклкохолни напитки, но виното е любимо и за двата пола. Какви са препоръките за здравословно хранене и какви грешки допускаме, попитахме проф. Стефка Петрова. Тя е експерт по хранене и диетика в Националния център по обществено здраве и анализи.

Няма голяма разлика в препоръките за здравословно хранене към мъжете и жените. Въпреки това има някои специфики, които се обуславят от физиологичните разлики на двата пола. Първата особеност е свързана с количеството. При мъжете порциите са по-големи, тъй като те имат по-големи енергийни потребности, казва проф. Стефка Петрова. Според нея и при двата пола има недостатъчен прием на калций, който е свързан с недостатъчната консумация на мляко и млечни продукти. Този проблем обаче е по-голям за жените.

Визитка

Проф. Д-р Стефка Петрова e експерт в Националния център по обществено здраве и анализи, водещ специалист в областта на храненето, хранителната епидемиология и хранителната политика с голям национален и международен опит. Има две специалности - токсикология и хранене и диететика. Специализирала е в САЩ, Англия, Италия и др. Ръководител и участник в 25 национални и 12 международни научни проекта. Участва в разработване на наредбите на МЗ за здравословно хранене в детските заведения и училищата, и е основен автор на ръководства за хранене на деца от кърмаческа до 18-годишна възраст. Член е на Световната мрежа на експертите по хранене в ранния живот и редица национални и международни експертни групи, свързани с храните и храненето. В продължение на 25 години е била ръководител на направление „Храни и хранене", 16 години - национален консултант по хранене на МЗ и представител на България по хранене в Европейското бюро на СЗО.

Нисък е и приемът на витамин D, който има основна роля за усвояване на калция от храната. Основен източник за организма на този витамин е неговото образуване в кожата под влияние на слънчевите лъчи, но през последните години се установява , че голяма част от възрастното население има дефицит на витамин D. Това се дължи на недостатъчно излагане на слънце и използване на слънцезащитни кремове. И този проблем е по-често срещан при жените. Това води при тях до сериозен риск за развитие на остеопороза още около 45-50 годишна възраст, защото е известно, че естрогените, женските хормони, имат протективна роля по отношение на здравината на костите, но когато жената навлезе в климакса, продукцията на естрогени спира и бариерата рязко отпада. Костната плътност много бързо се губи и се появява риск от остеопороза. Това води до сериозна опасност от фрактури и инвалидизация. При мъжете също с възрастта се увеличава риска от остеопороза, но в по-малка степен и около 10 години по-късно, тъй като секрецията на тестостерон не се прекъсва рязко.
Има разлика и при натрупването на допълнителни килограми при мъжете и жените. В млада възраст дамите обръщат много по-голямо внимание на храненето и теглото си и се стараят да имат по-добра фигура. „Нашите данни показват, че почти 50% от жените до 40-годишна възраст, които са с нормално тегло, спазват непрекъснато диети, за да го намалят още, въпреки че то е в рамките на нормата. В млада възраст до 30 години наднорменото тегло и затлъстяването при жените в България е значително по-ниско, отколкото в по-късна възраст", категорична е проф. Петрова. След това, поради грижите около децата, семейството и многото работа, голяма част от жените губят приоритета си за поддържане на здравословно тегло. Според проф. Петрова при дамите най-сериозни проблеми се наблюдават, когато навлязат в менопауза. С годините метаболизмът намалява и това е свързано с постепенно покачване на теглото.

Също така с ниската физическа активност, с напрежението в работата – хората нямат време за спорт, не могат 5 дни в седмицата най-малко по 30 минути да се движат ", споделя експертът.

Другата основна причина за повечето килограми несъмнено е храненето. Нашето население консумира много мазни храни. От 50 до 65% от мъжете и жените до 75 години приемат мазнини над горната нерискова за здравето граница, която е 35 % от енергийната стойност на храната. Мазната храна не е приоритет на мъжете, има разлика в хранителните източници на мазнини, но националният модел на хранене е общ и за двата пола, подчертава проф. Петрова.

