Пръстовият отпечатък ядоса пациентите
.jpg)
Спокойна беше ситуацията на регистратурата в най-голямата спешна болница у нас – Пирогов. В 08.30 сутринта на там имаше само две устройства, които бяха напълно достатъчни, защото толкова и чакаха за хоспитализация. Чекирането им стана за няколко секунди, без да има затруднения. Аналогична беше ситуацията и в най-голямата частна болница „Токуда", показа проверка на clinica.bg. Около 9.00 ч. приемът в лечебното заведение вървеше по обичайния ред. За да няма проблеми обаче, там са се снабдили с над 10 устройства за чекиране.
Не толкова гладко вървяха нещата в друга голяма болница в страната. Опашка от 10 човека се бе образувала в Клиниката по алергология на Алекснадровска болница. Регистрацията на един човек там отнемаше повече от 10 минути. Три пъти се наложи да сложи палеца си на устройството родител на болно дете, докато се генерира нужния код.
„Тази машинка е излишна работа, само още време да губим по регистратурите. Аз съм пенсионерка, трябва някой да обясни на възрастните като мен как да си сложим пръста", коментира Йорданка Петкова, която също чакаше ред за прием. Жената имала проблеми с чекирането още през лятото, когато то бе въведено пилотно в желаещите болници. „Тогава като пробвах за първи път трябваше да натисна няколко пъти, докато ми хване пръста", сподели тя.
От чекирането с пръстов отпечатък се оплакаха и от клиники в провинцията. „Процесът не върви гладко, има проблеми с хората, чиито пръсти са загрубели или по-студени", каза д-р Елиза Георгиева, управител на „Св. Панталеймон" в Плевен. При потни длани също пациентите трябва да пробват няколко пъти, за да генерират код или ако натискът не е достатъчно силен. За да не се образува опашка, в болницата са решили първо да настаняват пациентите и после да ги чекират с мобилни устройства. От плевенската клиника се оплакаха, че в деня на чекирането от здравната каса са дошли и на проверка, което още повече затруднява работата им.
Новата система за идентификация се въвежда от здравната каса, за да се подобри контрола в болниците. Медиците обаче са скепчтично настроени към нея и очаквания й ефект. Заради нейното въвеждане Българският лекарски съюз дори отказа да подпише рамков договор в края на миналата година. Според Центъра за защита правата в здравеопазването пък системата е незаконна. Не е ясно какво ще стане с нея, ако съдът потвърди тази теза.
За създаването на пръстовата идентификация здравната каса плати над 470 хил. лв. Отделно болниците си закупуха четци, като всяко едно устройство струваше над 280 лв.
От НЗОК напомниха, че имат горещ телефон
Ако пациентите се натъкнат на нередности, могат да сигнализират във всяка районна каса или на „горещия" телефон на НЗОК – 0800 14 800, съобщиха от фонда междувременно. Линията е безплатна за гражданите. Сигнали и оплаквания могат да се подават и в рубрика „Он-лайн консултации" на сайта на институцията – www.nhif.bg, припомнят от касата. Писмени жалби могат да се изпращат на адреса на районните здравноосигуритени каси или в Националната здравноосигурителна каса – 1407 София, ул. „Кричим" №1. |

Да има по-ефективен контрол върху хосписите

Сестри на протест пред МЗ

Сестрите в законодателната програма на кабинета

Само колегите могат да променят системата
Синдикатът на медицинските специалисти днес излиза на протест пред Министерство на здравеопазването. Какви са исканията им, има ли кой да ги чуе, попитахме Мая Илиева.

Сестрите остават без договор с НЗОК

Проверяват хосписи и старчески домове

Как НЗОК контролира извънболничната помощ

Сестрите излизат на протест

Кадровият проблем спъва и донорството
Договарянето между здравната каса и БЛС за новия рамков договор тече в момента. Какво очакват пациентите с хронични бъбречни заболявания, защо у нас още няма достатъчно трансплантации, попитахме адв. Христина Николова.