Специален здравен риск за жените създава ниският прием на желязо. Потребностите на жените от желязо са значително по-високи, отколкото при мъжете и са свързани с менструалните му загуби. Много голяма част от дамите са в риск за желязо-дефицитна анемия – наше проучване показва, че около 25-30% от жените в детеродна възраст в България са с нисък хемоглобин, казва експертът. И пояснява, че железният дефицит, желязо-дефицитната анемия са свързани с намаляване на работоспособността, на концентрацията и на имунитета, защото желязото има много важни функции в имунната система. Железният дефицит е проблем, към който жените трябва да имат специално внимание, препоръчва проф. Петрова. То се набавя с месото, рибата, жълтъка на яйцето, зелените листни зеленчуци като спанак, салати, пълнозърнестите и бобовите храни. Проблемът е, че усвояването му от растителните продукти е значително по-ниско, защото съдържат вещества като фитати и оксалати, които го свързват в неусвоими съединения, но има начин това да се подобри. Например, когато се консумират растителни продукти, се препоръчва да се хапне плод, богат на витамин С или някакъв сок. И ферментиралите продукти съдържат органични вещества, които увеличават абсорбцията на желязото, например киселото мляко. Прясното обаче е по-добре да се пие отделно, защото калцият има антагонистично действие и ако се изяде една филийка черен хляб с напитката, ще се намали приема на желязото, посочва специалистът.

За мъжете е много важно да знаят, че при напълняване имат по-сериозен риск от сърдечно-съдови заболявания от жените. Те обичайно натрупват мазнини в коремната област, т. нар. тип ябълка, което значително повишава риска от сърдечно-съдови заболявания и диабет тип 2. Във възрастта от 45 до 65 години, смъртността от сърдечно-съдови болести се среща при една трета от мъжете и при 10% от жените. Когато жените влязат в менопауза обаче и при тях рискът от сърдечно-съдови заболявания значително се увеличава, поради отпадане на защитните функции на женските хормони.

Хормонално свързани са и две от сериозните онкологични заболявания при двата пола - за мъжете рака на простатата, а за жените - рака на гърдата. Те зависят от високия прием на мазнини и от затлъстяването. „Има данни, че много високият прием на калций, може да увеличи риска от рак на простатата, но пък той намалява риска от рак на дебелото черво. Така че се препоръчва мъжете да не изключват млякото и млечните продукти от храненето си, но не трябва да прекаляват. Добре е да знаят, че продукти като домати, грейпфрут, диня, червени чушки, съдържат т. нар. ликопени. В последните години се оказа, че те намаляват риска от рак на простатата", обяснява професорът. Ракът на гърдата има връзка със затлъстяването и с ниската физическа активност, така че здравословното тегло, балансираното хранене, не само допринасят за нормално тегло, за добрия имунитет, за намаляване на риска от остеопороза, анемия, която е проблем при жените, но намаляват и риска от рак на гърдата.

Затова препоръките и към двата пола са за разнообразно, балансирано хранене, с по-ниско съдържание на мазнини, особено от животински произход. „Трябва да се избягват тлъстите меса и колбасите, прекомерната употреба на високомаслени млечни продукти, на захарни и сладкарски изделия, безалкохолни напитки, на солени храни, да солим яденето по-малко", казва проф. Петрова. Трябва да има повече зеленчуци, плодове, пълнозърнест хляб и разбира се, повече физическа активност - ходене пеша, футбол, тенис – кой каквото обича, обобщава тя.


Как да отслабнем здравословно и трайно

Как да отслабнем здравословно и трайно

С протеини хабим двойно повече енергия, отколкото приемаме, вечер не бива да ядем въглехидрати, съветва проф. Донка Байкова
Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Тези пациенти могат да заменят захарта със стевия, еритрол или сироп от агапе, казва д-р Станимира Станчева-Василева
Грижа за суха коса

Грижа за суха коса

Маската за коса остава универсалното средство за профилактика и лечение на този проблем, категорични са експерите
Как да изберем крем против бръчки през бременността

Как да изберем крем против бръчки през бременността

Козметиката трябва да е съобразена с нуждите на вашата кожа, а безопасните съставки включват витамин Е, розово масло, екстракт от лайка, пантенол или витамин С
Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
1 2 3 4 5 ... 8 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юли 2024 Предишен Следващ